Fred mellom Google og Ebay

Ebay har lenge vært en av de største annonsørene via Google sin annonsetjeneste.

De valgte derimot å trekke alle sine annonser da Google promoterte en egen fest samtidig som Ebay skulle ha konkurranse.

Slag mellom IT-giganter
Formålet for festen var å skape interesse for betalingstjenesten Checkout og stjele kunder fra Paypal. Checkout er eid av Google mens Paypal er eid av Ebay.

Alt lå klart for et stort slag mellom IT-gigantene.

Trakk alle annonser
Ebay svarte resolutt med å trekke alle sine annonser fra Google sin reklametjeneste. Google resignerte straks og avlyste hele den planlagte festen. Etter to ukers diskusjon har nå Ebay igjen valgt å markedsføre sine produkter via Google, men ikke like mange som før.

- Vi ser at vi ikke er så avhengige av Google sin reklametjeneste som mange trodde, sier Hani Durvy, talsmann for Ebay til Times Online.

Durvy var derimot ikke villig til å oppgi noen eksakte tall ifølge avisen.

Delikate forhold
Hendelsen viste de problematiske forholdene selskapene imellom. På den ene siden er de konkurrenter, men samtidig er de avhengige av hverandres tjenester.

Ebay hadde så mange som 118 millioner annonser ute via Google i mars. Med dette var de den suverent største annonsøren her.

Trolig skaffer siden Google opp imot 100 millioner dollar i året og verken Google eller Ebay er interesserte i å avslutte forholdet.

Samtidig frykter Ebay at tjenesten Checkout vil utkonkurrere deres Paypal tjeneste.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen