TEST: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO
Test

Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Vi tester normalt bare rene referansekort, og med jevne mellomrom trekker vi frem enkelte skjermkort som det er gjort noe spesielt med.

Ved lanseringen av GeForce GTX 560 ble vi lovet at dette kortet skulle komme i mange varianter. Nå, to uker senere, ser vi at nettopp dette har skjedd. Markedet er krydret med en rekke kort som ikke en en ren kopi av referanseproduktet til Nvidia. Det er en av de mer spennende variantene vi i dag skal trekke frem, og det er produsert av Gigabyte.

Det er Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO vi snakker om, der "SO"-delen står for Super Overclocked. Det er akkurat det det er snakk om også, en virkelig overklokket versjon av GTX 560, samtidig som Gigabyte har klemt inn en solid kjøler.

Frekvensene er virkelig dratt opp et godt hakk. Her snakker vi ikke om en liten og ubetydelig Hertz forskjellige steder. Kjernefrekvensen er dratt opp fra de originalt 822 MHz til 1000 MHz. Minnefrekvensen har også fått seg en solid dytt, opp fra 4008 effektive MHz, til 4580 MHz. Videre er en rekke av komponentene byttet ut med andre av høyere kvalitet.

Kortet har naturlig nok også en litt høyere pris enn referansekortet. I dag kan du få kjøpt Gigabytes kort for rundt 2100 kroner, noe som er ganske nøyaktig 200 kroner mer enn det billigste GTX 560-kortet. I dette prissjiktet finner vi fortsatt Radeon HD 6950 til rundt 2000 kroner, men rundt 2200 kroner er det ingen direkte konkurrenter før vi møter HD 6970 og GTX 570 på 2600-2700 kroner. Vi forventer derfor at kortet vi i dag tester vil havne et sted midt i mellom disse kandidatene.

Vi tester med jevne mellomrom slike spesialkort. Ofte har overklokkingen fint lite å si. Tro meg, denne gangen gjør det et utrolig utslag!

Takk til Gigabyte som sendte kortet til test.

Testoppsett

Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort
Prosessor
Minne
Strømforsyning
Harddisk
Skjerm
Operativsystem
Windows 7 Enteprise, 64 bit. Les om driverne vi benytter her.

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Modell
GTX 570
HD 6870 HD 6950 GTX 560 Ti GTX 560 Ti SO
Grafikkprosessor GF110 Bart RV970 GF114 GF114
Kjernefrekvens 732 MHz 900 MHz 800 MHz 822 MHz 1000 MHz
Prosess 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.) 3800 MHz 4200 MHz 5000 MHz 4008 MHz 4580 MHz
Minnemengde 1280 MB
GDDR5
1024 MB
GDDR5
2048 MB
GDDR5
1024 MB
GDDR5
1024 MB
GDDR5
Minnebusbredde 320-bit 256-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Streamprosessorer 480 1120 1408 384 384
Transistorer 3 mrd.
1,7 mrd. 2,64 mrd. 1,95 mrd. 1,95 mrd.
TMU 60 56 88 64 64
ROP 40 32 32 32 32
TDP 219 Watt 151 Watt 140 W 170 W -

Foruten de økte frekvensene på minnet og kjernen, er de øvrige spesifikasjonene de samme. TDP-en har riktig nok blitt påvirket noe av akkurat dette, men her har ikke Gigabyte oppgitt noen spesifikasjon. Videre er naturlig nok alle kjerne-spesifikasjonene de samme som før, noe som innebærer 384 streamprosessorer og 64 tekstur-enheter.

I likhet med Gigabytes hovedkort, er det også her klemt inn et tynt lag med kobber i selve PCB-en, noe som i teorien skal spre varmen bedre. Kondensatorer og spoler av den solide typen er også på plass sammen MOSFET-transistorer med lavere intern motstand, noe som totalt sett skal gi kortet bedre overklokkingsegenskaper med tilhørende levetid.

Siden dette skal være et særs overklokkingsvennlig kort, har Gigabyte også lagt opp fem målepunkter for spenning på kortet. Disse ligger rett ved støttebeinet for PCIe-sporet, merket med J14 på bildet øverst til høyre. Slike målepunkter er meget hendig, men Gigabyte har klart å plassere de på det som omtrent er det mest utilgjengelige stedet på skjermkortet. Ett sted i nærheten av strømkontaktene hadde vært langt bedre og mer tilgjengelig.

Tilbehør

Vi fikk tilsendt et rent skjermkort pakket inn i skumgummi, og altså ikke i originalpakken. Blant tilbehøret forventer vi å finne de vanlige adapterne og driverne, men også en HDMI-kabel og Gigabytes egne overklokkingsprogramvare - OC guru.

Effektforbruk

Med drastisk høyere frekvenser og en noe mer solid vifte forventet vi hele tiden av kortet vi i dag tester skulle ro i land med et høyere effektforbruk enn hva vi så på referasekortet. Det er også tilfellet, rundt 360 W ender maskinen opp med, noe som er 60 W mer enn hva kortet til Nvidia trakk sammen med resten av maskinvaren.

Temperatur

Gigabyte lover at deres kjøler skal holde kjernen 8°C kaldere, om referansekortet hadde kjørt på de samme frekvensene som Gigabyte har satt. Vi vil derfor ikke sammenligne direkte mot GTX 560 Ti på akkurat dette området, fordi vi aldri testet kortet ved disse frekvensene. Uansett, ved load ser vi faktisk at temperaturen er 5°C høyere, men her må man også ta høyde for at vi snakker om et langt kraftigere kort. Ved idle derimot, er den lavere enn vi noen gang har målt - bare 7°C over romtemperaturen.

Som bildene på forrige side fortalte benytter kjøleren en rekke varmerør for å flytte varmen utover langs kjølefinnene. Viftene er vinklet med rundt 10°, noe som gjør at luftens sendes ut i bakkant av kabinettet, og mot luftstrømmen i front.

Støy

Når det kommer til støynivået er det viktig å presisere at Gigabyte ikke påstår at løsningen deres skal være mer stillegående enn den Nvidia har satt sammen. Det er termisk ytelse som står i fokus, men det påstås at støynivået skal være det samme. Videre må vi påpeke at vi som alltid har satt viften til automatisk, noe som betyr at den reguleres ut i fra Gigabytes egne algoritme, og at mange som kjøper et kort som dette trolig vil reglere denne.

Uansett, ved idle er det fint lite som skiller de to GTX 560 Ti-kortene fra hverandre, og da hadde altså Gigabytes kandidat en langt lavere temperatur. Under full belastning kan vi si at Gigabytes vifte lager marginalt mer støy, noe som vil merkes i en ellers stillegående maskin.

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

Som første hint på dette kortets ytelse, ser vi faktisk at det gir Nvidias eget kort, GTX 570, en real utfordring. Radeon HD 6950 blir også passert med god margin, mens HD 6970 ligger et betydelig lenger hakk opp på listen. Alt i alt et veldig godt resultatet.

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

Vi tar nå med 3Dmark 11 i skjermkorttestene våre. I løpet av januar skal hele testriggen oppdateres, med nye drivere og spill, og dette blir en av titlene som skal med.

Selv om det foreløpig er litt tynt med sammenlignbare skjermkort i denne grafen, har vi nok. Med DirectX 11-mulighetene tatt i bruk ser vi at vi nå befinner oss 700 "P"-er over referansekortet, 180 over HD 6950 og samtidig 270 under HD 6970. Sett i forhold til prisen ligger Gigabytes kort meget godt an. Følg med videre, så tester vi et par spill!

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Vi kaster oss i gang med den klassiske Crysis Warhead-testen. Ytelsen er på et brukbart og fint nivå, selv om maksimal oppløsning rett og slett blir for hardt. Minsteverdien er ikke spesielt langt unna, selv om den gjerne kunne ha vært noe høyere ved laveste oppløsning.

Dette er den første spilltesten, og vi kan kort og greit si at vi får et meget godt førsteinntrykk av ytelsen Gigabyte her leverer. Dette kortet regelrett moser Nvidias kandidat, til og med GTX 570 blir passert med god margin. Dette lover godt, vi går videre!

Anno 1404 - Dawn of Discovery
D X 1 0 , 8 x A F , 4 x A A , H i g h

Personlig hadde jeg selv aldri møtt Anno-serien, ikke engang 1404 - Dawn of Discovery. RTS-spill er etter min mening fortsatt genialt, og utallige timer har gått med under titler som Age Of Empires og Red Alert, den dagen de titlene var aktuelle. Slike spill tar mye tid, og gud så moro det hadde vært om jeg nok en gang kunne ha satt meg ned å bygget opp og holde i live en hel sivilisasjon.

Anno sin grafiske bit bygger nå rundt DirectX 10, med mulighetene det trakk med seg. Det skal kunne kjøre spillet glatt og fint på lette maskinvare, men mulighetene for høy oppløsning og saftige instillinger er tilstede.

I Anno 1404 tusser de flittige folkene rundt, og ytelsen holder seg på et høyt nivå. Maksimal oppløsning er fullt mulig, noe som er spesielt nyttig i akkurat slike spill som dette.

Igjen ser vi at SO-kortet til Gigabyte presterer langt bedre enn referansekortet. Denne gangen er det snakk om hele 10 FPS, noe som betyr at dette kortet leverer omtrent det samme som GTX 570. Her snakker vi faktisk om ti ganger mer ekstra ytelse enn hva vi som oftest ser på "overklokkede" kort.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

I Far Cry 2 merker vi oss først at minsteverdien ganske enkelt befinner seg i to steg, den er ikke flytende. Uansett, gjennomsnittsverdien holder seg stabil og fin, og det er ikke noe problem i å spille med alt av innstillinger aktivert.

Nok en gang ser vi at SO-kortet er overlegende bedre enn sitt opphav. I denne testen ble GTX 570 forbigått med stor margin, og det konkurreres sterkt med Radeon HD 6970. Kanskje mer imponerende ser vi at Nvidas egen GTX 580 er rett i nærheten.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet forran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Også H.A.W.X-testen fortoner seg pent og pyntelig hele veien. Grafen toner seg på samme måte som vi alltid har sett, og selv med alt av innstillinger aktivert ruller og går det i et høyt tempo.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi det samme som tidligere, Gigabytes kort gjør det meget godt. Videre merker vi oss at HD 6970 kom litt dårlig ut i denne testen, noe som gjør at det lett blir tangert. GTX 570 befinner seg ikke langt unna.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Helt til slutt i DirectX 10-verdenen fyrer vi opp Just Cause 2, og spretter litt rundt med Duracel-kaninen Rico Rodriguez. Ytelsen synker i et sakte og flott tempo, selv om maksimal oppløsning kan bli noe seigt.

Ytelsen vi nå ser ligger nøyaktig på nivå med GTX 570, noe som i akkurat denne testen betyr at GTX 560 Ti SO er betydelig bedre enn HD 6970. Det er bare 5 FPS ned til referanseversjonen av dette skjermkortet, men i akkurat denne testen er det ganske betydelig.

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fyskken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

I DirectX 11-verdenen starter vi med bilspillet Dirt 2, og det hele går unna i et høyt tempo. Ved laveste oppløsning klemmer kortet ut alt spillet kan levere, før ytelsen synker i takt med at oppløsningen øker. Selv ved maksimal oppløsning går det unna i et brukbart tempo.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi nok en gang at GTX 560 Ti SO raser mot toppen. GTX 570 blir forbigodt med god margin, og referansekortet finner vi hele 12 FSP lenger ned på listen.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, AAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Metro 2033 er en seig test, noe som gjenspeiler seg i minsteverdien vi måler. Siste måling viser et dropp som bare skjedde en gang i testen, men det er uansett tilfellet at bildehastigheten sank betraktelig. Med AAA og litt effekter aktivert ser det ut til at 1680 x 1050 piksler er en ideell oppløsning.

Satt opp mot andre skjermkort ser vi at ytelsen vi i dag måler, er ganske nøyaktig på nivå med GTX 570. Nok en gang imponerende fra Gigabytes side, og alt dette fra et kort som ikke koster mer enn 2100 kroner.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Den minste- og den gjennomsnittlige verdien beveger seg nesten parallelt nedover, og testen går glatt og pent for seg ved alle oppløsninger. Fra 108 til 58 FPS er totalt sett gode tall, og det er ikke noe problem å dra på med alt som finnes av innstillinger Bad Company 2 kan by på.

Som siste sammenligning før vi skal summere det hele, imponerer Gigabyte nok en gang. Kortet passerer GTX 570 med god margin, noe som videre betyr at både HD 6950 og HD 6970 må se seg passert, selv om flere av disse kortene er langt dyrere. Bli med over på siste side, så tar vi en god gjennomgang!

Konklusjon

Skjermkortet vi har sett på i dag, Gigabyte GeForce GTX 560 Ti Super Overclocked er uten tvil ett av de bedre skjermkortene på markedet. Med "bedre" mener vi ikke det som gir deg mest ytelse pakket inn på ett kretskort, for den tittelen hører foreløpig til et helt annet produkt, men bedre som i form av hva du får for pengene, og hvor det befinner seg i markedet. For en hyggelig sum får du her ytelsen du normalt måtte betalt langt mer for.

Det Gigabyte har gjort er å diske sammen et skikkelig godt GeForce GTX 560 Ti-kort. De har beholdt grunnrammen, men de har byttet ut en rekke komponenter med andre av høyere kvalitet. Videre er både kjerne- og minnefrekvensen skrudd opp et virkelig solid hakk. Helt til slutt har de slengt på en fin kjøleløsning.

Totalt sett er alle disse forbedringene noe som gir et særs positivt utslag, spesielt fordi prisen er utrolig lav her i Norge. Ytelsen er på et knakende godt nivå, og vi snakker om et langt høyere nivå enn referansekortet til Nvidia. 10-12 FPS over ved våre innstillinger er et gjennomgående fenomen, noe som totalt sett betyr at dette skjermkortet faktisk leverer like mye ytelse som et GeForce GTX 570 og betydelig mer enn Radeon HD 6950.

Når det kommer til de andre faktorene som også er viktig, så er vi fornøyd med både temperaturen og støynivået. Like imponert som vi var med ytelsen er vi derimot ikke, men Gigabyte har aldri lovet noe annet. Ved idle er støynivået det samme lave som vi har opplevd tidligere, men under full belastning opplever vi det som noe mer fremtredende. Temperaturen er igjen rekordlav ved idle, men den tar seg noe opp når skjermkortet blir presset. Samtidig skal det poengteres av kjernen nå kjører på langt høyere hastigheter enn hva vi har sett tidligere, så en økning i temperatur var forventet.

Totalt sett er det ikke bare den utrolige ytelsen og den relativt fine kjøleren som gjør dette til et godt skjermkort. Det er prisen som virkelig gjør GTX 560 Ti SO til en slager, og hvorfor den er så lav som den er kan vi virkelig ikke skjønne. En referanseversjon av GTX 560 koste 1900 kroner, mens Gigabytes kort ligger på 2100 kroner. Det er bare 200 kroner som skiller de kortene, en hundrelapp på hver side av 2000-kroners-grensen. Er du ute etter et kort i denne klassen er det ikke tvil om at Gigabytes GTX 560 Ti SO er det du bør gå for. Her får du tross alt ytelse som tilsvarer kort til 2700 kroner.

Gigabyte GTX 560 Ti SO er kort og greit et kort som leverer alt for mye ytelse for pengene. Slikt anbefales uten problem!


+ Mye ytelse!
+ Pent priset
+ Fin kjøleløsning
+ Flere overklokkingsvennlige funksjoner


- Litt mer støy enn referansekortet

Gigabyte GeForce GTX 560 Ti Super Overclock 1GB

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen