(Bilde: Google)

Googles autobiler har vært i elleve ulykker på seks år

Men teknologien har aldri vært problemet.

Vi kan egentlig være glade for at vi ikke har flygende biler, for mennesker viser seg generelt å være ganske dårlige sjåfører. Det mener i det minste Chris Urmson, som er sjef for Googles program for selvkjørende biler.

Han kan fortelle at de etter seks år på veien kun har vært i elleve ulykker som har involvert en av deres autobiler, og da har det ikke vært teknologien som har vært problemet.

Skylden for ulykkene – som for øvrig har vært frie for personskader – har utelukkende vært ilagt trafikanter av kjøtt og blod som langt lettere gjør feil eller er distraherte. Det er dessuten ikke så enkelt å holde i rattet og sjekke Facebook på mobilen samtidig.

Og i takt med at den mest vanlige formen for bilulykker i USA er påkjørsler bakfra, er det også der Googles autobiler har fått kjenne det mest. Syv ganger har de fått en menneskekjørt doning i bakre støtfanger – i hovedsak ved lyskryss.

Sikrere på motorveien

Motorveikjøring vil etter hvert gjøre seg selv.
Motorveikjøring vil etter hvert gjøre seg selv. Foto: Daimler AG

Bykjøring er for øvrig det vanskeligste en autobil foretar seg. Ikke nødvendigvis fordi trafikkbildet blir mer komplekst, men fordi byen har flere utilregnelige mennesker å forholde seg til.

I tillegg til dårlige billister får du da nemlig også svimete fotgjengere i iPod-rus og bøllete syklister som tar litt løst på trafikkreglene.

Dette er også grunnen til at den kommende «autopilot»-programvaren til Tesla Model S kun vil være mulig å aktivere på motorveien, selv om den teknisk sett vil være i stand til å holde seg på veien også i mer urbane strøk.

Bedre til å følge med

Uansett om vi snakker motorvei eller bykjøring, har uansett de selvkjørende bilene flere fortrinn i forhold til trafikanter av typen Homo Sapiens. De blir ikke ukonsentrerte, sovner ikke bak rattet, har «øyne i nakken» og bryter ikke trafikkreglene.

Dersom det kun hadde vært autobiler på veiene, ville trafikken vært langt mer forutsigbar og ikke minst sikker. Men slik som det er nå, må eventuelle selvkjørende biler måtte forholde seg til dårlige menneskelige sjåfører – og da blir trikset å kunne forutse farlige situasjoner som eksempelvis kan oppstå ved veikryss.

Og dette har altså fungert knirkefint i de 1,13 millioner kilometerne (700 000 miles) Googles biler nå har lagt bak seg i selvkjørende modus.

Så lenge vi ikke regner med de små ulykkene der menneskene har måttet ta skylda, selvfølgelig.

Autobilen er dårlig nytt for drosjenæringen:
Google utvikler taxi-app >>>

(Kilde: Slashgear)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen