Guide

Fototips for påskeferien

Et godt fotografi skal helst fortelle en historie, og de aller beste bildene er som regel de som forteller én eneste historie, sånn at seeren umiddelbart skjønner hva det er han ser.

Det er ofte dette som skiller bildene som er tatt av amatører fra proffenes, der de profesjonelle er mye flinkere til å sørge for at bildet viser en historie som er lett å oppfatte. Det handler mye om å styre blikket til seeren, og å holde bildet så enkelt og rent som mulig.

Tredelsregelen
Det første tipset er et råd som alltid er sant, uansett om du tar bilder på fjellet, ved fjorden eller hjemme i egen stue: Bilder blir som regel mer interessante når man plasserer motivet litt på siden av midten.

Dette gjelder både i horisontalt og vertikalt plan. Tenk deg at du deler bildet opp i ni like store deler, og plasser deretter hovedmotivet på en av linjene, og aller helst i ett av kryssene der linjene møtes.

La motivet vende eller være i bevegelse inn mot midten av bildet. Enkelte kameraer har mulighet for å vise disse linjene på skjermen når du fotograferer, slik at du får hjelp til å komponere bildet etter tredelsregelen. Du kan også finjustere på PC-en etterpå ved å beskjære bildet.

Artikkelen fortsetter etter illustrasjonsbildet


Tredjedelene merket av i bildet. Her har vi plassert horisonten på den nedre tredjedelen.


Du kan også bruke denne regelen til å plassere horisonten på landskapsbilder. Også i dette tilfellet blir bildet bedre om du unngår å legge den midt i bildet. Dersom hovedmotivet er en flott himmel, så legger du horisonten på den nedre tredjedelen.

Om motivet ditt befinner seg på bakken, så løfter du horisonten til den øvre delelinjen. Det kan også være effektfullt å dra horisonten enda lenger vekk fra midten av bildet, poenget er å ikke dele bildet i to like deler, for da skjønner ikke seeren intuitivt hva som egentlig er motivet.

Husk forgrunnen

Klassiske landskapsmalerier har en streng komposisjon. Det har gode landskapsfotografier også. Slike bilder har alltid en forgrunn, et midtfelt og en bakgrunn. Denne oppbyggingen av bildet sørger for at perspektivet i bildet blir mye dypere og dermed bidrar til at seerens øye «trekkes inn» i bildet.

Dette er et godt grep for å unngå at bildet oppleves som flatt, i stedet for å lede blikket inn i det storslåtte landskapet som du ønsket å forevige. Den vanlige amatørfeilen er å glemme å ta med litt forgrunn, med det resultat at bildet slett ikke ble det «prospektkortet» som utsikten fortjente.

Det er flere måter å lage forgrunn på. En enkel måte er å sette seg på huk når bildet tas, og dermed la litt av bakken foran beina synes i nedre bildekant. En annen velkjent måte å gi bildet en forgrunn på, er å ta med nær vegetasjon i bildet.

For å gjøre dette stiller du deg slik at grener, løv eller annen vegetasjon som er nær deg kommer med i bildet. Noen ganger finner man muligheter til å ta bildet gjennom en busk, slik at bildet nærmest rammes inn av forgrunnen. Dette gir en veldig god dybdeeffekt.

Artikkelen fortsetter etter illustrasjonsbildet.



Samme motiv som tredjedelsbildet vårt. Her har vi flyttet horisonten opp til øvre tredjedel, og gitt bildet en forgrunn som rammer inn motivet.

Husk bakgrunnen også

En rolig og harmonisk bakgrunn bidrar til å fokusere seerens øye på motivet. Dette har med ambisjonen om å la bildet kun fortelle én historie å gjøre. Dersom bakgrunnen er svært dramatisk, dominerende eller rett og slett «rotete», skal det ikke mye til før den vinner kampen om seerens oppmerksomhet. Dette skjer på hovedmotivet ditt sin bekostning, og er ikke den effekten vi ønsket å oppnå med bildet.


Samme motiv som under, forskjellig bakgrunn. Skiløperen sto på samme sted da vi tok bildene, og vi flyttet oss rundt ham. På bildet mot parkeringsplassen har vi lagd bakgrunnen uskarp.

Det enkleste grepet for å velge den bakgrunnen som passer deg best, er å gå dit den synes bak motivet når du tar bildet. Dersom bildet skal være av familien som spenner på seg skiene før turen, er det smart å stille seg slik at alle bilene på parkeringsplassen ikke er med i bakgrunnen av bildet.

Proffe fotografer lager ofte bakgrunnen uskarp for å oppnå samme effekt. Det kan du også dersom kameraet ditt tillater deg å sette blenderåpningen selv. Da stiller du den til så lavt tall som mulig, fokuserer på hovedmotivet, og tar bildet. Alternativt kan du prøve med kameraets portrettbilde-program, og se om du får samme effekten.


Samme motiv som over, forskjellig bakgrunn. Skiløperen sto på samme sted da vi tok bildene, og vi flyttet oss rundt ham. På bildet mot parkeringsplassen har vi lagd bakgrunnen uskarp.

Sol og skygge
De fleste profesjonelle landskapsfotografer tar bildene sine i grålysningen eller i skumringen. Dette skyldes at de ønsker det mykeste lyset å ta bildene sine i. Midt på dagen i solskinnet er lyset svært skarpt, og skyggene blir også tilsvarende skarpe.

Dette er noe som proffene søker å unngå, og nest best lys for dem er i overskyet vær. Vårt krav til påskebildene er derimot å dokumentere den gnistrende sola over fjell og vidde, så vi ønsker å ta bildene når lyset er som sterkest.

Problemet er at det menneskelige øye er langt bedre enn kameraet når det kommer til å se i lys og skygge samtidig. Når kameraet justerer eksponeringen for sol og snødekte vidder, vil det samtidig ofre detaljene i skyggen. De vil bli svært mørke og markante, og det må vi ta hensyn til når vi tar bilder under slike lysforhold. Vi må sørge for at skyggene ikke drukner motivet vårt.

Generelt er poenget å stille seg slik at du har sola i ryggen når du fotograferer. Da vil skyggene være på baksiden av det du ser, og på langt nær være så dominerende som om du tar bildene i motlys.


Fotografering mot og med lyset. I motlys blir motivet bare sorte silhuetter, mens de blir mer synlige når vi flytter oss litt, og fotograferer med sola i ryggen.

Dette gjelder særlig når du tar bilder av mennesker. Tar du bilder av folk som har sola i ryggen, risikerer du at de bare blir sorte silhuetter på bildet. Prisen du betaler, er at det blir mer mysing og grining på menneskene som er nødt til å stå med sola i ansiktet, men det er i det minste mulig å kjenne dem igjen.

Tar du bilder av mennesker og ikke kan unngå skygger i ansiktene, er det lurt å bruke blitsen ute i solskinnet. Når du tar bilder av mennesker i sola, så vil blitsen hjelpe til med å redusere de dypeste skyggene i ansiktet. Problemet er at blitsen har relativt begrenset rekkevidde, så du bør nok ikke være lengre unna enn tre-fire meter når slike bilder tas.


Portrett med og uten blits. Legg merke til hvordan vi reduserer skyggene i ansiktet. Dette bildet er tatt på drøye to meters avstand med et vanlig kompaktkamera.

Batterier hater å fryse

Til sist vil vi minne om at det ikke hjelper med de beste bildekomposisjoner og lyssettinger, dersom kameraet ikke er i stand ta å bildet. Batterier er akkurat som vekselvarme krypdyr, og de kan bli fryktelig slappe i lav temperatur. I verste fall vil de ikke klare å levere strøm nok til ett eneste bilde, og da er gode råd dyre.

Det opplagte er å ta med ekstra batterier. Enkelte kameratyper bruker vanlige battericeller som vi kan kjøpe overalt, og om dette er tilfellet for ditt kamera, så er rådet å ta med noen ekstra sett. De aller fleste kompaktkameraer bruker imidlertid spesiallagde oppladbare batteripakker. Det er mulig å kjøpe ekstra batteripakker i fotobutikken, og en slik kan være kjekk å ha på lengre turer hvor det er langt mellom hver sjanse til å lade opp battieriene.

Dersom kameraet ditt er av kompakttypen med egne oppladbare batterier og du har kun den ene pakken, er rådet å holde batteriet så varmt som mulig. På påskefjellet betyr det å bære batteriet inntil kroppen, slik at du holder det varmt ved hjelp av kroppsvarmen din. Husk bare på at kameraet ikke er det minste begeistret for et fuktig miljø, så om du velger å bære hele kameraet inntil kroppen, så må du pakke det inn. Bruk en plastpose med lukking eller i verste fall plastfilm fra kjøkkenet.

Dersom batteriene blir flate ute i kulda, vil du sannsynligvis klare å tyne noen få bilder til ut av dem, ved å varme dem opp. Hold dem i hånden inni votten til de ikke føles kalde lenger, og prøv igjen.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen