Fremdeles dødfødt av musikkbransjen

Jeg har et lite sunt forhold til to band, nemlig Pearl Jam og Depeche Mode. Riktignok er jeg nok ikke det som kan kalles blodfan, men dette er allikevel de to eneste to bandene som gleder meg hver gang de kommer med ny musikk. Dette førte til at jeg for snart to måneder siden betalte 19 dollar for å få delvis forhåndstilgang til Depeche Modes kommende album Sounds of the Universe før alle andre.

Dette var en del av en ny satsing fra platebransjen og Itunes for å sikre inntektene fremover, og jeg både støttet og applauderte tiltaket. Endelig hadde musikkbransjen funnet en måte å ta initiativet tilbake, tenkte jeg. Det var helt til jeg leste @paljoakim sin tweet (les mer om Twitter) om at albumet nå var tilgjengelig på Spotify.

Den nye Depeche Mode-plata er tilgjengelig for premiumbrukere av Spotify! http://bit.ly/kb6p, skrev han.

I seg selv fantastiske nyheter at platebransjen også har omfavnet Spotify og bruker dette aktivt i forhold til ny musikk. Enda bedre at de også gir de betalende Spotify-brukerne tilgang til musikk før de reklamefinansierte gratispassasjerene.

Riktig rekkefølge
Problemet er at hele albumet nå ligger tilgjengelig for alle som betaler 99 kroner i måneden til Spotify. Jeg betalte nær 150 kroner og har til nå kun fått to låter fra albumet som skal dukke opp i butikkene i morgen, 15. april. Riktignok har jeg fått noen remikser av singelen Wrong, i tillegg til musikkvideoen til samme sang, men det blir litt for lite.

De er mulig jeg her skriver for min syke mor, siden jeg utvilsomt har egeninteresse av å få musikken først. Allikevel vil jeg hardnakket hevde at jeg er den viktigste kunden her. Jeg har vist meg villig til å betale mer enn de fleste for dette albumet, så ender det opp med at jeg stiller ”bakerst” i køen.

For de mindre lovlydige brukerne finnes det da også en rekke andre alternativer på nett. Det tok meg akkurat tyve sekunder å finne albumet på nett. Med våre nettlinjer ville det tatt meg under fem minutter å laste det ned. Ikke var den store stygge ulven Pirate Bay inne i bildet heller. Med tanke på at albumet kommer i morgen skal jeg uansett klare å vente.

Spotify vinner igjen
Verst av alt for musikkbransjen er nok uansett at jeg aldri vil vurdere å kjøpe noe slikt igjen. Hva pokker skal jeg betale dobbelt så mye som et månedsabonnement på Spotify for, når de tross alt får det først. Når skal denne bransjen lære?

Nå vil nok mange hevde at de allerede har lært, med tanke på at de tross alt har tillatt eksistensen til Spotify. Det skal de da også ha skryt for, men det er flere gode argumenter for å kjøpe musikken. Spotify er blant annet ikke tilgjengelig på mobil. Da må jeg kjøpe en digital kopi hvis jeg skal ha det med meg på veien.

Problemet for musikkbransjen er at de må komme med flere alternativer. 99 kroner måneden er bra det. Hvis de i tillegg klarer å få dratt noen hundrelapper i ny og ne fra oss fans er det enda bedre. Men da må de være seg sitt ansvar bevisst.

Fansen har betalingsvilje, det har vist seg gang på gang, men da kan i hvert fall ikke produktet være noe dårligere enn det de som faktisk betaler mindre får.

Disclaimer: Nå skal det sies at jeg kjøpte Sounds of the Universe-passet via min amerikanske Itunes-konto, og således er det usikkert hva tilgjengeligheten er i de andre geografiske områdene. Uansett har nettet endret markedet slik at de geografiske områdene er uvesentlige. Musikken må slippes overalt samtidig. 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen