Test

Garmin Nüvi 1340

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD TFT, berøringsfølsom, 4,3 tommer
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 12,2 x 7,5 x 1,6 cm, 161,6 gram
TMC: Støttes, men ikke medføldende antenne
Medfølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Rundt 1400 kroner

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD TFT, berøringsfølsom, 4,3 tommer
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 12,2 x 7,5 x 1,6 cm, 161,6 gram
TMC: Støttes, men ikke medføldende antenne
Medfølgende kart: Vest-Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Rundt 1400 kroner

Garmin Nüvi 1340 kan nok kalles lillebroren til toppmodellen Nüvi 3760 fra samme produsent. Likevel er det svært mye som skiller disse to.

Nüvi 3760 ser ut som en pen mobiltelefon i stedet for en klumpete navigasjonsenhet, har kapasitiv skjerm i stedet for resistiv, og har en ganske annerledes programvare enn Nüvin 1340. Dermed konkurrer den egentlig stort sett bare med Navigon 8410 for de som er kresne på utseende.

Lillebroren ser rett og slett mer ut som en vanlig GPS, og oppfører seg likeså. Skjermen er resistiv, og den vrir seg ikke automatisk når du snur på enheten. Den resistive skjermen gjør at den virker mer gammeldags i forhold til mobilmarkedet, slik vi er vant med at GPS-er gjør.

Selv om Nüvi 1340 er mer klumpete enn Nüvi 3760 er den imidlertid ikke stor og klumpete i GPS-sammenheng. Baksiden er helt flat og hele enheten er tynn. Dermed er det ikke noe problem å stikke den i lomma for videre navigering etter du har parkert bilen.

Annerledes holder

Holderen er ikke lik storebrorens mer forseggjorte bilholder. Med Nüvi 1340 får du en plastklype uten noen elektroniske kretser i seg, og dermed plugger du ladekabelen direkte i GPS-en. Det gjør den litt mindre anvendelig når du skal bruke GPS-en mye utenfor bilen også, eller om du tar GPS-en med deg ut av bilen hver gang du parkerer.

Kabelen er av typen Mini-USB, slik at du også kan lade mobiltelefoner av litt eldre type med samme ledning. Nyere mobiltelefoner bruker stort sett Micro-USB-standarden, og Nüvi 1340s lader passer dermed dårlig.

Når sugekoppen er klistra i ruta og sigarettennerledningen er på plass er du igang med navigasjonen. Å legge til hjemsted kan også være greit før du drar hjemmefra, slik at du enkelt kan navigere dit når hjemlengselen melder seg.

Få ekstrafunksjoner

Nüvi 1340 har ikke støtte for tilkobling over Bluetooth, og dermed kan du ikke koble til en mobiltelefon og bruke PND-en som håndfri. Her snakker vi mer eller mindre om en ren navigasjonsenhet, og det synes nok mange er like greit. En innebygd håndfri i en GPS-enhet har en tendens til å fungere langt dårligere enn alternativer som Supertooth Buddy eller enkle håndfrier som du stikker rett inn i øret.

Les tester av trådløse håndfrier »

Av tilleggsfunksjoner får du likevel en bildeviser, verdensur, kalkulator og enhetskalkulator (konverteringsverktøy). Disse funksjonene fungerer akkurat som forventet.

Navigasjon

Det viktigste ved en PND er selvsagt navigasjonsegenskapene. Anvisningene bør være tydelige og GPS-en må være lett å bruke.

Hovedmenyen gir deg to hovedvalg; "Hvor skal du?" og "Vis kart", i tillegg til et par små ikoner for å justere volum eller få tilgang til resten av funksjonene i Nüvi 1340.

I tillegg har du mulighet til å trykke på bil-ikonet på den øverste linjen for å bytte til sykkel- eller fotgjengernavigasjon. Trykker du på klokkeslettet kommer du rett til tidsinnstillingene.

Når du skal navigere til et punkt kan du velge adresse, interessepunkter, nylige treff, favoritter, veikryss, byer, koordinater eller du kan velge ut et punkt på kartet. Lett tilgjengelig er også funksjonen "Ta meg hjem", som gjør akkurat det.

Det mest brukte valget her er nok å navigere til en adresse. Her må du først taste inn by. Om du stort sett befinner deg i én by, kan du klikke du på mappe-ikonet til venstre for tekstfeltet for å velge blant byer du nylig har brukt. Av en eller annen grunn kommer du til et nytt steg der du må trykke på byen du har valgt en ekstra gang, og deretter får du muligheten til å taste inn adresse.

Dette er nesten løst ved at du kan trykke på "søk på alle" i stedet for "velg sted". Men bare nesten. Søker vi etter "Storgata" forventer vi å finne den nærmeste versjonen først på en liste, men det skjer ikke. Når vi er i Oslo og skal til Storgata i Oslo må vi bla gjennom store deler av alfabetet for å komme til rett by. Heldigvis er dette gatenavnet et spesielt tilfelle, siden det gatenavnet er brukt omtrent hvert eneste tettsted der man kan finne en butikk og en pub.

I tillegg gjør det innebygde søket som skjer når du taster inn adresser at GPS-en lugger ganske voldsomt til tider mens du taster. Dermed taster vi svært ofte feil og må korrigere.

Det går altså tregere å taste inn adresse enn det vi er vant med, men det er ikke verre enn at det kan bli litt problematisk om du skal gjøre det mens du venter på det grønne lyset i et kryss. Det er også et irritasjonsmoment om du har det litt travelt.

Når du er igang med navigasjon og taster inn et nytt sted, får du spørsmål om du vil legge til den nye destinasjonen som et viapunkt eller om du vil avbryte navigasjonen. Dette er svært praktisk når du er på langtur og for eksempel finner en bensinstasjon du vil stikke innom på veien.

Tydelige anvisninger

Når du har kommet igang med navigasjonen fungerer det meste helt greit. Anvisningene er tydelige, og det vi setter pris på i forhold til GPS-er fra den største konkurrenten, Tomtom, er at Nüvi 1340 følger godt med når du svinger. Om du svinger til venstre i et kryss går det ikke mange meter før vinkelen i 3D-modus har endret seg slik at du ser hva du skal gjøre i neste kryss. Tomtoms enheter har en tendens til å henge mer etter.

Farten du kjører i vises som regel nederst til høyre sammen med fartsgrensen der Nüvi 1340 vet hva den er. Og det gjør den som regel på hovedveier med stor nøyaktighet. Kjører du for fort for denne blir tallet rødt. I Garmins enheter blir den rød allerede når du når 81 kilometer i timen i en 80-sone, mens Tomtom-enheter som regel mener at du ikke trenger advarsel før du når 87 kilometer i timen.

Når farten øker zoomer Nüvi 1340 automatisk ut. Det er praktisk når du har tastet inn en adresse og har en rute å navigere etter, men når du ikke har gjort dette forsvinner alle småveier - uavhengig av om du kjører på småveier eller ikke.

En boks nederst til venstre på skjermen viser deg som standard tidspunktet for beregnet ankomst, og kan byttes ut med tid eller distanse til bestemmelsesstedet, reiseretning, høyde over havet eller klokkeslett. Øverst til venstre viser et ikon deg den neste hendelsen. For eksempel ser du en illustrert rundkjøring med en pil som viser hvilken retning du skal ta.

Av stemmer i GPS-en finner du en stakkatosnakkende dame som sier det meste i fulle setninger og en annen kvinnestemme som er kort og konsis. Dette fungerer greit, og stemmene er hverken mer eller mindre masete som i andre GPS-er.

Nattmodusen ødelegger ikke nattsynet, spesielt på landeveier det kun veien du kjører på lyser opp.
Nattmodusen ødelegger ikke nattsynet, spesielt på landeveier det kun veien du kjører på lyser opp.

Garmins nattmodus er mørkere enn de vi har pleid å se fra Tomtom. På GPS-er fra Tomtom er det ofte en god idé å slå av GPS-en om du kjører på mørke landeveier fordi lyse farger i skjermen ødelegger nattsynet. I Nüvi 1340 er skjermen så mørk at vi forventer at vi ser enhver elg som skulle spasere over veien like godt som om GPS-skjermen var helt avslått. All den tid storvilten ikke bruker refleks setter vi pris på dette.

Nüvi 1340 vet fartsgrensen de fleste steder, men ikke så mye mer.
Nüvi 1340 vet fartsgrensen de fleste steder, men ikke så mye mer.

Kartdata

Kartene på vår Garmin-enhet er for det meste riktig. Det som er greit med bil-GPS-er fra Garmin for tiden, er at du får oppdatere GPS-en din fire ganger i året i hele GPS-ens levetid uten ekstra kostnader.

Det er ingen bombe at Nüvi 1340 ikke har IQ Routes, som jo er konkurrenten Tomtoms tjeneste. Like fullt er det kjedelig at Garmin ikke har etterlignet tjenesten. IQ Routes fungerer slik at Tomtom får inn målinger for hver eneste veistrekning på ulike tider av døgnet fra et stort antall Tomtom-brukere, og denne informasjonen deles med alle Tomtom-GPS-er. Dermed vet en GPS med IQ Routes at en annen rute går raskere på mandags morgen når køene samler seg rundt storbyene enn den ruten den ville valgt på søndags kveld.

Garmin har svart Tomtom ved å lansere tjenesten Traffic Trends og My Trends. Førsnevnte tjeneste gjør at GPS-en velger de rutene du bruker kortest tid på, mens sistnevnte funksjon gjør at GPS-en lærer seg hvor du skal når du setter deg i bilen hver ukedag på omtrent samme tidspunkt. Dette skjer for eksempel etter du har kjørt til jobb tre ganger rett før klokken åtte.

Problemet med Nüvi 1340 er at den ikke har noen av disse funksjonene heller. Den beregner bare hvilken strekning som tar kortest tid å kjøre ut ifra fartsgrensene, og det stemmer ikke alltid i storbyens hverdagsrush.

Nüvi 1340 er TMC-kompatibel, altså trafikkmeldinger som kringkastes i FM-radionettet, men har ingen innebygd eller medfølgende antenne for dette. Dermed er det ekstrautstyr.

Det den derimot har, er økonomifunksjonen Garmin har satset mye på i det siste. Ved å legge inn informasjon om drivstofftype, -pris og -forbruk kan GPS-en fortelle deg hva det koster å kjøre de forskjellige rutene og vise deg grafer og annen data som viser bensinforbruket. Den kan også planlegge ruter basert på hvilke rutevalg som er billigst for deg.

Les også guiden: Slik fungerer GPS »

Konklusjon

Garmin Nüvi 1340 er en navigasjonsenhet, og ikke så mye mer enn akkurat det. Den har ikke håndfrifunksjon, og den stiller heller ikke med multimediafunksjoner eller annen moro.

Selv om det bare er akkurat navigasjonsfunksjonene du er ute etter, er det ikke sikkert at Nüvi 1340 er et godt valg. Det har kommet mange funksjoner i nyere Garmin-enheter og en rekke av Tomtoms GPS-er som gjør at du sparer tid når du navigerer. Nüvi 1340 beregner bare rutene etter fartsgrensen, og ikke hvor lang tid det faktisk tar å kjøre disse rutene slik som Tomtoms enheter med IQ Routes og til en viss grad Garmins toppmodell Nüvi 3760 gjør.

I tillegg er det litt tungvint å taste inn adresser.

Bruker du bare GPS-en en gang iblant, men i all hovedsak kjenner veiene du kjører på, kan Nüvi 1340 likevel være et greit valg. Den er godt utformet og er tynn nok til å stikke ned i lommen når du forlater bilen. Til en pris på rundt 1400 kroner er ikke det ille.

Du får faktisk en Tomtom XXL med IQ Routes til omtrent samme prisen. At den har IQ Routes betyr at den vet hvilke veier den bør velge på forskjellige tider av døgnet avhengig av hvor lang tid det tar å kjøre de forskjellige rutene. Blar du opp en tusenlapp ekstra kan du få en Garmin Nüvi 3760, som er en skikkelig pen GPS som fungerer svært bra både i bilen og til fots.

Les flere GPS-tester »

Garmin Nüvi 1340   Les mer »

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen