Fuktskadd mobil? Skyld deg selv.

Hvem som har skylden og ikke minst hvem som skal betale for reparasjoner av fuktskadde mobiltelefoner har lenge vært et omdiskutert tema. Nå har retten for første gang slått fast at det er kunden selv som må ta ansvaret.

– Dommen er av prinsipiell betydning, siden den er den første som er avsagt på dette grunnlaget etter at Forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002 trådte i kraft, sier bransjekonsulent Jostein Nyhammer i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hvem har skylden?
Kunden reklamerte på sin 1 år og firemåneder gamle mobiltelefon etter at telefonen hadde dårlig dekning, lyden ble gradvis dårligere og at det var dårlig ringelyd. Kunden krevde heving av kjøpet eller erstatning for dekningskjøp av ny mobiltelefon.

Telefonen ble sendt inn til service, der konklusjonen var at apparatet hadde væske på betjeningspanelet, antennefeil, feil på ladekontakt og svak ringelyd. Dermed nektet forhandleren å erstatte kundens telefon.

Forhandler frifinnes
Etter at kunden fikk medhold i Forbrukertvistutvalget sendte forhandleren saken med stevning inn til retten.

På bakgrunn av lovverket og bevisene som ble fremlagt i saken, ble forhandleren frifunnet, og kunden dømt til å betale saksomkostninger.

– Tingretten har kommet til en annen avgjørelse enn Forbrukertvistutvalget (FTU), der forbruker fikk medhold. Fuktskader på mobiltelefoner har vært en gjenganger i FTU, der har forbruker i de fleste sakene fått medhold. Saken kan derfor få betydning for lignende saker som behandles i FTU i fremtiden, sier Nyhammer.

Les hele dommen her.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen