Gigapiksler i Filmens Hus

Utstillingen inngår i Digital Storytelling, et årlig seminar om visuelle effekter og digital scenografi i film- og fjernsynsproduksjon, arrangert av ildsjeler i bransjen i samarbeid med Norsk filminstitutt. Og det er nettopp i film at superoppløselige, såkalte gigapikselbilder har funnet sin plass. Utstillingen viser prosjekter av Placebo Effects' Kim Baumann Larsen og Kai Solberg i Spinnville Design, to sentrale eksponenter på feltet i Norge. Fra USA får vi besøk av xRez Studio. Med seg har de hele Yosemite nasjonalpark, krympet til et ni meter, høydetaljert panorama.

Kai Solberg, Spinville Design: Skageflå, Geirangerfjorden, Norway. Gigapikselfoto.
Kai Solberg, Spinville Design: Skageflå, Geirangerfjorden, Norway. Gigapikselfoto.
Kim Baumann Larsen, Placebo Effects: Oslo from Voksenåsen. Gigapikselfoto.
Kim Baumann Larsen, Placebo Effects: Oslo from Voksenåsen. Gigapikselfoto.

Gigalandskap

Gigapiksler dreier seg om oppløsning på milliardnivå, det vil si mer enn det hundredobbelte, ja i mange produksjoner tusendobbelte av hva vi får ut av ett bilde tatt med dagens digitalkameraer. Teknikken minner forøvrig om panoramafunksjonen implementert i billige kompaktkameraer. Men i stedet for å sy sammen to-tre bilder snakker vi her om opptil flere tusen enkeltbilder satt sammen i spesialprogrammer, gjerne med flere dager prosesseringstid. Gigapikselbilder setter dermed det såkalte megapikselracet litt i sammenheng. LA-baserte xRez Studios leverer bilder som er opp til 150 000 piksler brede - det vil si tolv meter, profesjonell labutskrift. Det første gigapikselbildet ble forøvrig produsert av Max Lyon i 2003, og består av en mosaikk av 196 enkeltbilder, det vil si et pikselantall på skarve 1,093,011,200.

Ønsker du å sette i gang selv, kommer du langt med et vanlig kompaktkamera og et fotostativ med panoreringshode. Vil du kjøre litt Rolls Royce kan du eventuelt investere i et automatisert hode. Gigapan produserer noen som er forholdsvis rimelige både til kompaktkameraer og speilrefleks.

xRez Studios: Boston sett fra Prudential Tower (utsnitt). Pikselbredde: 75000, antall eksponeringer: 612. 3,2 Gigapiksler.
xRez Studios: Boston sett fra Prudential Tower (utsnitt). Pikselbredde: 75000, antall eksponeringer: 612. 3,2 Gigapiksler.

xRez Studios

Josh Cortopassis: Digitalt set drapert over gigapikselfoto.
Josh Cortopassis: Digitalt set drapert over gigapikselfoto.

Det var under arbeid med visuelle effekter til film at Eric Hanson og Greg Downing fikk ideen til xRez. Fra før hadde de erfaring med spesialeffekter til Hollywood-produksjoner som The Day After Tomorrow, Mission to Mars og The Fifth Element, pluss utvikling av 3D- og panoramaprogrammer som Stitcher, Imagemodeler og Sceneweaver. To år etter oppstart er xRez Studios blitt det man kan kalle et bildebyrå for gigapiksler, med kunder fra både film og vitenskap. Gigapikselbildets enorme oppløsning gir filmskapere en nesten grenseløs zoomdybde til virtuelt kameraarbeid og 3D-modellering, der en utsikt over Oslo eller et øde ørkenlandskap kan forvandles til dystre fremtidsvisjoner eller historiske steder.

Mellom produksjonene reiser Eric og Greg verden rundt og underviser, og det er andre gang de besøker Norge og Digital Storytelling. Sist gang brukte de Oslo rådhus som modell til å lære bort hemmeligheter om gigapiksler og spesialeffekter. Denne gangen tar de med seg et utvalg bransjefolk til Gol stavkirke på folkemuseet, for å teste ut de seneste metodene.

Yosemite i Oslo

Gigapikselfotografiet kan også ha en viktig rolle utenfor underholdningsindustrien. Teknologi fra film og naturvitenskap møtes i The Yosemite Extreme Panoramic Imaging Project, et hovedverk i Oslo-utstillingen.

xRez Studios: Illustrasjonen viser de 20 fotoposisjonene i Yosemite Valley.
xRez Studios: Illustrasjonen viser de 20 fotoposisjonene i Yosemite Valley.

Prosjektet vokste ut av samtaler med geolog Greg Stock ved Yosemite nasjonalpark i California, rundt ideen om å konstruere et omfattende gigapikselpanorama av Yosemite-området. Bildet vil stå som et snapshot av vår tids geologiske tilstand, men også gi forskere i dag muligheten til å studere området i detalj, uten å måtte bestige de mange stupbratte dalførene. Skulle uhellet være ute, vil bildet også kunne brukes til orientering før redningsaksjoner.

I dette prosjektet reverserte xRez 3D-teknologien for å gjenskape flest mulig av naturens kroker og vinkler. Greg og Eric samlet 70 fotografer fordelt på 20 lag. De 20 lagene fotograferte 500 bilder fra ulike posisjoner i Yosemite. Fotograferingen foregikk unisont for å få eksakt lyskontinuitet. Bildematerialet ble deretter sydd sammen i 20 enkeltpanoramaer og drapert over en 3D terrengmodell. Deretter ble et virtuelt kamera sendt gjennom landskapet for å fange helheten i ett bilde. Resultatet presenteres som et ni meter langt, høyoppløselig panorama i Filmens hus.

xRez Studios: Underliggende 3D-modell som de 20 panoramaene ble projisert over.
xRez Studios: Underliggende 3D-modell som de 20 panoramaene ble projisert over.
xRez Studios: The Yosemite Extreme Panoramic Imaging Project. Gigapikselfoto.
xRez Studios: The Yosemite Extreme Panoramic Imaging Project. Gigapikselfoto.

Utstillingen Extreme Photography: Gigapixel Images in Print åpner i Filmens hus Dronningens gt. 16, 9. september kl 18.30 og kan oppleves frem til den 16. september. Besøk Digital Storytelling for mer informasjon om utstillingen og Digital Storytelling forøvrig.

Ønsker du å fortape deg i xRez' panoramaer i 100% størrelse anbefaler vi et besøk her .

xRez Studios: Fotografer og frivillige fra Yosemite Valley.
xRez Studios: Fotografer og frivillige fra Yosemite Valley.

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen