(Bilde: Google)

Google får ikke registrert «Glass» som varemerke

Amerikansk patentstyre mener det vil skape forvirring.

Nå kan det umulig være lenge til allmennheten får kloa i Google Glass, selv om selskapet ikke vil fastsette noen lanseringsdato for «smartbrillene». Kanskje er det fordi Google ikke får registret det varemerket de ønsker?

De sendte nemlig i fjor inn en søknad til det amerikanske patent- og varemerkeregisteret, der de ønsket å registrere ordet «Glass» som et varemerke. Du leste riktig – uten «Google» foran, som de allerede har sikret seg.

To grunner til avslag

Som du har skjønt fikk altså Google avslag på søknaden sin. Den første grunnen er at patentstyret mener det vil føre til forvirring mellom andre merkevarer som bruker det samme ordet (for eksempel Microsoft SmartGlass).

Den andre er at allmenne ord ikke kan patenteres ifølge loven, slik at Google nok vil slite med å nå igjennom her – men de anker allikevel saken. Selskapets advokater har sendt et beskjedent brev på 1928 sider (flesteparten av sidene er artikler om Google Glass), der de setter sin tvil til rådets konklusjoner.

Det er verdt å merke seg at mange får avslag på den første søknaden om å registrere et varemerke, for å deretter bli godkjent senere. Men for Googles del er det ytterst tvilsomt at de får registret «Glass» – hva tror du?

«Glasshole» kalles de som misbruker brillene:
Google har laget retningslinjer for hvordan du bør bruke Glass »

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen