(Bilde: Montasje: Google/Teknofil.no)

Googles nye brukervilkår er brutalt ærlige

«Vi skanner e-posten din for å gi deg relevant reklame.»

Vi visste det kanskje allerede, men det er sjeldent vi ser det så konkret beskrevet som dette. I Googles oppdaterte brukervilkår gjør de det klinkende klart at deres automatiserte systemer «analyserer» e-postene dine for å servere deg relevant reklame. 

Fikk klager for å være vage

I en uttalelse til Reuters forteller Google at endringen kommer etter mange tilbakemeldinger de siste ukene. Som Engadget nevner har nok en pågående rettsak mot Google også en hel del å si. Mange brukere skal nemlig ha blitt irritert over manglende informasjon fra Googles side om hvor mye de faktisk kan se av innholdet i e-poster og annet brukerinnhold.

Med tanke på at annonser gjerne viser nettopp det du søkte etter på Google fem minutter tidligere, bør det ikke komme som noen stor overraskelse at Google analyserer bruksmønstrene dine. 

Så, neste gang du titter innom Googles brukervilkår, kan du skrolle litt ned og bite deg merke i det nye tillegget, løst oversatt fra engelsk: 

Våre automatiserte systemer analysere innholdet ditt inkludert e-post) for å gi deg relevante tjenester, slik som tilpassede søkeresultat, skreddersydd reklame samt detektering av spam og skadelig programvare. Analysen blir satt igang når innhold blir sendt, mottatt og lagret.

Google sikrer seg mot flere søksmål: 
Nå blir du ikke lenger loppet i Google Play »

(Kilde: Google via Engadget)

 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen