Googles selvkjørende bil. (Bilde: Google)

Googles selvkjørende biler har bare vært i 11 ulykker

Ikke så verst på seks år, vel?

Google har testet sine selvkjørende biler i seks år nå, og bilene deres har i årenes løp tilbakelagt cirka 2,7 millioner kilometer på amerikanske veier.

Nå har selskapet lagt frem ulykkesstatistikken sin. På seks år har deres selvkjørende biler vært involvert i 11 mindre ulykker. Google understreker at deres biler ikke har hatt skyld i noen av dem.

Uoppmerksomme sjåfører

Her ser vi ikke én, men to biler som kjører i feil side.
Her ser vi ikke én, men to biler som kjører i feil side. Foto: Google

I syv av tilfellene ble de påkjørt bakfra. De har også blitt sneiet av møtende biler et par ganger, og én gang ble de truffet av en bil som ikke stanset ved et full stopp-skilt.

Google hevder de rutinemessig ser bilførere som ikke følger med på trafikken. De har blant annet sett folk som leser bøker mens de kjører, og de har til og med sett en bilfører som spilte trompet bak rattet. 

Kjører du slik som bilen til venstre blir det ingen kjære mor om du kolliderer.
Kjører du slik som bilen til venstre blir det ingen kjære mor om du kolliderer. Foto: Google

De har også oppplevd mange trafikkfarlige situasjoner, blant annet der folk kommer mot dem i feil kjørefelt. Datasystemene i bilene deres lagrer disse situasjonene. Andre ganger virker det som bilister ikke ser dem.

Her blir Googles bil rett og slett ignorert av en annen.
Her blir Googles bil rett og slett ignorert av en annen. Foto: Google

Selv mener de at den mest trafikksikre løsningen er å ta bilføreren ut av bildet. At deres selvkjørende biler har vært involvert i 11 ulykker uten å være skyld i noen av dem kan tolkes som et tegn på at de allerede er sikrere enn biler med mennesker bak rattet.

Kan bilene bli for sikre?

Men det er også et spørsmål om hvorvidt selvkjørende biler kan bli for sikre. Det høres kanskje rart ut, men Ford-toppen Mike Tinskey – som leder deres eget prosjekt for selvkjørende biler – kom ifølge The Verge nylig med et interessant poeng.

Mon tro om det var denne galningen Google møtte på veien.

– Hvis du noensinne har hatt gleden av å kjøre i for eksempel Kina, vet du at hvis du ikke er aggressiv og forsøker å svinge til venstre, vil fotgjengerne fortsette å gå hele dagen lang. En selvkjørende bil vil ende opp med å stå i krysset til evig tid. Man blir rett og slett nødt til å si «Okay, nå kjører jeg», og så vil fotgjengerne stoppe og slippe deg gjennom, sa han i et intervju med nettstedet.

Tinskeys tenkte løsning på den problematikken er å ansette folk som rett og slett kan holde øye med de selvkjørende bilene, og så ta over kontrollen via fjernstyring i situasjoner der man faktisk er nødt til å ta en viss risiko for å komme frem.

Hvor praktisk det er gjenstår å se. Aller helst skulle vi kanskje styrt fotgjengerne ved hjelp av datamaskiner også.

Uoppmerksomme sjåfører finnes det alt for mange av, og ofte er det teknologien som har skylda
Her er bilen på vei ut i grøfta, mens jenta sjekker mobilen

(Kilder: The Verge og Medium)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen