Google får medhold

Geico saksøkte Google fordi Google brukte deres firmanavn som søkeord for å bestemme hvilke nettannonser som skulle vises. Google sitt AdWords-program ser igjennom nettsiden det skal vise annonser på, og finner frem annonser som er relevante til innholdet. Ved å bruke "Geico" som søkeord for en konkurrerende bedrift, vil den konkurrerende bedriften få reklame på sider som omtaler Geico-produkter.

Dommeren konkluderte med at så langt loven rekker, er det ikke en overtredelse av varemerke-loven å bruke varemerker som søkeord for å vise reklame, ifølge Michael Page, advokat for Google. 95% av Googles annonseinntekter kommer fra søkeord-basert plassering av reklame, og dette er derfor en stor triumf for søke-giganten.

Frem til dommerens avgjørelse så det ut som om alt gikk i Geicos favør. Google forsøkte flere ganger å få dommeren til å avvise beskyldningene, men dette ble bare gjort på få punkter. Geico saksøkte samtidig selskapet Overture, som tidligere denne uken endte i et forlik. Hva forliket gikk ut på, er ikke kjent.

Kilde: CNet News.com

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen