Google+ sliter med å holde brukerne interesserte

Bruker bare minutter fremfor timer på det sosiale nettverket.

Selv om Google skryter av en stadig større brukermasse hos Google+, viser ny statistikk at nesten ingen gidder å bruke tiden sin på det sosiale nettverket.

Mens Facebook-brukere tilbringer i gjennomsnitt 7,5 timer på nettstedet, klarer Google+ bare å holde på leserne sine i gjennomsnitt 3,3 minutter hver måned, ifølge Wall Street Journal.

Ikke bare brukertall som teller

Sist gang vi hørte fra Google angående deres sosiale nettverk var det bare positive ord å spore. Siden lanseringen i juni fjor har tjenesten vokst til 90 millioner registrerte brukere, og rundt nyttårstider holdt selveste Barack Obama en "hangout" med en knippe heldige brukere, for å snakke om politiske spørsmål.

Obama hadde en
Obama hadde en "hangout" på Google+.

Men brukertall er ikke alt, og tiden brukerne tilbringer på nettstedet er minst like viktig. Wall Street har fått tallene fra analyseselskapet comScore Inc, som kan fortelle at Google+ er rene spøkelsesbyen sammenliknet med Facebook.

Tallene har sunket helt siden november, da den gjennomsnittlige Google+-brukeren tilbragte 5,1 minutter på nettsiden. I desember hadde tallet sunket til 4,8 minutter, og er nå nede i 3,3 minutter i måneden.

Manglende interesse

Ifølge Brian Solis, en konsulent for selskapet Altimeter Group, er ikke etterspørselen etter enda et sosialt nettverk stort nok:

–Ingen vil ha enda et sosialt nettverk nå. Hvis Google vil at Google+ skal være noe annet enn en direkte konkurrent til Facebook må de vise det, og fremheve hva som gjør dem annerledes.

– Vi vokser

I et intervju med Wall Street Journal forteller Bradley Horowitz, produktansvarlig for Google+, at tjenesten deres ikke er ment som en endelig destinasjon , men som et supplement til resten av tjenestene deres.

– Hvis du allerede bruker YouTube og Gmail kan du tenke deg Google+ som et ekstra sosialt "lag" på toppen av dem, forteller Horowitz, som også sier han er fornøyd med bruken av Google+, selv om han ikke adresserer den korte gjennomsnittstiden brukerne er på nettsiden:

– Vi vokser på alle punkter vi bryr oss om.

Skuffede partnere

Farmville har blitt en suksess på Facebook, men ikke like mange bryr seg om onlinespillet på Google+.
Farmville har blitt en suksess på Facebook, men ikke like mange bryr seg om onlinespillet på Google+.

Flere store selskaper, slik som onlinespillprodusenten Zynga og hardwarekjempen Intel, forteller imidlertid at de er litt skuffet over svake tall fra Google+.

– Google+ er en fin plattform, men folk har vært trege til å trykke på lenkene våre, forteller Zynga-sjefen John Schappert.

Intel melder det samme, og sier de ikke har fått den responsen de hadde forventet fra Google+.

Hva sier du? Bruker du Google+, og bruker du like mye tid der som på Facebook? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor.

(Kilde: Wall Street Journal)

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen