Gjør teknologien deg klokere?

Teknologien er i stadig utvikling, og ved hjelp av mobiltelefoner, digitalkameraer og Internett får vi stadig tilgang til mer informasjon og kan lettere tilegne oss ny kunnskap. Men medfører teknologien at vi blir noe klokere?

Teknologien alene holder ikke
Intermedia ved Universitetet i Oslo har forsket på hvordan teknologien kan brukes i klasserommet. Ifølge Forskning.no er deres konklusjon klar. Teknologien i seg selv gjør oss ikke smartere, den har derimot stort potensiale i læringsøyemed om den brukes riktig.

- Teknologi får ikke elevene til å lære uten at de merker noe, uten at det må en innsats til, sier Anders Kluge, forsker ved InterMedia, ifølge nettstedet.

Det hjelper altså ikke å utstyre barnet ditt med nettilgang og en mobiltelefon å håpe at du automatisk vil få et geni. Derimot kan disse brukes for at elevene kan oppleve læringen på en ny måte.


Teknologien alene vil ikke gjøre barnet ditt til et geni.

Med mobilen på museet
Et prosjekt Intermedia selv vektlegger, er prosjektet "Gidder". Her blir skoleklasser som skal på museumsbesøk satt til å sjekke ut museenes nettsider på forhånd, bruke mobilen under besøket til å ta bilder, lyd- og videoopptak og så legge disse opp på egne blogger. Disse blir så senere bearbeidet slik at elevene bedre kan fordøye kunnskapen og inntrykkene de har fått. Ifølge Intermedias rapport skapte denne formen for bruk av teknologi et større engasjement hos elevene enn ved et tradisjonelt museumsbesøk. Å bare gi elevene tilgang til teknologi har derimot lite for seg.

- Vi kan stimulere til læring og finne nye måter å gjøre dette på, men det finnes ingen vei utenom en viss konsentrasjon og arbeid med det som skal læres, sier Kluge, ifølge Forskning.no.


Å sende ungdom på museet med mobilen, klar har vist seg å være bra for engasjementet og læringen.

Lar barna spille i skoletiden
Det er trolig dette flere skoler i Oslo har i bakhode når de fremover skal la elevene spille i timene. Med inspirasjon fra onlinespill som World of Warcraft og Age of Conan har forskere utviklet den virtuelle verdenen "World Beside". Som i de mer kjente spillene er dette en 3D-verden hvor elevene kan lage sine egne spillfigurer. Men i stede for å slakte monstre og dra på skattejakt skal elevene her sammen gjennomføre naturfagsrettede prosjekter. Blant annet er flere elever godt i gang med å skape egne energiinstallasjoner i den virtuelle verdenen ifølge Forskning.no.


I spillet World Beside må spillerne sammen skape løsninger for å bygge prosjektene de ønsker å skape.

Ved å bygge slike installasjoner skal elevene få kunnskap om energi, klima og CO2-utslipp, samtidig som det lettere skapes et engasjement rundt disse temaene.

Vil utvikle spillet videre
Det nye spillet er utviklet ved Institutt for Informatikk og Simula-senteret. Grunnlegger Erlend Arge håper spillet vil utvikle seg også utenfor skolemiljøet.

- Ønsket er at det skal bli mulig å utvikle et spill der elever kan sitte hjemme, og gå på virtuelt besøk til en forsker, for eksempel på Institutt for Informatikk, og stille spørsmål, for så å finne ut om de vil satse på en karriere innenfor faget, sier han ifølge Forskning.no.

Så om barna dine bruker urovekkende mye tid foran dataen i tiden fremover skal du kanskje ikke klage. Det er muligens fremtidens løsninger for fornybar energi som utvikles.


Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen