Smarthøyttaleren Xiaodu har solgt ekstremt godt i Kina. Kanskje ikke så rart, når den bare koster drøye 100 kroner.
Smarthøyttaleren Xiaodu har solgt ekstremt godt i Kina. Kanskje ikke så rart, når den bare koster drøye 100 kroner.

Google slått ned til en tredjeplass på smarthøyttaler-markedet

Amazon er fortsatt størst.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Her i Norge er det bare Google som har lansert sine smarthøyttalere, i form av Home, Home Mini og Home Hub. Butikker har meldt om ekstremsalg, og det er naturlig å anta at Google dermed leder på smarthøyttalermarkedet her i Norge med god margin. 

Sånn er det ikke på verdensbasis. Der har Google akkurat blitt forbigått av den kinesiske søkegiganten Baidu. Bare det siste året har de hatt en ekstrem vekst på intet mindre enn 3700 prosent. De har nå 17,3 prosent av det globale markedet av smarthøyttalere, og solgte 4,5 millioner enheter det siste kvartalet. 

Det var nok til å knuffe Google ned fra andreplassen. På toppen av pallen finner vi Amazon, som med sine Alexa-styrte Echo-høyttalere har 25 prosent av markedet, og 6,6 millioner solgte enheter det siste kvartalet. 

Selger smarthøyttaler til en hundrelapp

Den spesielle høyttaleren Baidu Raven H hadde en høy prislapp, og solgte ikke så godt som de hadde håpet.

En av grunnene til Baidus ekstreme vekst på smarthøyttalermarkedet skal skyldes en strategisk helomvending. Da de begynte å selge smarthøyttalere fokuserte de på et dyrere «high end»-segment, med spesialdesignede høyttalere som Raven H. Den solgte imidlertid ikke så godt som de hadde håpet, og de endret strategi. 

Det siste året har de solgt en billighøyttaler kalt Xiaodu, til bare 89 yuan – omtrent 110 kroner – og hatt enorm suksess med det i Kina. Akkurat som Googles minste høyttaler, Home Mini, byr den på en enkel måte å styre smartdingser i hjemmet. Home Mini koster imidlertid mer enn tre ganger så mye

Konkurrer ikke om de samme kundene

Google Home har blitt populær i Norge, men globalt sett er både Amazon og Baidu større. Foto: Niklas Plikk, Tek.no

Selv om Baidu har hatt en ekstrem vekst, har de ikke tatt noen av Googles potensielle kunder. De to kjemper nemlig om helt forskjellige målgrupper. Googles høyttalere er ikke tilgjengelig i Kina, og Baidus smarthøyttalere selges utelukkende i Kina. 

At Baidu dermed er større enn Google, med kunder i bare ett land, vitner om en voksende interesse for smarthjem og AI-styring på det kinesiske markedet. 

Vi testet nylig en smartskjerm med et helt unikt design: 
Les testen vår av Lenovo Smart Display »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen