(Bilde: Kurt Lekanger, Amobil.no)

Google tapte kampen om iPhone-kartene

Få bytter ut Apple-kartene, til tross for negativ omtale.

Apple fikk mye kritikk da de i fjor byttet ut Google-kartene med sine egne kart i kartapplikasjonen på iPhone. Kartene viste seg nemlig å være veldig mye dårligere enn de opprinnelige Google-kartene, og kartene hadde veldig mange feil. Det hele utviklet seg til å bli et ganske stort PR-problem for Apple – med massiv negativ medieomtale. Til slutt måtte Apple-sjef Tim Cook gå ut offentlig og be om unnskyldning for de dårlige kartene.

Les også: Apple får ikke lage 3D-kart for Oslo

Google lanserte i desember sin egen Google Maps-app for iOS, og man skulle kanskje tro at mange brukere ville legge inn denne i stedet for Apple-kartene. Men ifølge The Guardian er det de færreste iPhone-brukerne som har tatt seg bryet med å bytte til noe annet enn standardkartene.

Apple lanserte sine egne kart i fjor, i konkurranse med sin tidligere samarbeidspartner Google.
Apple lanserte sine egne kart i fjor, i konkurranse med sin tidligere samarbeidspartner Google.Foto: Apple

Ifølge tall fra ComScore, som the Guardian viser til, har Google mistet millioner av brukere av sine kart i USA etter at de forsvant ut av den offisielle kart-appen til Apple. 

Færre Google Maps-brukere

Google Maps hadde 81 millioner brukere på iPhone i USA før de nye Apple-kartene ble introdusert, eller totalt 103,6 millioner hvis man inkluderer både iPhone og iOS.

Ett år senere bruker kun 58,7 millioner brukere fortsatt Googles kartprodukt, av en total base som har vokst til 136,7 millioner. Det betyr at Google har redusert sin «kartandel» fra mer enn 78 prosent til rundt 43 prosent i løpet av ett år.  

35 millioner av totalt 60 millioner iPhone-brukere Apple-kartene, ifølge ComScore – altså mer enn 58 prosent. 

Det er viktig for både Apple og Google å ha flest mulig brukere av sine kart. Kartdata brukes nemlig til å overvåke trafikk for å kunne gi trafikkinformasjon – for eksempel om trafikkork – inne i kartappene. Anonymiserte stedsdata brukes også til å gi lokasjonsbaserte annonser.

– Google har mistet tilgang til en veldig viktig datakanal i det nordamerikanske markedet. Men Apple var beinharde på at de ikke ville gi opp å lage sine egne kart, selv om de hadde problemer, sier mobilanalytiker Ben Wood i CCS Insight til The Guardian. 

Les også: Apple kjøper enda et kartselskap

(Kilder: The Guardian, Apple Insider)

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen