Anmeldelse

Gjensyn med Brideshead

I årene før Den andre verdenskrig var det flust av følelser og intriger på den aristokratiske landsbygda i England. Charles Ryder (Matthew Goode) kommer fra den øvre middelklassen og har ambisjoner om å bli kunstner. På universitetet blir han kjent med Sebastian Flyte (Ben Whishaw), en aristokrat uten andre ambisjoner enn å drikke seg sanseløs. I tillegg er Sebastian mer eller mindre åpent homofil og legger sin elsk på Charles, men under en visitt hjemme hos Sebastian på slottet Brideshead faller Charles for Sebastians søster, Julia (Hayley Atwell). Som om ikke dette trekantforholdet var nok, kommer også søskenparets dominerende og ultrakatolske mor, Lady Marchmain (Emma Thompson), inn i bildet. Den ateistiske Charles må i løpet av fortellingens gang hamle opp med både religion, forbudt kjærlighet og svik.

Med hjartet på rette staden

Emma Thompson får fram gråtoner i en svarthvit rollefigur. Foto: SF Norge AS
Emma Thompson får fram gråtoner i en svarthvit rollefigur. Foto: SF Norge AS

Vi har vel alle hørt om "Heartbeat", eller "Med hjartet på rette staden" som serien har blitt døpt på norsk (takket være NRKs nynorskkvote). Som en rekke andre filmer og TV-serier serverer denne serien oss trivelig engelsk kultur på landsbygda og vakre, frodige og grønne landskap. Denne herlige erkebritiske følelsen skinner gjennom også i "Gjensyn med Brideshead" og er dermed en garantert suksess for alle som har forkjærlighet for denne type kultur. Her er det pomp og prakt, vinsmaking, røyking og turer i marka som står på agendaen. Samt en solid dose homoerotikk. I tillegg kommer en krass kritikk mot religion og dens slaveskapende funksjon, og sammen med de mer tradisjonelle elementene i engelske dramaer fra overklassen sørger de to sistnevnte for at den gamle miksen framstår som mer frisk og spennende.

Det visuelle er med andre ord som det skal være i slike storslåtte dramaer: Fagert og fantastisk. Musikken er også vidunderlig. Slike filmer har likevel en tendens til å bli tomme og kalde midt oppe i det hele, men "Gjensyn med Brideshead" beholder den varme stemningen gjennom det hele. Alt virker så klassisk og forseggjort, noe regissør Julian Jarrold skal ha skryt for. Regien er streng og dyktig utført, Jarrold leverer akkurat det vi forventer på en god måte. Selv om vi kjenner igjen fortellingens form, overlater regissøren likevel enkelte viktige aspekter til våre forventninger og det blir dermed ikke så kjedelig og forutsigbart som det kan høres ut som. Vil han få henne? Vil religionen ødelegge? Slike spørsmål lar oss som aktive tilskuere være delaktige, om enn klisjéfylt.

Charles, Julia og Sebastian. Forholdet de tre imellom står i sentrum i
Charles, Julia og Sebastian. Forholdet de tre imellom står i sentrum i "Gjensyn med Brideshead". Foto: SF Norge AS

Religion ødelegger alt

"Gjensyn med Brideshead" er ikke nådig i sin kritikk mot troen. Vi får vite av andre ateister og liberale troende at den konservative og gudfryktige Lady Marchmain presser sin religion på barna sine som blir elsket kun hvis de blir som hun vil at de skal være. Slike svarthvite konsepter høres voldsomt ut på papiret, men i filmen blir ingenting illustrert så enkelt. Lady Marchmain er riktignok dominerende og ultrareligiøs, men Emma Thompsons rolletolkning gir henne en viss sårbarhet bak fasaden, noe vi ser spesielt når hun ber Charles finne den bortkomne Sebastian i Marokko. Gråtoner som dette er å finne igjen i hele filmen, men spesielt Thompson er dyktig til å artikulere sin kompliserte rollefigur.

Trailer: Gjensyn med Brideshead

Vis større

Filmen er i det store og hele preget av godt håndverk og har denne utsøkte varmen og stemningen som piffer den opp litt ekstra. Likevel er ikke alltid fortellingen like interessant, noe klisjeene nevnt ovenfor kan vitne om. De er godt gjennomførte, men slår seg aldri løs og treffer ikke hjerterota skikkelig.

Tilskueren blir likegyldig til tapene som skildres, akkurat som hovedpersonen. Det tragiske forholdet mellom for eksempel Lady Marchmaid og hennes fortapte sønn Sebastian kunne vært utdypet bedre, så både vår og Charles' empati kunne blitt mer fyldig. Kanskje det er filmens budskap, å si at for mye følelser og tap gjør en likegyldig til slutt.

Konklusjon

"Gjensyn med Brideshead" er den herlige, erkebritiske filmen med aristokrater og intriger i landlige omgivelser, ispedd med slott og finstas. Konflikter som forbudt kjærlighet og religion burde holde enhver voksen person litt interessert i det minste, men fortellinger fra overklassen som dette passer ikke for alle og enhver. Litt likegyldighet til tross, filmen er et godt lagd håndverk som oser av varme, klassisisme og flotte skuespillerprestasjoner.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen