Frir til kineserne

Innen tre år ønsker Nokia å være markedsleder i Kina. I Kina er det stadig flere som bruker Nokias trådløse tjenester, noe som skal hjelpe selskapet til å gjøre Kina til det største marked for Nokia sine mobiltelefoner.

- Det vil ikke overraske meg hvis Kina i løpet av de neste tre årene blir Nokias største marked. Vi vil fortsette med å styrke vår posisjon i markedet, sier Jorma Ollila, som er konsernsjef i Nokia til Bloomberg.

Solid økning av medarbeidere
Nokia vil særlig prøve å vinne større markedsandeler på markedet for håndfrisett, og det skal gjøres via oppgradering av selskapets fabrikker i Kina, samt en betydelig utvidelse av forskningsenheten.

For 20 år siden hadde Nokia fem ansatte i Kina, mens i dag har konsernet over 4 700 ansatte både innen produksjon, forskning og utvikling.

Den finske produsenten forventer at antallet mobilabonnement verden over vil stige til 3 milliarder innen 2010. I slutten av 2004 var det 1,7 milliarder registrerte mobilabonnement. En fjerdedel av de nye abonnementene vil ifølge Nokia bli tegnet i Kina.

Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg så steg Nokias salg i Kina siste år med 44 prosent til 3,6 milliarder dollar. Dette tilsvarer omkring ti prosent av konsernets omsetning. Kina er i #248;yeblikket Nokias nest største marked. Det er kun det Amerikanske markedet som overgår det kinesiske markedet i størrelse.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen