Selvkjørende bil fra Google. (Bilde: Google)

– Google-bilen kjører som bestemora di

Og det er visst folk fornøyd med.

I en bloggpost som nylig har blitt plukket opp av flere store nettsteder – deriblant Time Magazine – forteller en person fra California hvordan det er å forholde seg til selvkjørende biler i trafikken.

Det kryr av dem i California

Skribenten forklarer at han ser minst fem selvkjørende biler om dagen. Det er ikke bare Googles mye omtalte biler som er på veiene, men det er de han ser flest av. Verken andre bilister eller fotgjengere er redde for dem – antakeligvis fordi de er svært forsiktige.

Tør du sette deg inn i en Google-doning?

– Google-bilene kjører som bestemora di. De er aldri først ut i et lyskryss, de aksellerer ikke raskt, de kjører ikke over fartsgrensen og de tar aldri noen sjanser når de bytter fil, skriver bloggeren. 

Faktisk mener han Googles biler kan være litt for forsiktige til tider, og at de er veldig langsomme i kryss med begrenset sikt. Bloggeren forklarer at de kjører fremover litt og litt, og stopper mange ganger for å få oversikten – selv når de ikke har kjørt langt nok frem til å faktisk kunne se noe mer.

– Hvis jeg hadde vært bak den, hadde jeg nok blitt irritert over hvor lang tid den bruker på å faktisk bestemme seg for å kjøre, konkluderer han.

Skal være svært sikre

Antakeligvis kan slike ting forbedres etter hvert, men bilene er uansett designet for å skape så få farer som mulig. Bloggeren beskriver dem som svært «høflige» overfor fotgjengere, og at de alltid venter til fotgjengeren er ute av veien før de kjører.

Google presenterer den selvkjørende bilen sin.

Han skriver også at det er trygt for andre trafikanter å være «uhøflige» mot dem, ved å for eksempel skifte felt rett foran dem, noe han har prøvd selv, med motorsykkelen sin. 

– Jeg er veldig imponert over hvordan disse tingene opererer, og jeg føler meg ærlig talt tryggere rundt en selvkjørende bil enn rundt flesteparten av bilførerne i California, sier han.

Er de for «høflige»?

Skribenten påpeker også at han tviler på at det tar lang tid før andre bilister begynner å oppfatte dem som lette mål i trafikken. Man kan også se for seg at fotgjengere lett kan skape trøbbel for dem, om de ønsker det.

Akkurat dette har blitt diskutert tidligere. Mike Tinskey leder bilfabrikanten Fords prosjekt for selvkjørende biler sa tidligere i år dette: 

– Hvis du noensinne har hatt gleden av å kjøre i for eksempel Kina, vet du at hvis du ikke er aggressiv og forsøker å svinge til venstre, vil fotgjengerne fortsette å gå hele dagen lang. En selvkjørende bil vil ende opp med å stå i krysset til evig tid. Man blir rett og slett nødt til å si «Okay, nå kjører jeg», og så vil fotgjengerne stoppe og slippe deg gjennom, sa han i et intervju med nettstedet The Verge.

Tinskeys tenkte løsning på den problematikken virker å være folk som holder øye med de selvkjørende bilene fra en sentral, og tar over styringen via fjernkontroll om de havner i vanskelige situasjoner.

Hvor praktisk dette er gjenstår å se.

Googles selvkjørende biler har bare vært i 11 mindre ulykker
Og det var aldri deres egen skyld »

Kilde: Emerging Technologies Blog

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen