Gartner-skepsis til Saas

Noe av poenget med Saas (Software as a Service) er at man skal slippe å ta stilling til infrastruktur, lisenskostnader og teknisk installasjon.

Man leier seg ganske enkelt inn hos en leverandør som tilbyr hele "stacken", inkludert software og vedlikehold som en tjeneste. Et eksempel på dette kan være et ERP- eller CRM-system der man betaler månedlig per brukerkonto.

Ifølge en undersøkelse utført av Gartner ser det imidlertid ut til å være et betydelig gap mellom kundens forventning til Saas og det som faktisk er tilfelle.

Av de kundene som kikket på Saas og valgte å ikke implementere de ga 42 prosent tilbakemelding om at prisen var for høy, mens 38 prosent mente at integrasjonsmulighetene var for dårlige. 33 prosent mente at det tekniske oppsettet var for dårlig.

Undersøkelsen omfatter litt over 300 selskaper i USA og Storbritannia .

Hos Gartner Group mener man disse tallene bør være en oppvekker for Saas-leverandørene siden mange mener Saas nettopp skal gjøre løsningene billigere og enklere, uten bruk av konsulenter.

Gartner har tidligere rapportert om dette tidligere i år.

På samme måte som andre IT-tjenester er det også ganske stort sprik i kvalitet på Saas-leverandørene, men kundene merker de negative konsekvensene bedre på Saas siden leverandørene i utgangspunktet tar ansvaret for en større del av verdikjeden.

(Kilde: Internetnews)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen