Test

Garmin Nüvi 3760

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD TFT, berøringsfølsom, 4,3 tommer
Inn-/utganger: Micro-USB, Mini-USB i holder, egen tilkobling til holder
Dimensjoner: 12,2 x 7,5 x 0,89 cm, 113,4 gram
TMC: Ja
Medfølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 2400 kroner

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD TFT, berøringsfølsom, 4,3 tommer
Inn-/utganger: Micro-USB, Mini-USB i holder, egen tilkobling til holder
Dimensjoner: 12,2 x 7,5 x 0,89 cm, 113,4 gram
TMC: Ja
Medfølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 2400 kroner

GPS-er for bilen har stort sett vært klumpete enheter med trykkfølsomme skjermer, mens det i mobilbransjen har vært fokus på byggekvalitet og kapasitive berøringsskjermer.

Vi har tidligere testet unntaket Navigon 8410, og denne gangen er det Garmin som har tatt steget.

Garmin Nüvi 3760 er en svært stilren GPS. Fremsiden er helt svart, en krom linje dekker kanten rundt hele enheten og mesteparten av baksiden er svart og av metall med en overflate som ligner børstet stål.

Det som imponerer oss mest med designen er størrelsen. Enheten er faktisk akkurat like tynn som en Apple Iphone 4, men litt bredere og en liten tanke høyere. Baksiden er helt flat, i motsetning til det vi er vant med fra GPS-bransjen. Nüvi 3760 glir lett ned i lomma, og er dermed utmerket utformet for navigasjon til fots når du har parkert bilen din.

Tut og kjør

Nüvi 3760 er ikke noe mer krevende enn konkurrenter å komme igang med. Her er det bare å klistre holderen i frontruten og stikke pluggen i sigarettenneruttaket. Dernest er du igang med navigasjonen.

I tillegg kan det være greit å sette opp standard hjemsted for at du enkelt kan starte navigasjonen dit. Du kan også koble GPS-en til mobiltelefonen din for å kunne bruke Nüvi 3760 som håndfri mens du kjører.

Selve GPS-holderen har en inngang for Mini-USB, mens tilkoblingen mellom GPS-en og holderen er en ustandard type. Derfor har Garmin i tillegg fått plass til en Micro-USB i selve enheten, slik at du enkelt kan lade GPS-en når du har parkert bilen på flyplassen hjemme.

Et innebygd akselerometer gjør at skjermen automatisk vrir seg etter om du holder GPS-en vertikalt eller horisontalt, noe vi setter pris på når vi tar den ut og inn av bilen. Det er i tillegg enkelt å veksle mellom navigasjon for bilkjøring, sykling eller spasering.

Vi må bruke macroobjektiv for å se pikslene.
Vi må bruke macroobjektiv for å se pikslene.

Svært god skjerm

At Garmin med Nüvi 3760 har gått over fra trykkfølsom til berøringsfølsom skjerm er både positivt og negativt. Når GPS-en er festet i frontruten går det ikke lenger an å bruke fingerneglen til å skrive inn adressen. Berøringsfølsomme skjermer reagerer nemlig bare på huden din, i likhet med nyere trykkskjermmobiler. Har du GPS-en montert langt nede, må du gjerne bruke tommelen for å unngå bruk av fingernegler.

Heldigvis er det svært enkelt å ta GPS-en ut av holderen og skrive med begge tomlene for å deretter sette den tilbake. På denne måten skriver vi også fortere

På den annen side er det nærmest umulig å få riper i skjermen på Nüvi 3760, slik det ofte er med kapasitive skjermer. Her er det en hard overflate som ikke engang gir etter av mishandling med den skarpeste kanten på en binders.

Ikke bare er skjermen solid, den gir en langt bedre kvalitetsfølelse enn resistive skjermer. Når du holder den i hånda er det dessuten mye enklere å bruke en kapasitiv skjerm enn en resistiv. Skjermen er også responsiv og velfungerende i bruk.

Skarpheten, fargeskarpheten og lysstyrken kan konkurrere mot gode mobilskjermer, og skjermen er med andre ord krystallklar.

Et lite tastetrykk gir deg oversikt.
Et lite tastetrykk gir deg oversikt.
GPS-en kan også brukes vertikalt.
GPS-en kan også brukes vertikalt.
Nüvi 3760 finner parkeringsplasser for deg.
Nüvi 3760 finner parkeringsplasser for deg.
Å bytte fremkomstmiddel skjer med tre skjermtrykk.
Å bytte fremkomstmiddel skjer med tre skjermtrykk.

Navigasjon

Det viktigste ved en GPS er selvsagt at den hjelper deg med å finne fram. For å gjøre dette må den gi tydelige anvisninger og den må være lett å bruke, også i stressede situasjoner der du kjapt skal taste inn en adresse før lyskrysset bytter farge.

I Garmins brukergrensesnitt finner du to store ikoner i hovedmenyen. Disse er "Hvor skal du" og det andre er "Se på kart". Mindre ikoner under lar deg stoppe navigasjonen, velge å ta en omkjøring for eksempel ved veiarbeid, bruke telefonen gjennom Bluetooth. I tillegg er det et ikon for styring av volum og et verktøy-ikon som lar deg endre innstillinger.

Trykker du på "Hvor skal du" får du muligheten til å velge å navigere til hjem, til en adresse, til et interessepunkt, nylige treff eller du kan velge blant favorittpunktene du har lagret.

Under adresse kan du velge by og taste gatenavn og -nummer, stave postnummer og gjøre det samme eller søke etter et gatenavn i hele Norge. Det er også enkelt å bytte land om du skal på harrytur.

Du kan også velge å se på kart for å trykke på et punkt du vil navigere til eller taste inn koordinater. En turplanlegger er på plass, slik at du kan planlegge en rekke viapunkter.

Når du allerede er igang med navigasjon og taster inn et nytt sted, spør GPS-en deg om du vil legge det nye punktet inn i ruten som et via-punkt eller om du vil avbryte navigasjonen til den første destinasjonen.

Menysystemet er svært brukervennlig og enkelt, og definitivt et av de aller enkleste på markedet. I innstillingsmenyen er det imidlertid noen funksjoner som er litt vanskelig å vite hva er. For eksempel "Sikker modus", som man ikke umiddelbart forstår hva betyr. Etter vi aktiverte denne funksjonen nekter GPS-en oss å gjøre noe mens bilen er i fart.

Når du er igang med navigasjonen er kartet oversiktlig i 3D, og i tre av fire bokser på høyresiden kan du selv velge innhold. Du kan velge mellom klokkeslett nå eller når du kommer fram, hvor langt det er igjen i kilometer eller tid, høyde over havet eller reiseretning.

Farten vises i en fast boks nederst til høyre, og tallet blir rødt så snart du overstiger fartsgrensa på stedet. Noen steder dukker det også opp et fartsgrenseskilt, hovedsaklig på landeveier og motorveier og vi ser sjelden dette skiltet i bymiljøer.

God oversikt

Kartene er svært oversiktlige, og det er lett å forstå seg på hvor i virkeligheten du befinner deg i forhold til det du ser på skjermen. Zoom-taster er også lett tilgjengelig, og ved hjelp av et trykk midt på skjermen får du et oversiktsbilde i 2D.

Stemmeanvisningen gjør jobben greit, men kunne gjerne sagt ifra litt før med detaljert informasjon. I god tid sier den "om X meter kjør inn i rundkjøringen", men den sier ikke ifra før du nesten er inne i rundkjøringen om hvilken avkjørsel ut av rundkjøringen du skal ta. I mange land er dette helt greit, men i Norge er vi vant med at veien ut av rundkjøringen bestemmer hvilket felt vi skal ligge i før rundkjøringen.

En berøring øverst i venstre hjørnet gjør at stemmen gjentar seg selv samtidig som du får se et oversiktsbilde i 2D over den neste manøveren du skal gjøre. Senere går GPS-en tilbake i 3D-modus. Dette fungerer bra når du trenger oversikt.

Den ene norske stemmen sier alt så kort som mulig, for eksempel "sving høyre og sving venstre" mens den andre i stakkato snakker i fulle setninger med gatenavn.

Nattmodusen er mørk, slik at nattsynet ditt ikke svekkes for mye.
Nattmodusen er mørk, slik at nattsynet ditt ikke svekkes for mye.

På svarte natta

Garmin har laget en nattmodus som er mørkere enn Tomtoms nattmodus, og derfor ødelegger nattsynet i mindre grad. Under kjøring med Tomtom XL pleier undertegnede å slå av GPS-en på landeveier uten gatelys, mens Nüvi 3760 har en såpass mørk skjerm at vi regner med å se det rådyret som måtte finne på å slikke salt fra veiene like tidlig som om skjermen skulle være avslått. Her er hele bakgrunnen mørk grå, mens veiene er hvite, rosa eller gule. Øverst er det en mørkeblå linje med hvit tekst.

Vi kunne gjerne sett en helt svart bakgrunn med hovedsaklig rød og mørkegrå farge, ettersom rødfarge ikke ødelegger nattsynet like mye som gult, rosa, blått og hvitt.

GPS-mottakeren virker godt når den er igang, men det tar ofte altfor lang tid å få den første GPS-fiksen. I ett tilfelle i den urbane jungelen av høye bygninger i Oslo gikk vi i nærmere ti minutter før vi ga opp og brukte retningssansen i stedet.

I andre tilfeller går dette svært raskt, for eksempel når du bruker den kun i bilen. Da går nemlig bare GPS-en i dvalemodus når du stopper bilen, og husker posisjonen din. Når du starter bilen slår GPS-en seg på og den antar at du befinner deg i samme posisjon og bruker det som utgangspunkt under leting etter satellitter.

Kartdata

Tomtoms IQ Routes-tjeneste er genial. Dette kan ikke Garmin stille med. Med IQ Routes måles farten på strekningene av andre Tomtom-brukere helt automatisk på alle tider på døgnet, og dermed vet GPS-er med dette hvilken rute som går kjappest på gitt tidspunkt i forhold til trafikk og andre elementer.

I stedet har Garmin lagt inn en tjeneste som heter Traffic Trends. Her gjør den tilsvarende målinger men bare på din enhet lokalt. My Trends gjør at GPS-en observerer hvilken rute du insisterer på å kjøre, og lærer seg disse.

Kartene på vår Garmin-enhet er for det meste riktig. Det som er greit med bil-GPS-er fra Garmin for tiden, er at du får oppdatere GPS-en din fire ganger i året i hele GPS-ens levetid uten ekstra kostnader.

TMC er også innebygget i Nüvi 3760 slik at du får trafikkmeldinger over FM-frekvensene mens du kjører, for eksempel når det har gått et ras på din planlagte rute eller det foregår veiarbeid som forsinker trafikken.

En egen økofunksjon er også på plass. Her kan du legge inn type drivstoff, drivstoffpris og bensinforbruk på landeveiskjøring og bykjøring. Du kan oppdatere drivstoffprisen enkelt hver gang du fyller bensin.

Ut ifra denne informasjonen kan GPS-en fortelle deg hva det koster å kjøre de forskjellige rutene som planlegges, den kan fortelle deg om du kjører økonomisk eller ikke, den kan vise deg graf og annen data over bensinforbruket og den kan planlegge ruter basert på hvilken som blir billigst å kjøre.

Det er enkelt å ringe til for eksempel nærmeste bensinstasjon.
Det er enkelt å ringe til for eksempel nærmeste bensinstasjon.

Håndfri

Nüvi 3760 har innebygget Bluetooth, og dermed kan enheten kommunisere med mobilen din. I tillegg til å fungere som håndfri kan du også styre store deler av telefonen med GPS-en.

Via GPS-en kan du ringe ut ved hjelp av et telefontastatur, tale, anropslogg eller telefonboken i telefonen din. I tillegg kan du ringe til forskjellige interessepunkter som er lagt til i GPS-en, som for eksempel bensinstasjoner og restauranter. Du kan også sjekke status (dekning og batteri).

Samtalekvaliteten er langt fra god. Motpartens stemme er altfor svak, og det er umulig å høre vedkommende når en 2,3 liters Volvo-motor durer under panseret. Motparten hører også ekko av seg selv, noe som oppleves som svært plagsomt.

Av ekstrafunksjoner ellers finner du en bildeviser, verdensur, alarmklokke, kalkulator og en enhetskalkulator (valuta, areal, avstand og lignende). En minnekortleser på siden av enheten kan brukes til bildevisning, men GPS-en kan ikke spille musikk eller vise video.

Konklusjon

Garmin Nüvi 3760 er rent utseendemessig den flotteste GPS-en vi har sett. Den er stilren, tynn og gir et solid inntrykk.

GPS-en er praktisk både bak rattet og til fots, og det er enkelt å veksle mellom disse. Navigasjonen fungerer godt i begge modus, og det er lett å få oversikt med enheten.

For de som er veldig opptatt av hvor mye drivstoff bilen bruker, er Nüvi 3760 et utmerket valg. GPS-en har mange funksjoner som hjelper deg å spare drivstoff.

Det eneste vi reagerer på er at håndfrifunksjonen fungerer dårlig. Med altfor svakt volum i din ende og ekko hos motparten bør du heller skaffe deg en egen håndfri.

Ellers er det kanskje noen som vil savne en musikkspiller med FM-sender, videoviser og andre underholdningsfunksjoner. Om du derimot vil bruke GPS-en for å finne fram bak rattet eller til fots, og bryr deg om utseendet på GPS-en, er Nüvi 3760 et godt valg.

Prisen på rundt 2400 kroner er kanskje avskrekkende for mange. Du får gode GPS-er til en mye lavere penge, slik som Tomtom XXL, men denne er større, mer klumpete og langt fra så stilfull som Nüvi 3760.

Les også:

Garmin Nüvi 3760T   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen