Funny Games

En velstående familie, bestående av George (Tim Roth, "Reservoir Dogs"), Anne (Naomi Watts, "Mulholland Drive"), deres sønn Georgie (Devon Gearhart) og hunden Lucky, er på en koselig hyttetur da de får et uventet besøk av to unge herremenn, Paul (Michael Pitt, "The Village") og Peter (Brady Corbet, "Thirteen"). De er begge velkledde og høflige, men ekstremt innpåslitne. Denne pågående oppførselen tar helt av og den stakkars familien har ingen anelse om hva som venter dem. Et psykologisk spill utvikler seg som leker like mye med seeren som det gjør med selve rollefigurene. "Funny Games", eller "Funny Games U.S." som den også er kjent som, er en nyinnspilling av den østerrikske filmen med samme navn – og regissør, fra 1997.

Perfekt kopi av et perfekt verk

Peter og Paul vil leke en morsom lek.
Peter og Paul vil leke en morsom lek.

At denne filmen er en nyinnspilling, bilde for bilde, er ikke til å unngå å nevne. Originalen, med en fantastisk Arno Frisch i rollen som den psykotiske Paul, var og er fremdeles en perfekt film. Da kommer det uungåelige spørsmålet: Hvorfor lage en perfekt film på nytt? Filmer lagd utenfor USA har liten eller ingen sjanse for å slå an på det amerikanske markedet. I et intervju med CinemaBlend.com fortalte regissør Haneke at han håpet at filmen ville slå til det amerikanske publikumet like hardt som originalen i sin tid gjorde i Europa. Dette tyder på at hele poenget med denne nyinnspillingen er å fremme det samme budskapet til USA. Kort sagt er filmen "Funny Games" en ironisk fremstilling av amerikanernes forkjærlighet til vold på film.

Og ironisk er det. I løpet av filmens gang brytes det meste av konvensjoner, blant annet når Paul ved flere anledninger henvender seg direkte til tilskueren. Det mest slående eksempelet, med frykt for å avsløre viktig handlingsinformasjon, involverer en fjernkontroll og selve manipulasjonen av tid og rom. Alt til publikums ergrelse. For ja, vi lar oss manipulere, irritere, føle sympati for den snille familien og avsky for de veltalende slemme sosietetsguttene. Michael Haneke har lyktes i å frembringe sinne og avsky, men var det virkelig nødvendig med en nyinnspilling?

Overflødig og unødvendig?

Det å se "Funny Games U.S." stiller en som er Haneke-fan og har god kjennskap til originalen i en bisarr situasjon. Selvfølgelig nyter man Hanekes iskalde regi, brutale realisme og refleksive spark til publikum, men å se det hele som en kopi like streng som Hanekes stil er ganske så spesielt. For filmen er når sant skal sies veldig bra lagd. Skuespillet er førsteklasses. Meget unge Devon Gearhart imponerer i sin rolle som et livredd barn, Watts og Roth er som vanlig fremragende, men de mest imponerende er uten tvil psykopatradarparet. Så kalde, så livsfarlige, så... normale. Oppbyggingen av fortellingen er også mesterlig utført. Ikke rart, når den er klin lik det elleve år eldre mesterverket.

Trailer: Funny Games

Vis større

Er det noen vits i å se denne nyinnspillingen, da? På en måte, nei. Se heller originalen, da den kommer til å forbli i skyggedalen i forhold til denne amerikanske og mer hypede versjonen. På den annen side kan de som er ukjente med Haneke se denne, da den på mange måter er hans mest tilgjengelige film til nå (de snakker jo engelsk og er amerikanere alle sammen!). Filmen er nemlig isende god og vil forhåpentligvis slå de som ikke kjenner til Haneke og hans filmer i ansiktet slik originalen gjorde i sin tid, mens vi andre sitter igjen og tenker mest på hvor lik originalen "Funny Games" er.

"Funny Games" er en vond og skrekkelig fortelling som gir deg som tilskuer en real omgang med mental juling. Den er riktignok en nyinnspilling og Haneke-fans vil vel stusse over nødvendigheten til filmen, da den er gjenskapt bit for bit. Likevel er det verdt å merke seg at filmen derfor er like god som originalen, bit for bit. Gå og se den! Du vil garantert tenke litt ekstra over fremstilling av vold og vår fascinasjon for det.