(Bilde: Forbrukerombudet)

– Get og Canal Digital bryter loven når de tvinger deg til å kjøpe TV-abonnement

Forbrukerombudet går hardt ut mot de to operatørenes bundling av TV og internett i én pakke.

Forbrukerombudet har nå gått ut og sagt at både Get og Canal Digital driver urimelig og bryter Markedsføringsloven. Bakgrunnen er det tvungne koblingssalget som de to aktørene til tider bedriver.

Koblingssalg går ut på at du foruten den tingen eller tjenesten du egentlig vil ha også får med noe mer.

– Så lenge dette er frivillig har vi ingen problemer med det, men når den blir tvungen har vi vanskelig for å akseptere praksisen. Hvis du for eksempel går til McDonalds kan du kjøpe flere ting hver for seg, eller kjøpe en meny og spare noen kroner, eller du kan bare gå ut igjen. Det er greit. Men om du går i butikken og ikke får lov til å kjøpe melk uten også å kjøpe brød blir det feil, det uttaler Forbrukerrådets Finn Myrstad i forbindelse med saken.

– Internett har blitt en nødvendighet i dagens samfunn, mens TV har på mange måter kommet litt i andre rekke. Det er viktig for at samfunnet skal fungere, og Norge har et eget mål om 100 mbit/s-linjer til hele befolkningen innen 2020. Det er få teknologier som kan levere dette, og fibernettene skaper lokale monopoler. Det er sjelden du ser at noen gidder legge fiber til et hus der det allerede finnes fiber, fortsetter Myrstad.

Dette er saken

Høsten 2013 klaget RiksTV inn de to aktørene til Forbrukerombudet, Bakgrunnen var nettopp dette med tvunget koblingssalg, som RiksTV mente at hindret potensielle kunder i å komme over til dem.

Hvis kundene skulle ha Internett fra Get eller Canal Digital var de gjerne låst til TV-signal fra de samme aktørene, og RiksTV slet da etter eget utsagn med å komme inn på markedet.

Selv om klagen fra RiksTV er fra i fjor har Forbrukerombudet hatt saken på dagsorden siden 2010.

– Vi jobber med saken

Canal Digitals Gisle Pedersen kan fortelle at de allerede jobber med saken, og at de regner med å at kundene fritt kan velge en gang i løpet av 2015.

– Det hele bunner ut i teknologien. Slik vi har det nå kommer signalene til TV og Internett gjennom den samme kabelen, og vi har ingen praktiske måter å kunne skille disse på. Det er selvfølgelig teoretisk mulig å kjøre ut til hver kunde som ønsker dette for å sette opp et eget filter som stopper TV-signalet. Men dette er ikke en sikker løsning for oss, tekniske kunder kan nok lett komme seg utenom.

– Vi føler heller ikke at dette er et problem. Det er flere av kundene våre som er bekymret for at de analoge signalene skal forsvinne. Det jobbes med endringer, og vi føler at den takten vi skriver om systemene våre på er den riktige. Så får fremtiden vise om vi tok feil eller ikke, avslutter Pedersen.

Get er derimot ikke i gang med en omlegging, og de mener heller ikke at de bryter noe lovverk. Enn så lenge jobber de med et tilsvar til Forbrukerombudet, noe de har en frist på seg til 3. desember med å gjøre.

– Poenget er at det er betydelige rabatter inne i bildet her, og konkurransen er steinhard. Du får en samlet pakke til en svært god pris. I tillegg er det teknisk lagt opp slik at du får tilgang til alt på én kabel, forteller Gets Torbjørn Aamodt.

Blir det endringer vil det med andre ord rokke ganske bra ved Gets forretningsmodell. Dersom de blir nødt til å legge om skal vi nok ikke se bort fra at pengene som må brukes må hentes inn via for eksempel økte priser.

(Kilde: Forbrukerombudet)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen