Test

GPS med bredskjerm

Mio C320

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 ", 480 x 272
Lagringsplass: 1GB, støtte for SD/MMC-minnekort
Utganger: 2,5 mm minijack, USB.
Dimensjoner: 12,6 x 8,1 x 1,45-1,99 cm, 190 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler
TMC: Nei
Medfølgende kart: Vest-Europa

Ekstra funksjoner: Mp3-spiller
Pris: 2500,-

Finn beste pris i prisguiden >

Mio C320

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 ", 480 x 272
Lagringsplass: 1GB, støtte for SD/MMC-minnekort
Utganger: 2,5 mm minijack, USB.
Dimensjoner: 12,6 x 8,1 x 1,45-1,99 cm, 190 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler
TMC: Nei
Medfølgende kart: Vest-Europa

Ekstra funksjoner: Mp3-spiller
Pris: 2500,-

Finn beste pris i prisguiden >
Ingen tvil om at C320 (øverst) har samme opphav som C520.
Ingen tvil om at C320 (øverst) har samme opphav som C520.
C320 kan monteres i en veldig praktisk bilholder.
C320 kan monteres i en veldig praktisk bilholder.
Inntasting av adresse gjøres enkelt på skjermtastaturet.
Inntasting av adresse gjøres enkelt på skjermtastaturet.
I navigasjonsvinduet kan du få nyttig informasjon på høyre side.
I navigasjonsvinduet kan du få nyttig informasjon på høyre side.
...som for eksempel hastighet.
...som for eksempel hastighet.
Hovedmenyen er lett å betjene med en finger.
Hovedmenyen er lett å betjene med en finger.
SD-minnekort kan settes inn på siden. Under sitter en egen kontakt for bilholderen.
SD-minnekort kan settes inn på siden. Under sitter en egen kontakt for bilholderen.

Mios Digiwalker C320 er lillebroren til vår testvinner C520, som fikk mye skryt for sin brede skjerm og sitt lettfattelige navigasjonssystem.

Egentlig bør man bruke begrepet "lillebror" med varsomhet. Om du leser spesifikasjonslisten og sammenligner utseendet på de to, ser du at det er veldig lite som skiller de to modellene fra hverandre.

Kort fortalt er C320 billigere, men er ikke linke blank og fin i designet og mangler et par av ekstrafunksjonene til C520.

Bred og trykkfølsom

C320 har en bred og trykkfølsom skjerm som dekker nesten hele fremsiden. Denne skjermen gir plass til et stort kart og mye ekstrainformasjon. Enheten er er i tillegg slank, og passer greit inn i de fleste normale biliteriør.

I pakken får du med alt utstyret du trenger for å komme i gang: Forhåndsinstallerte kart over Vest-Europa, bilholder med sugekopp for å feste til frontrute, sigarettennerlader og USB-kabel.

Bilholderen gjør det enkelt å montere og fjerne GPS-en, siden det bare er å klipse C320 på plass. På mange GPS-er må man å feste GPS-en i en holder og deretter knote med å koble en USB-kabel til. Vi foretrekker Mios løsning.

Rent praktisk savner vi volumtaster på utsiden av C320. Siden dette mangler er det litt tungvint og ikke minst trafikkfarlig å justere lyden mens du kjører.

Ellers byr C320 på Mios standardfunksjoner, som hovedsaklig består av innebygget fotoboksvarsling og visning av fartsgrense med tilhørende valgfrie varsling om at du bryter denne.

I bruk

Når du har montert C320 og er klar for å taste inn destinasjon, henter du opp adressesøket enkelt ved å trykke på snarveien "Adresse" fra hovedmenyen, eller "meny" og "adresse" fra navigasjonsvinuet. Deretter må du velge land (kun én gang), og deretter by. Det er et irritasjonsmoment at C320 ikke husker hvilken by du valgte sist, spesielt med tanke på at selskapets eldre modeller hadde denne funksjonen.

Det er imidlertid positivt at C320 umiddelbart gjetter seg frem til adressene du taster inn, og det i det hele tatt er veldig raskt å finne rett adresse.

C320 beregner også ruter veldig raskt. Om du havner utenfor den angitte kjøreruten, omberegner enheten automatisk, også dette på et lite øyeblikk.

Todelt

Navigasjonsvinduet viser kartet på to tredeler av venstre side av skjermen, mens et informasjonsfelt dekker en tredel av høyre side. Dette gjør det enkelt å få oversikt over både kart og rute. Feltet til høyre kan også vise hastighet, ankomsttid, bensinstasjoner i nærheten, og annen nyttig informasjon. Dersom du for eksempel vil kjøre innom en bensinstasjon trykker du bare på ønsket stasjon, og ruten legges innom der.

Om du ønsker det kan kartet også dekke hele skjermen.

Under kjøring kan du få stemmeveledning dersom du ønsker det. I tillegg holder du oversikten med kartet. Kartet zoomer automatisk inn og ut når det er behov for det, noe som er praktisk i for eksempel kryss. Feltet på høyre side av skjermen viser i tillegg ikoner med informasjon om neste veivalg.

Enkelt å følge

Navigasjonen er enkel å følge. C320 skiller mellom feltskifte og svinger, noe som gjør faren for å kjøre feil mindre. Om vi skal klage på noe, blir det at vi syns C320 snakker litt mye. Siden du ikke har noen fysiske volumtaster kan du fort finne på å bla deg igjennom menyene for å justere ned lyden under kjøring. Ikke å anbefale.

Alt i alt er det likevel en sann fryd å navigere med C320. Kartene er veldig oversiktlige, og levner lite rom for misforståelser. Veiledningen underveis er også lettfattelig.

Intet ekstra

Det som trekker C320 ned i forhold til C520 er at den i bunn og grunn ikke har noen ekstrafunksjoner. C520 har blant annet innebygget blåtann, slik at GPS-en kan brukes som bilhåndfri. C320 mangler denne funskjonen, men mp3-spiller finnes fremdeles. Denne fungerer ikke spesielt bra, og er egentlig ikke noen grunn i seg selv til å kjøpe C320.

Men så er C320 først og fremst en GPS, og ikke en mp3-spiller.

Konklusjon

Mio C320 er på mange måter en like solid GPS som storebror C520. Navigasjonsdelen fungerer nemlig strålende. Kartene er lettfattelige, men har samtidig nok informasjon til at du enkelt kan orientere deg i ukjente strøk.

Navigasjonsvinduet er delt opp i to deler. Kartdelen dekker en tredel av skjermen, mens et felt med tilleggsinformasjon som hastighet, avstand, bensinstasjoner i nærheten og navigasjonsvalg dekker resten. Dette er veldig praktisk å forholde seg til, og gjør at du med ett blikk på GPS-en får god oversikt.

Å sette opp kjøreruter er også svært raskt og enkelt. C320 gjetter seg frem til adressene du taster inn veldig raskt. Rutene beregnes kjapt, og kjører du feil omberegnes ruten raskt.

Vi setter også pris på at C320 har innebygget fotoboksvarsling slik at du slipper å knote med ekstra programvare for å få dette. C320 har også visning og varsling av fartsgrenser.

Noen irritasjonsmomenter har C320 likevel. Vi savner at enheten husker hvilken by vi befinner oss i. Siden den ikke husker dette må du taste inn byen du er i hver gang. Vi plages også av at C320 ikke har noen fysiske volumtaster på utsiden. Dette gjør det med ett litt mer knotete å justere ned eller opp lyden.

Alt i alt er det likevel ikke så fryktelig mye å mislike. C320 er en gjennomført god pakke til en hyggelig pris. I skrivende stund får du tak i dette bilnavigasjonssytemet for rundt 2500 kroner, noe som er omtrent 600 kroner billigere enn C520.

Prisen er likevel et lite minus. C320 er ikke veldig mye billigere enn C520, som har flere praktiske funskjoner og et noe penere utseende.

De fleste av oss trenger håndfri i bilen. Bare det koster deg minst 600 kroner. Om du ikke allerede har håndfri anbefaler vi deg å ta en titt på storebroren, hvor du får alt i ett.

Mio C320 Europa   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen