TEST: Garmin Nüvi 3590LMT

Test Garmin Nüvi 3590LMT

Perfekt når du fortsetter turen til fots

Dette er en fabelaktig GPS for deg som ikke bare kjører bil i ferien.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, berøringsfølsom, 5 tommer, 800 x 480 piksler
Lagringsplass: Inngang for Micro-SD-kort, medfølger ikke
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 13,8 x 8,7 x 1,3 cm, 203 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, med ekstra antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 2500 kroner

Garmins toppmodell blant bil-GPS-er er litt slankere enn de fleste andre GPS-er, kan brukes med én hånd når du er fotgjenger og har en kapasitiv berøringsskjerm i stedet for en "gammeldags" trykkfølsom skjerm.

Produsenten selv beskriver designen som ultratynn, men det er litt optimistisk. I forhold til hvilken som helst mobiltelefon er den veldig stor og veldig tung. Det er likevel ikke verre enn at du kan stikke den på innerlomma når du har funnet frem dit du har tenkt deg. I forhold til de fleste andre GPS-er er den slank og hendig.

Skjermen er fem tommer stor og dekket av glass, og den har en høy oppløsning. Det er helt tydelig at Garmin har arbeidet for å få brukergrensesnittet og hele brukeropplevelsen til å ligne det du får fra en mobiltelefon. Vi skal komme tilbake til saken på neste side, men vi nevner at det gjør at den kapasitive skjermen virkelig kommer til sin rett når du bruker GPS-en ute av bilen.

trafficTrends

IQ Routes fra GPS-produsenten TomTom gjør at GPS-en vet hvor lang tid det tar å kjøre de forskjellige rutene fra der hvor du er til reisemålet ditt. TomTom har nemlig lenge mottatt hastighetsmålinger på strekninger fra sine brukere, og dermed er det gjennomsnittshastighet som teller. I tillegg skiller den på forskjellig tid på døgnet. Trafikken er jo helt ulik på en mandags morgen som en søndags kveld.

Garmin har også kommet opp med en lik tjeneste som de kaller trafficTrends. Her kommer informasjonen fra Destia Traffic, og du kan oppdatere GPS-en fire ganger i året med ferske data.

Dataen samles fra både GPS-brukere, telefonbrukere, radio, nyhetsstasjoner, historiske data og trafikksensorer.

(Foto: Einar Eriksen)
(Foto: Einar Eriksen)

Live-muligheter i tillegg

Garmin har nemlig laget en haug med Live-tjenester som lar deg få inn sanntidsoppdateringer om køer og andre hendelser i trafikken. For å få tilgang til denne tjenesten må du koble GPS-en til mobilen, og betale 190 kroner for tjenesten som kalles 3D Live Traffic. Dette gjelder kun om du har en smarttelefon.

Du kan også punge ut 75 kroner for ekstra avanserte væroppdateringer, 75 kroner for fotoboksoppdateringer og 75 kroner for å få opp bilder fra trafikkameraer rundt omkring i verden. For 415 kroner på toppen av GPS-prisen har du altså en fullt utstyrt Live-GPS som kan sammenlignes med en TomToms Live-GPS-er. Hos TomTom koster Live-funksjonene 390 kroner i året, men første året er som regel gratis.

Det som er gratis er enkle væroppdateringer, deling av posisjon mot Facebook eller mot utvalgte venner - for eksempel andre som har en Garmin-enhet i bilen og oppdatert telefonkatalogsøk.

TMC

I tillegg til de Live-funksjonene, får du helt vanlige trafikkmeldinger over radionettet. Antennen for dette er ikke innebygget, men sitter i strømledningen. En ekstra antenne følger også med for å forbedre mottaket ytterligere. Dermed får du trafikkmeldinger gjennom FM-radionettet omtrent overalt i landet.

En ekstra TMC-antenne kan kobles til. (Foto: Einar Eriksen)
En ekstra TMC-antenne kan kobles til. (Foto: Einar Eriksen)

ecoRoute er en funksjon som lar det plotte inn drivstofforuk og pris, og du får opp grafer, tips og annen moro som skal hjelpe deg å spare på drivstoffet. Turplanlegger ligger også i program-menyen, og av en eller annen grunn er det også en egen liten funksjon som lar deg navigere tilbake til forrige parkeringsplass inne i denne menyen.

Telefonkatalog og lokalt søk fra Gule Sider, en lydbokleser, bildeviser, verdensur, alarmklokke, kalkulator, enhetskalkulator og språkguide er andre funksjoner som følger med som ikke er direkte knyttet opp til navigasjonen.

Håndfri

I tillegg til Live-funksjoner gjennom mobilen, fungerer Nüvi 3590LMT også som håndri. Den har en innebygget høyttaler og mikrofon, og gjør det enkelt å besvare samtaler. I tillegg er det enkelt å ringe for eksempel pizzasjappa du har tenkt å navigere til, siden Garmin har inkludert en Gule Sider-tjeneste der bedrifter og telefonnumre er tilgjengelig.

GPS-er fungerer ofte litt labert som håndfri. Også Nüvi 3590 må se seg slått av de fleste renspikkede håndfrier som du fester i solskjermen eller setter på øret, men likevel synes vi GPS-en fungerer helt greit til kortere mobilsamtaler bak rattet. Lyden er klar i begge ender. Bilstøyen kommer imidlertid bedre frem hos motparten enn i Jabra Freeway, som vi sammenlignet med.

Festemekanismen er veldig praktisk. (Foto: Einar Eriksen)
Festemekanismen er veldig praktisk. (Foto: Einar Eriksen)

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, berøringsfølsom, 5 tommer, 800 x 480 piksler
Lagringsplass: Inngang for Micro-SD-kort, medfølger ikke
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 13,8 x 8,7 x 1,3 cm, 203 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, med ekstra antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 2500 kroner

Som andre frittstående bil-GPS-er er det sugekoppmetoden som gjelder for å montere enheten i frontruten, men vi synes Garmins løsning er mer elegant enn de fleste. Her er det et ekstra ledd mellom stativet og GPS-en som strømkabelen kobles rett inn i, og på den måten er det veldig lett å ta GPS-en ut og inn av bilen uten å koble fra ledninger separat.

En liten boks på strømledningen er mottakeren til trafikkmeldinger, og her kobler du på den medfølgende ekstraantennen om du vil ha best mulig TMC-dekning.

Du får velge mellom å starte ny rute eller navigere via et nytt punkt dersom du taster et reisemål mens du egentlig navigerer mot et annet sted. (Foto: Einar Eriksen)
Du får velge mellom å starte ny rute eller navigere via et nytt punkt dersom du taster et reisemål mens du egentlig navigerer mot et annet sted. (Foto: Einar Eriksen)

Enkel inntasting

Når du skal navigere et sted, får du valget mellom hjem, adresse, restauranter, bensinstasjoner eller shopping. Du kan også legge til og fjerne alternativer etter eget ønske. Det som er så genialt, er at du i tillegg til alt dette får opp en liten søkeboks, og under der en liten boks som sier noe om hvor du søker. Standard er at den søker etter steder i nærheten av der du er, men du kan også velge andre byer eller langs ruten du kjører på.

Skriver du inn "Coop Obs", kan du enkelt navigere rett til nærmeste butikk i kjeden. Skriver du inn en adresse, fungerer også det fint. Alternativt kan du skrive inn "pizza". Med å inkludere informasjon fra Gule Sider i tillegg til vanlige adresser, finner du det aller meste kun ved hjelp av dette søkefeltet.

Også når du velger å navigere til en adresse, kan du velge at GPS-en skal søke på alle adresser. Hvis du søker på "Storgata" får du den "Storgata" som er nærmest deg først, og ikke Storgata i Trondheim hvis du befinner deg i Tromsø. Dermed slipper du å velge by først.

Vi synes kartet i Nüvi 3590LMT er veldig greit. Her er det noenlunde greit tegnet inn både elver, vann og noe topografi som skygger som gjør at du ser fjell helt tydelig på GPS-en. På den måten kan du lettere kan plassere deg selv i terrenget.

Når du navigerer er kartet oversiktlig, og du kan velge blant en rekke bilsymboler hvordan bilen din skal se ut. Øverst til venstre ser du tydelig hva du skal gjøre i neste sving, og nederst finner du to bokser med informasjon. For den ene boksen kan du velge innhold, for eksempel når du ankommer reisemålet, farten din, avstanden til reisemålet, reiseretning, høyde over havet eller en rekke andre alternativer. Boksen til høyre forteller deg hvor fort du kjører, og et fartsgrenseskilt over viser fartsgrensen eller et plusstegn. Plusstegnet betyr at du kan legge inn en fartsgrense manuelt.

Når du er på motorveien merker du at skjermen ofte deler seg i to, der venstre delen er vanlig kartvisning og høyre delen viser tydelig hvor du skal kjøre på et virkelighetsnært bilde. Dette ligner det vi også kjenner fra TomToms og Mios GPS-er, men todelingen har vi kun sett hos Garmin. Elegant løsning.

Å bla i kartet er veldig enkelt ved å dra fingeren over skjermen, og en tilbaketast dukker opp og gjør det tydelig hvordan du kommer deg tilbake til vanlig visning. Det er også enkelt å sjekke trafikkinformasjonen, dempe lyden eller stoppe navigeringer på snarveistaster til venstre på skjermen.

Kartet er veldig bra. (Foto: Einar Eriksen)
Kartet er veldig bra. (Foto: Einar Eriksen)

Trykker du på ikonet helt nederst til høyre får du opp en rekke funksjoner som er hendig å ha lett tilgjengelig. Omkjøringsikonet gjør at du kan få GPS-en til å velge en ny rute og brukes om du støter på en veisperring eller andre problemer som du vil styre unna. Avkjøringstjenesten lar deg stikke innom for eksempel en bensinstasjon eller en restaurant uten å avbryte ruten.

Disse funksjonene er laget så enkelt at du kan bruke dem mens du kjører, men det advares selvsagt om at det kan være forbudt og at det ikke er trygt første gangen du bruker GPS-en og til du har trykket på tasten som får den GPS-en til å slutte å mase om det.

Praktisk

Det er ingen detaljer som irriterer oss når det gjelder Nüvi 3590LMT. Noen GPS-er slår seg ikke av av seg selv når du stopper bilen, men det gjør 3590LMT. Når den er inaktiv og ikke koblet til, går den i sparemodus og aktiverer en tastelås. Alt virker veldig gjennomtenkt.

Når du kjører inn i en tunnel, går GPS-en automatisk over i nattmodus. Så snart du er ute i lyset i enden av tunnelen går den tilbake til dagmodus. Dette synes vi også er en elegant løsning.

Herlig brukergrensesnitt

De som har jobbet med brukergrensesnittet i Garmins nyere GPS-er, som Nüvi 3590LMT, har åpenbart eid mobiltelefoner av nyere typer. I stedet for piltaster på høyre side er det mulig å panorere nedover menyene ved å dra fingeren over skjermen. Ikonene glir da oppover skjermen like elegant som i en mobiltelefon.

Responsen i menyene er også helt på samme nivå som i mobiltelefoner. Du trenger aldri å vente på at noe skal skje, men enda viktigere enn det er det at enheten alltid føles rask. Lite er mer irriterende enn en elektronisk dings som henger litt etter hele tiden. Nüvi 3590LMT er på tå hev.

Også når du panorerer i kartfunksjonen går alt veldig raskt. Mens du i Mio Spirit 687 må vente til kartet laster inn sakte men sikkert, er Garmins løsning nesten like kjapp som Google Maps som vi kjenner fra Android-mobiler og iPhone.

Til fots

Vi liker også at når vi snur Nüvi 3590LMT til portrettmodus, snur skjermbildet seg. Det gjør det enkelt å bruke enheten når du går til fots.

Hvis du navigerer til et sted nærme der du er, spør GPS-en om du går eller kjører. Du kan selv justere hvor langt grensen er for når den skal slutte å spørre om dette.

Garmin er veldig dyktige på fotgjengernavigering. (Foto: Einar Eriksen)
Garmin er veldig dyktige på fotgjengernavigering. (Foto: Einar Eriksen)

Batterilevetiden er imidlertid bare fire timer i bruk - langt mindre enn en mobiltelefon klarer. Likevel holder dette til vanlig bruk, siden du sannsynligvis bare bruker Nüvi 3590LMT mellom parkeringshuset og det stedet du skulle navigere til. Skal du på ferie til Roma og trenger en GPS for å vise vei når du roter rundt i byen til fots, er en mobiltelefon et langt bedre valg.

Grei stemmenavigasjon

Stemmenavigasjonen er grei. Med det mener vi at den egentlig kunne vært perfekt. GPS-en sier tydelig ifra hvor du skal svinge i rundkjøringen uten å mase hull i hodet på deg. Men det er ikke alt vi krever av stemmen i en GPS.

Vi skulle ønske at det en gang ble slutt på å bruke en oversettelsestjeneste for å oversette til norsk og deretter bruke en elendig taletjeneste til å uttale det som står skrevet. Greit, dette er satt på spissen, men stemmen i Nüvi 3590LMT høres ikke naturlig ut og vi foretrekker å skru den av når vi kjører.

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, berøringsfølsom, 5 tommer, 800 x 480 piksler
Lagringsplass: Inngang for Micro-SD-kort, medfølger ikke
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 13,8 x 8,7 x 1,3 cm, 203 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, med ekstra antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 2500 kroner

Konklusjon

Etter å ha brukt Garmin Nüvi 3590LMT i en periode, sitter vi igjen med et positivt inntrykk. Dette er en GPS med en svær, kapasitiv trykkskjerm, og den føles som en rask og elegant mobiltelefon når du trykker deg rundt i menyene.

Inntastingen av et reisemål går veldig elegant i Nüvi 3590LMT. Med et søkefelt som omfatter alt, vil du bruke få sekunder, enten du leter etter "Pizza", "Sportsnett" eller "Karl Johans Gate 2".

Garmin har nå fått en erstatning for IQ Routes som de kaller trafficTrends, og live-tjenester kan kjøpes til en konkurransedyktig pris. Les mer om det på side 1 »

Til fotnavigering er Garmin ledende av de GPS-ene vi har testet. Her snur skjermbildet seg når du holder GPS-en i hånda i stående modus, og den fotgjengertilpassede navigasjonsmodusen fungerer godt.

Så hva er haken?

For de fleste vil den store haken være prisen. Nüvi 3590LMT koster i skrivende stund 2500 kroner.

Finn laveste pris i prisguiden »

Da TomTom GO Live 1000 Europe ble lansert, kostet den det samme. Nå ligger den imidlertid på helt ned til 1800 kroner. Den har riktignok en mindre skjerm, men den har ett år med gratis live-tjenester.

Garmins alternativ er likevel slankere og mer elegant, samtidig som skjermen er større. I tillegg fungerer Nüvi 3590 bedre i tunneler.

I forhold til Mio Spirit 687, er Nüvi 3590 i en helt annen klasse. Den er så mye raskere i bruk, skjermen er så mye bedre og byggekvaliteten er langt bedre. Men så koster den også en tusenlapp mer.

For de 2500 kronene får du en GPS som ikke kommer til å støve ned på dashbordet. Denne kommer du til å bruke, fordi et godt brukergrensesnitt og en god skjerm gjør den morsom å bruke.

Garmin Nüvi 3590LMT Europe

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen