Fra mangedobling til ingenting

Så mye kan utviklerne tjene på å bli fremhevet i App Store.

Det er ikke alltid like lett å navigere seg gjennom app-jungelen når det er hundretusenvis av apper å velge mellom.

Dette vet de forskjellige app-butikkene, og de forsøker derfor til enhver tid å gi deg et redigert utvalg av de de tror du vil like.

Analysebyrået Distimo har undersøkt effekten av å havne på fremhevet plass i Apples App Store, og kom til noen overraskende konklusjoner:

Effekten varierer kraftig. Noen apper solgte seks ganger så mye, mens andre ikke fikk noen endring.

Grafene fra Distimo viser at det er stor fiskjell på hvor stor salgsøkning man får i de forskjellige kategoriene.
Grafene fra Distimo viser at det er stor fiskjell på hvor stor salgsøkning man får i de forskjellige kategoriene.Foto: Distimo

Stor forskjell på kategorier

Noen kategorier løftet appene veldig, andre ga liten effekt.

Kategorier som «seks beste hjernetrim-apper for 99 cent» og «Hvis du likte Badlands…» løftet salget mest.

Kategoriene «Utrolige Indie-spill» og «Utvalgte indie-spill» gjorde det dårligst, og ga ingen merkbar salgsøkning i det hele tatt.

Analytikerne fant også at det slett ikke bare var kliss nye apper som ble listet under «beste nye apper» eller «beste nye spill». I denne kategorien fant de, i mars 2014, blant annet apper og spill som Bloons TB5 HD, Evernote, Strava, Shazam, Subway Surfers og Hay Day.

Kilde: Distimo

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen