Telenor annonserte nylig at de avvikler sine rimeligste abonnement. Det fører til økte kostnader for mange kunder. (Bilde: iStockphoto / 18657797)

Godtar ikke Telenors prisøkning

Fikk valget mellom å betale bruddgebyr eller få dobbelt så dyrt abonnement.

Telenor kunngjorde nylig at de avviklet sine rimeligste abonnement. Kunder med null kroner i månedpris eller 49 kroner i minimumsfakturering, ble tilbudt å flytte over til abonnementet Prat 100. Til 129 kroner er dette betydelig dyrere enn det de aktuelle kundene hadde fra før.

For Jan Ingeberg fra Drammen lå dette an til å bli dyrt. På vegne av familiemedlemmer hadde han kjøpt to subsidierte telefoner rett før nyttår, og samtidig bundet seg til et billig-abonnement i 12 måneder.

Jan Ingeberg var ikke fornøyd med å få beskjed om at han var bundet til et abonnement som plutselig ble dobbelt så dyrt.
Jan Ingeberg var ikke fornøyd med å få beskjed om at han var bundet til et abonnement som plutselig ble dobbelt så dyrt.

Nå hadde Ingeberg valget mellom å betale 2870 kroner i bruddgebyr, eller godta å bli overført til et annet abonnement, der det rimeligste alternativet var dobbelt så dyrt som det han hadde.

Abonnementet ble dobbelt så dyrt

Telenors kundeservice tilbød etter hvert 1200 kroner i avslag på bruddgebyret, 600 for hver telefon, «som kompensasjon for prisendringene som kommer».

– Det er min oppfatning at Telenor her har valgt en fremgangsmåte som det ikke er anledning til overfor forbrukere. De kunne ha løst dette smidig ved å fase ut gamle abonnement ettersom bindingstidene utløper, eller ved å akseptere at det faktisk er de selv som bryter kontrakten, og bare etterfakturere avtalt restbetaling for telefonen, sier Ingeberg til Mobilen.no.

Forbrukerombud Gry Nergård mener Telenor burde bære ulempen etter abonnementsbyttet.
Forbrukerombud Gry Nergård mener Telenor burde bære ulempen etter abonnementsbyttet.Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Forbrukerombudet støtter Ingebergs oppfatning:

– Telenor har selv inngått bindingsavtalen, så det burde ikke være slik at det er forbrukeren som tar risikoen. Her kunne kunden fått lov til å beholde abonnementet ut bindingstiden eller fortsette nedbetalingen med abonnement fra annen leverandør, sier forbrukerombud Gry Nergård til Mobilen.no.

Nergård mener Telenor enten bør holde sin del av avtalen inngått med kunden, eller gi slipp på de utestående subsidiene.

– Velger man å gjøre det så vanskelig for forbrukere i bindingstid, bør man ha nevnt det i brukervilkårene sine, sier Nergård til Inside Telecom.

Telenor beklager

Telenors informasjonssjef Anders Krokan beklager formuleringen "bruddgebyr" i kommunikasjonen med Ingeberg.
Telenors informasjonssjef Anders Krokan beklager formuleringen "bruddgebyr" i kommunikasjonen med Ingeberg.

Ekomloven regulerer avtaler om bindingstid og telefonsubsidier spesifikt. Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet viser til at ekomloven sier at sluttbruker skal ha rett til å heve avtalen uten ekstra kostnader. Telenor har heller ikke rett til å kreve bruddgebyr i et slikt tilfelle.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor beklager at Telenor har brukt begrepet bruddgebyr i dette tilfellet.

– På meg kan det virke som om kunden er blitt feilinformert av oss, det er riktig som han skriver at det kun er restbeløpet for telefonen som kunden skal betale. Dessverre brukes gjerne begrepet «bruddgebyr» i denne sammenheng, slik at misforståelser gjerne oppstår, sier Krokan til Mobilen.no

Telenor vil nå ta kontakt med Ingeberg.

Les mer: Tok betalt for sex-plaster over telefonregninga

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen