(Bilde: Google)

Google skal trolig lansere to musikktjenester

Vil bruke YouTube for alt det er verdt.

Markedet for nettbaserte musikktjenester er allerede fylt opp med strømmetjenester som Spotify, Rdio, WiMP og Deezer, og kjøpetjenester som iTunes og Amazon MP3. Det hindrer likevel ikke søkegiganten Google i å avlegge en aldri så liten visitt, i form av hele to nye musikktjenester. Det melder Billboard og Fortune.

Konkurransen er tøff, men Google har et par ess i ermet: Videonettsiden YouTube og appbutikken Google Play i det mobile operativsystemet Android. De to tjenestene, som er ventet å bli lansert i sommer, baserer seg nemlig på disse to plattformene.

Abonnement på YouTube

YouTube er en av de mest populære nettsidene i verden. Ifølge sidens egen statistikk har tjenesten 800 millioner unike besøkende hver måned, og mange av disse ser på musikkvideoer eller lytter til musikk som er lastet opp av både offisielle og uoffisielle kilder.

Dette vet Google å utnytte. Ifølge personer med innsidekunnskap hos både dem og hos andre plateselskaper, skal den ene nye musikksatsingen være en abonnementsbasert tjeneste på YouTube – som kommer i tillegg til den vanlige utgaven.

Målet her er altså at brukerne kan slippe unna reklamer på den populære videonettsiden når de vil høre på musikk eller bivåne musikkvideoer.

I selskap med Spotify

Den andre satsingen henger tett sammen med Google Play og den digitale skaptjenesten Google Music. Sistnevnte oppbevarer musikken din på tvers av enheter, og selger musikk til brukerne på samme måte som iTunes fra Apple.

Denne musikktjenesten vil bli tilgjengelig gjennom Google Play, og skal etter sigende også bli en abonnementsbasert tjeneste, i likhet med Spotify og WiMP. Et abonnement her vil med andre ord gi deg tilgang til å strømme musikk du ikke eier.

Fortune tror at de to separate musikktjenestene vil utfylle hverandre, med for eksempel kjøpelenker eller lignende ved siden av musikkvideoer på YouTube, og valg om å se musikkvideoer hos Google Music.

Har råd

Gitt Googles store markedsandeler og kapasitet, kan selskapet derfor ta seg råd til å eksperimentere med musikktjenester som disse – selv i et presset marked.

YouTube har som nevnt 800 millioner brukere i måneden, og ifølge rapporten «Music 360» fra analysebyrået Nielsen, foretrekker 64 prosent av tenåringer YouTube foran andre plattformer. I tillegg er Android et svært populært operativsystem for mobiler, og per september 2012 var over 500 millioner enheter aktivert verden over.

Om Google vil lykkes med de to tjenestene, gjenstår å se. Mer informasjon er ventet senere i år.

Ikke alle er like fornøyde med abonnementsmodellen:
Platebyrå vil øke prisen på musikktjenester »

(Kilder: Billboard via ComON og Fortune via Gizmag)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen