TEST: Garmin Nüvi 3590LMT

Test Garmin Nüvi 3590LMT

Perfekt når du fortsetter turen til fots

Dette er en fabelaktig GPS for deg som ikke bare kjører bil i ferien.

Annonsør­innhold
Les hele saken »
Festemekanismen er veldig praktisk. (Foto: Einar Eriksen)
Festemekanismen er veldig praktisk. (Foto: Einar Eriksen)

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, berøringsfølsom, 5 tommer, 800 x 480 piksler
Lagringsplass: Inngang for Micro-SD-kort, medfølger ikke
Inn-/utganger: Micro-USB
Dimensjoner: 13,8 x 8,7 x 1,3 cm, 203 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, med ekstra antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 2500 kroner

Som andre frittstående bil-GPS-er er det sugekoppmetoden som gjelder for å montere enheten i frontruten, men vi synes Garmins løsning er mer elegant enn de fleste. Her er det et ekstra ledd mellom stativet og GPS-en som strømkabelen kobles rett inn i, og på den måten er det veldig lett å ta GPS-en ut og inn av bilen uten å koble fra ledninger separat.

En liten boks på strømledningen er mottakeren til trafikkmeldinger, og her kobler du på den medfølgende ekstraantennen om du vil ha best mulig TMC-dekning.

Du får velge mellom å starte ny rute eller navigere via et nytt punkt dersom du taster et reisemål mens du egentlig navigerer mot et annet sted. (Foto: Einar Eriksen)
Du får velge mellom å starte ny rute eller navigere via et nytt punkt dersom du taster et reisemål mens du egentlig navigerer mot et annet sted. (Foto: Einar Eriksen)

Enkel inntasting

Når du skal navigere et sted, får du valget mellom hjem, adresse, restauranter, bensinstasjoner eller shopping. Du kan også legge til og fjerne alternativer etter eget ønske. Det som er så genialt, er at du i tillegg til alt dette får opp en liten søkeboks, og under der en liten boks som sier noe om hvor du søker. Standard er at den søker etter steder i nærheten av der du er, men du kan også velge andre byer eller langs ruten du kjører på.

Skriver du inn "Coop Obs", kan du enkelt navigere rett til nærmeste butikk i kjeden. Skriver du inn en adresse, fungerer også det fint. Alternativt kan du skrive inn "pizza". Med å inkludere informasjon fra Gule Sider i tillegg til vanlige adresser, finner du det aller meste kun ved hjelp av dette søkefeltet.

Også når du velger å navigere til en adresse, kan du velge at GPS-en skal søke på alle adresser. Hvis du søker på "Storgata" får du den "Storgata" som er nærmest deg først, og ikke Storgata i Trondheim hvis du befinner deg i Tromsø. Dermed slipper du å velge by først.

Vi synes kartet i Nüvi 3590LMT er veldig greit. Her er det noenlunde greit tegnet inn både elver, vann og noe topografi som skygger som gjør at du ser fjell helt tydelig på GPS-en. På den måten kan du lettere kan plassere deg selv i terrenget.

Når du navigerer er kartet oversiktlig, og du kan velge blant en rekke bilsymboler hvordan bilen din skal se ut. Øverst til venstre ser du tydelig hva du skal gjøre i neste sving, og nederst finner du to bokser med informasjon. For den ene boksen kan du velge innhold, for eksempel når du ankommer reisemålet, farten din, avstanden til reisemålet, reiseretning, høyde over havet eller en rekke andre alternativer. Boksen til høyre forteller deg hvor fort du kjører, og et fartsgrenseskilt over viser fartsgrensen eller et plusstegn. Plusstegnet betyr at du kan legge inn en fartsgrense manuelt.

Når du er på motorveien merker du at skjermen ofte deler seg i to, der venstre delen er vanlig kartvisning og høyre delen viser tydelig hvor du skal kjøre på et virkelighetsnært bilde. Dette ligner det vi også kjenner fra TomToms og Mios GPS-er, men todelingen har vi kun sett hos Garmin. Elegant løsning.

Å bla i kartet er veldig enkelt ved å dra fingeren over skjermen, og en tilbaketast dukker opp og gjør det tydelig hvordan du kommer deg tilbake til vanlig visning. Det er også enkelt å sjekke trafikkinformasjonen, dempe lyden eller stoppe navigeringer på snarveistaster til venstre på skjermen.

Kartet er veldig bra. (Foto: Einar Eriksen)
Kartet er veldig bra. (Foto: Einar Eriksen)

Trykker du på ikonet helt nederst til høyre får du opp en rekke funksjoner som er hendig å ha lett tilgjengelig. Omkjøringsikonet gjør at du kan få GPS-en til å velge en ny rute og brukes om du støter på en veisperring eller andre problemer som du vil styre unna. Avkjøringstjenesten lar deg stikke innom for eksempel en bensinstasjon eller en restaurant uten å avbryte ruten.

Disse funksjonene er laget så enkelt at du kan bruke dem mens du kjører, men det advares selvsagt om at det kan være forbudt og at det ikke er trygt første gangen du bruker GPS-en og til du har trykket på tasten som får den GPS-en til å slutte å mase om det.

Praktisk

Det er ingen detaljer som irriterer oss når det gjelder Nüvi 3590LMT. Noen GPS-er slår seg ikke av av seg selv når du stopper bilen, men det gjør 3590LMT. Når den er inaktiv og ikke koblet til, går den i sparemodus og aktiverer en tastelås. Alt virker veldig gjennomtenkt.

Når du kjører inn i en tunnel, går GPS-en automatisk over i nattmodus. Så snart du er ute i lyset i enden av tunnelen går den tilbake til dagmodus. Dette synes vi også er en elegant løsning.

Herlig brukergrensesnitt

De som har jobbet med brukergrensesnittet i Garmins nyere GPS-er, som Nüvi 3590LMT, har åpenbart eid mobiltelefoner av nyere typer. I stedet for piltaster på høyre side er det mulig å panorere nedover menyene ved å dra fingeren over skjermen. Ikonene glir da oppover skjermen like elegant som i en mobiltelefon.

Responsen i menyene er også helt på samme nivå som i mobiltelefoner. Du trenger aldri å vente på at noe skal skje, men enda viktigere enn det er det at enheten alltid føles rask. Lite er mer irriterende enn en elektronisk dings som henger litt etter hele tiden. Nüvi 3590LMT er på tå hev.

Også når du panorerer i kartfunksjonen går alt veldig raskt. Mens du i Mio Spirit 687 må vente til kartet laster inn sakte men sikkert, er Garmins løsning nesten like kjapp som Google Maps som vi kjenner fra Android-mobiler og iPhone.

Til fots

Vi liker også at når vi snur Nüvi 3590LMT til portrettmodus, snur skjermbildet seg. Det gjør det enkelt å bruke enheten når du går til fots.

Hvis du navigerer til et sted nærme der du er, spør GPS-en om du går eller kjører. Du kan selv justere hvor langt grensen er for når den skal slutte å spørre om dette.

Garmin er veldig dyktige på fotgjengernavigering. (Foto: Einar Eriksen)
Garmin er veldig dyktige på fotgjengernavigering. (Foto: Einar Eriksen)

Batterilevetiden er imidlertid bare fire timer i bruk - langt mindre enn en mobiltelefon klarer. Likevel holder dette til vanlig bruk, siden du sannsynligvis bare bruker Nüvi 3590LMT mellom parkeringshuset og det stedet du skulle navigere til. Skal du på ferie til Roma og trenger en GPS for å vise vei når du roter rundt i byen til fots, er en mobiltelefon et langt bedre valg.

Grei stemmenavigasjon

Stemmenavigasjonen er grei. Med det mener vi at den egentlig kunne vært perfekt. GPS-en sier tydelig ifra hvor du skal svinge i rundkjøringen uten å mase hull i hodet på deg. Men det er ikke alt vi krever av stemmen i en GPS.

Vi skulle ønske at det en gang ble slutt på å bruke en oversettelsestjeneste for å oversette til norsk og deretter bruke en elendig taletjeneste til å uttale det som står skrevet. Greit, dette er satt på spissen, men stemmen i Nüvi 3590LMT høres ikke naturlig ut og vi foretrekker å skru den av når vi kjører.

Garmin Nüvi 3590LMT Europe

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen