One Call-sjef Øistein Eriksen raser mot at Telenor gir hans kunder dårligere surfehastigheter enn selskapets egne.

Full krangel om surfehastigheter

One Call-sjefen raser mot at deres kunder får lavere hastigheter enn Telenors. Telenor mener One Call bør fokusere på å følge spillereglene.

I forbindelse med en tvist i Næringslivets konkurranseutvalg kom det fram at Telenors kunder får høyere surfehastigheter enn One Calls, til tross for at de to selskapene opererer i det samme nettet.

Dette faller One Call-sjef Øistein Eriksen tungt for brystet. Han kaller Telenors grep et regelrett avtalebrudd, og sier at One Call allerede har klaget saken inn for Post- og teletilsynet.

Bakteppet er krangelen om One Calls markedsføring der de hevder at de er "like bra, bare billigere" enn Telenors tilbud. Bakgrunnen for dette er at One Call leverer via Telenors nett der de ikke har bygget nett selv, og dermed mener at de leverer samme produkt.

I en note til konkurranseutvalget kom det imidlertid frem at Telenor begrenser One Call-kundenes surfehastighet til 8 Mbit/s. Telenors rimeligste abonnementer setter en fartsgrense for surfing på 10 Mbit/s som kundene kan få hevet ved å betale ekstra.

Avfeier Telenors tilbud

Ifølge Telenor har One Call fått tilbud om å kjøpe høyere hastigheter mot å betale et hastighetstillegg. One Call-sjef Eriksen avfeier tilbudet:

– For en fantastisk formulering. Dette er en avtale vi har hatt lenge, som ikke setter noen begrensninger på hastighet. Når de plutselig innfører begreper som ikke er inkludert i avtalen er det ensidig fra deres side, sier Eriksen.

Eriksen understreker at han ikke ønsker noen rettssak om dette spørsmålet, men at dette er noe selskapet vil måtte vurdere.

– Jeg håper Post- og teletilsynet har kraft nok til å rydde denne saken av veien på egenhånd, sier Eriksen.

Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet bekrefter at saken har høy prioritet.
Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet bekrefter at saken har høy prioritet.

Assisterende direktør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet bekrefter at de har en sak om tilgangsplikt på sitt bord der de vurderer om en hastighetssperre er i henhold til reguleringen.

– Dette spørsmålet har høy prioritet hos oss, sier Aarsæther til mobilen.no.

Liten forståelse fra Telenor

Telenor viser liten forståelse for One Calls argumenter, og mener Eriksen i stedet bør ta inn over seg at det er One Call som er felt for uriktig markedsføring.

– Det er mildt sagt merkelig at One Call nå vrir fokus over på en klagesak som er til behandling i stedet for å ta inn over seg at det er fattet et vedtak mot dem. Det er alvorlig at de driver villedende markedsføring. Det som er enda mer alvorlig er at selskapet ikke synes å ta vedtaket på alvor og stopper budskap som helt opplagt er feil, sier direktør for Telenors norske mobilvirksomhet, Bjørn Ivar Moen.

Moen avviser at Telenor skal ha brutt noen avtaler, og påpeker at One Call har hatt tilbud om å betale for økte hastigheter til sine kunder dersom selskapet ønsker dette. Han mener derfor at det er One Call selv som har valgt å la kundene få de lave hastighetene.

– Telenor synes det er bra og sunt med konkurranse, men det er viktig at spillereglene følges, understreker Moen.

Les mer: Stopper One Call-reklame >>

Lanserer egen 4G i 2014

Per i dag har One Call eget nett gjennom eieren Network Norway som dekker ca. 70 prosent av befolkningen. I dette nettet oppgir de en makshastighet på 21 Mbit/s for 3G-surfing. One Call har ikke 4G, men tar sikte på å lansere dette i løpet av 2014.

Telenor opererer med makshastigheter på 42 Mbit/s i sitt nett, men de fleste av selskapets kunder har en toppfart på 10 Mbit/s, 2 Mbit/s mer enn One Call-kundene.

Eriksen mener at dagens datahastigheter og –kapasitet er tilstrekkelig for de flestes bruk, men regner med at etterspørselen etter høye hastigheter og større datapakker vil øke i takt med at 4G-telefoner blir mer utbredt. Derfor planlegger altså One Call å lansere 4G i eget nett til neste år.

– Vi skal ikke ha noen hastighetsbegrensninger. Det er jeg imot, sier Eriksen.

Irritert over konkurrenten

Telenor har lenge irritert seg over at One Call markedsfører sitt tilbud som like godt som deres eget, og har flere ganger kritisert markedsføringen til One Call. I vinter fikk de støtte av Netcom-veteran Harald Bøyum, som nå er leder for kontantkortoperatøren Chili Mobil.

Harald Bøyum er nå leder for Chili Mobil.
Harald Bøyum er nå leder for Chili Mobil.Foto: Network norway

– Øystein Eriksens påstand om at One Call har to nett og derfor bedre dekning er en påstand som ikke helt rimer med virkeligheten, sa Bøyum den gangen.

Chili Mobil kjøper også dekning fra Telenor, men har ikke noe eget nett ved siden av. Bøyum mener det er en fordel for kundene å slippe den stadige overføringen mellom forskjellige mobilnett, noe som gir økt risiko for brutte samtaler.

One Calls Øystein Eriksen mener Telenors handlinger skyldes at hans selskap kaprer kunder fra Telenor i stor skala:

– Hovedsaken her er fornøyde kunder, og vi ser at kundene strømmer fra Telenor og over til oss, sier Eriksen til Mobilen.no.

Les mer: – Telenor struper One Call-kundene >>

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen