(Bilde: Kurt Lekanger, Mobilen.no)

Går til krig mot svindyre «gratis»-apper

Lei av apper som lurer brukerne til å betale skyhøye summer.

Enten en selv er glad i å spille litt på mobilen, nettbrett eller datamaskiner - eller en har barn som bruker tiden på denne typen ting, kan en ikke ha unngått å legge merke til utviklingen de siste årene: Spill som i utgangspunktet er gratis å ta i bruk, men som så i større eller mindre grad presser deg til å kjøpe ekstra funksjonalitet inni spillet.

Forretningsmodellen har fungert utrolig godt de siste årene, og er nå kommet så langt som at 20 av de 20 appene på Apples AppStore som klarer å hente ut mest penger for sine brukere, markedsføres som gratis.

Les også: App-reklamen stjeler informasjon

Betale mye - litt etter litt

Tanken er at det er langt enklere å få folk til å betale penger, gjerne litt og litt, når man først har begynt å spille et spill - enn det er å få noen til å betale for et spill en fortsatt ikke har testet.

Inni spillene kan en betale alt fra 7 kroner for en liten bagatell, til typisk 700 kroner for en eller annen fordel.

Spillene som er bygget opp på denne måten er ofte mulig å spille uten å betale, men gir etter hvert håpløst treg fremdrift, og en må betale for å holde underholdningsverdien oppe.

Og statistikken snakker for seg selv: Modellen er svært effektiv, og folk kan bruke titusenvis av kroner på denne måten.

Setter ned foten

Men nå har det britiske overvåkingsorganet Office of Fair Trading (OFT) sett seg lei på utviklingen. OFT mener at det ofte er svært uklart hva som koster penger, og at betalingselementene kan komme snikende inn etter at man først er blitt lovet en gratis tjeneste.

En rekke utviklere har ifølge OFT gjort sitt beste med å skjule kostnaden, og enda verre mener de det er at mange spill er utviklet spesielt mot å spille på barns sårbarheter for å presse ut penger.

Ifølge OFT har de sett eksempler på barnespill der karakterene blir skuffet eller lei seg om en ikke bruker penger, og andre tilfeller der en jobber mot et mål, for så til slutt bare finne ut at for å faktisk nå målet en har jobbet mot, må betale penger.

- Jeg tror ikke barn alltid er klar over at når de klikker «ja», så betyr det å bruke penger, sier OFT-sjef Cavendish Elithorn til BBC.

- Selv om foreldre kan endre innstillingene på mobilen eller nettbrettet for å hindre noe av disse utfordringene, så er det mange foreldre som ikke vet dette, eller skjønner at innstillingen de hadde satt var feil når regningen dukket opp, sier han.

OFT har derfor laget retningslinjer overfor utviklere både av mobilspill og nettleserspill som en blant annet finner på Facebook.

Retningslinjene er i hovedsak følgende:

  • Informasjon om kostnader skal gis tydelig før en laster ned eller registrerer seg.
  • Spillene skal ikke villede brukerne til å tro at de må betale for noe som de egentlig kan oppnå ved andre løsninger.
  • Forbyr språkbruk eller andre indikatorer som utnytter barns svakheter, som å indikere at karakterer blir skuffet om de ikke bruke penger.
  • Gjøre det klart hvordan en kan kontakte utvikleren for å klage.
  • Kun godta betaling ved eksplisitt godkjennelse av transaksjonen. Det er altså ikke godt nok at en kode for eksempel har blitt brukt det siste kvarteret.

Ifølge OFT har de mulighet til å ta rettslige skritt mot utviklere i Storbritannia, og forteller til BBC at de også jobber med sine partnere i EU, Nord-Amerika og Australia for å presse gjennom de samme reglene over store deler av verden.

Les også: Barn kjøpte "Smurfebær" for 24 000 kroner

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen