Google+ tar eierskap i bildene dine

Google+ tar eierskap i bildene dine

Les vilkårene godt før du henger deg på Googles nye sosiale tjeneste.

Leser du brukeravtaler til tjenestene du bruker? Det er faktisk ganske lurt. Det er nemlig slik at Google tar eierskap i bilder som leveres til tjenester som den nylanserte Google+.

Vilkårene er forøvrig globale for samtlige av Googles tjenester, slik som Picasa og Google Docs, samt alle andre populære Google-tjenester. Den har ikke blitt endret i forbindelse med lansering av Googles sosiale nettverk.

Avtalen du godkjenner ved å registere deg på disse stedene legger videre opp til at Google kan gjøre hva de vil med dine bilder, tekstdokumenter og alt annet du måtte finne på forøvrig.

Dette er et utdrag fra Googles brukeravtale:

11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services. By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services. This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.

11.2 You agree that this license includes a right for Google to make such Content available to other companies, organizations or individuals with whom Google has relationships for the provision of syndicated services, and to use such Content in connection with the provision of those services.

Trolig i strid med norsk lov

Gisle Hannemyr, lektor ved Institutt for informatikk, Universitet i Oslo, har skrevet en del om denne problematikken på sin egen blogg, hannemyr.com. Her refererer Hannemyr til åndsverksloven, blant annet § 1, som sier at «Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket». Videre kommer § 43a, som sier at «den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten».

– Tvilsomt om avtalen er bindende


Dr. juris, Jon Bing,
Universitet i Oslo

Det store spørsmålet ved Googles brukeravtale er om det er inngått noen bindende avtale, noe som forutsetter en viss medvirkning fra forbrukerens side.

– Det er ytterst tvilsomt om ensidig stipulerte vilkår utgjør en avtale, selv om brukeren trykker på «accept»-knappen, og selv om ehandlesloven godtar såkalte «click-wrap» avtaler, det vil si avtaler som godkjennes ved å trykke på en knapp, sier professor dr. juris, Jon Bing, ved Universitet i Oslo, til Hardware.no.

– Vi trenger bedre regelverk


Svenn Richard Andersen,
forbrukerpolitisk rådgiver

Svenn Richard Andersen, forbrukerpolitisk rådgiver ved Forbrukerrådet, mener Googles brukeravtale er ganske lik andre vilkår for nettjenester. Brukerne betaler for mange slike tjeneste med persondata, i stedet for penger. Problemet er at brukeren ikke vet hva vedkommende betaler.

– Utfordringen er å få på plass et regelverk som sikrer et minimum av rimelige rettigheter for brukerne. I dag er det usikkert om norsk lovgiving kan brukes for nettjenester som leveres av internasjonale selskaper. I tillegg er det et stort problem at selskapene dikterer vilkårene slik at de kan gjøre nesten hva som helst, sier Andersen til Hardware.no.

Les også:
Ekspertene ønsker google velkommen »

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen