GPS-en bestemmer veiavgiften

Et pilotprosjekt i Nederland viser at en GPS-basert veiprising fungerer, skriver IDG.no.

Det var Teknologirådet som arrangerte et seminar om modellen, hvor du betaler en avgift etter hvor langt bilen har kjørt – såkalt kilometertakst. I det nederlandske prosjektet er denne satt til 50 øre. Til stede på seminaret var både miljøorganisasjoner, transportinstitusjoner og bilprodusenter, skriver nettavisen.

Les også: 
Her er vårens mest populære GPS-er.

Målet er å avgiftsbelegge bilistene smartere, ved å øke kilometerprisen i rushtiden, og fakturere per kilometer i stede for å bygge bompengeringer, øke avgiften på bensin og skattlegge nybilkjøp.

Dersom piloten i Nederland blir innført over hele landet, spås det at antall kjørte kilometer vil synke med 12-15 prosent, kjøretiden med 40-60 prosent, og at bruk av offentlig transport øker med seks prosent. Man forventer 10 prosent mindre CO2-utslipp, 10 prosent mindre partikkelutslipp og 19 prosent mindre NOx-utstlipp. Trafikksikkerheten vil øke med sju prosent, og bilflåten vil øke med 2-3 prosent.

Rent praktisk får alle biler en On Board Unit formidlet av det offentlige, som gjør selve utregningen via Galileo, den europeiske GPS-satellitten. Nå ser altså også norske myndigheter på modellen. I mai kom også EU på banen og ville kreve GPS-sporing av bilen din for å automatisk kunne melde fra om ulykker. Det likte Datatilsynet dårlig.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen