Såkalte lootbokser finnes i stadig flere spill. Her FIFA 18, der man kan kjøpe forskjellige pakker med spillere til sitt lag på FIFA Ultimate Team.
Såkalte lootbokser finnes i stadig flere spill. Her FIFA 18, der man kan kjøpe forskjellige pakker med spillere til sitt lag på FIFA Ultimate Team. (Skjermdump: Fredrik Ibsen)

Franske myndigheter mener lootbokser «sannsynligvis ikke» er gambling

Det norske Lotteritilsynet sier de ikke har vurdert saken.

Såkalte lootbokser har vært en stor del av spill de siste årene, og er et kontroversielt tema som ikke ser ut til å ta slutt med det første. Det har vært mye snakk om gambling-aspektet ved bruken av lootbokser, og flere europeiske lotteritilsyn har definert lootbokser som gambling, og derfor ulovlig.

Lootbokser

Lootbokser er virtuelle kister som kan kjøpes for ekte penger, som regel, inne i spillets menyer.

To eksempler er FIFA der du kan kjøpe pakker med spillere for å oppgradere fotballaget ditt, og Overwatch hvor du kan motta kosmetiske gjenstander og kostymer.

Belønningen fra en loot-boks er normalt sett tilfeldig, med ulik virtuell verdi.

Frankrikes Lotteritilsyn, ARJEL (Autorité de Régulation des Jeux En Ligne), gikk forrige uke ut med en uttalelse og var veldig kritiske til konseptet rundt lootbokser, men tok ikke et ordentlig standpunkt.

De svarte på sitt eget spørsmål om lootbokser er gambling med «mest sannsynlig ikke». En av ARJELs største bekymringer var påvirkningen dette kan ha på barn og unge, og at dette kan være med på å normalisere gambling.

ARJEL forteller videre at for at det skal kvalifiseres som gambling må den eventuelle gevinsten fra lootboksen ha en virkelig pengeverdi. Det franske Lotteritilsynet hevder at spillselskapene må lovliggjøre «off-platform»-handel for at det skal kunne være snakk om en reell pengegevinst, men slik det står seg nå er det vanskelig å se for seg at de vil gjøre noen tiltak.

Lotteritilsynet: – Ingen selvstendig vurdering 

Vi spurte det norske Lotteri- og stiftelsestilsynet om lootbokser kvalifiseres som gambling i henhold til norsk lov. Kommunikasjonsdirektør Anne-Mette Hjelle konstaterer at det er flere kriterier som må oppfylles før lootbokser kan kvalifiseres som gambling.

– Gambling i Norge omfatter ikke dataspill uten innskudd eller premier av økonomisk verdi, og det er vurderingen av sistnevnte som er mest krevende. Lootbokser kommer i ulike varianter i forskjellige spill, og vi har ikke gjort en selvstendig vurdering av lootbokser opp mot den norske definisjonen av gambling, skriver Hjelle i en e-post. 

På lik linje med Frankrike, er det spørsmålet om gevinsten fra lootboksene kan ha en reell økonomisk verdi som sørger for at lootbokser fortsatt ikke defineres som gambling av det norske Lotteritilsynet.

– Vi kan ikke kommentere andre lands vurderinger spesielt, men vi følger nøye med og utveksler erfaring og kunnskap med disse landene, sier Hjelle, som også henviser til det såkalte Forum for spilltrender, hvor Lotteritilsynet deltar, blant annet sammen med Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Barnevakten. 

Det faktum at det ikke finnes noen aldersgrense i spillene på bruken av lootbokser, gjør at barn kan bli vant med gambling i ung alder, noe som kan føre til store økonomiske konsekvenser. Lotteritilsynet valgte å ikke gi sine meninger om dette.

Lootbokser fra Blizzards populære Overwatch-spill. Foto: Blizzard

Flere land slår langt hardere ned på bruken av lootbokser 

Belgia og Nederland har en langt strengere tilnærming til konseptet rundt loot-boksene. Lotteritilsynet i Belgia erklærte lootbokser som gambling, og derfor ulovlig, mens nabolandet Nederlands lotteritilsyn mente at kun noen lootbokser kvalifiserte som gambling.

Lotteritilsynet i Storbritannia, The Gambling Commision, tok et standpunkt i november i fjor da de mente at lootboksene ikke går under kriteriene for ulovlig gambling. De uttalte også at selv om skillet mellom videospilling og gambling blir mer og mer uklart, er jobben deres å gripe inn først når loven blir brutt.

I Sør Korea har flere spillselskaper allerede blitt bøtelagt, blant annet for villedende promotering av lootbokser. Nexon Korea, som står bak massive onlinespill som Maple Story og Vindictus, ble truffet hardest, med en bot på rundt 7,5 millioner kroner.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen