Fotografiske refleksjoner i bybildet

Speilbilder

Å formidle øyeblikkets opplevelse gjennom et fotografi, er blant de store utfordringer man stilles overfor når man er ute med kameraet. Storbylivet kjennetegnes av et mylder av inntrykk; mennesker, bygninger, lys og trafikk smelter sammen til sanseinntrykk som vanskelig lar seg adskille.

Janniche Dyrø

Janniche Dyrøs utstilling ”Urban reflections” møter denne utfordringen. Den viser 20 store fotografier og en videoinstallasjon, der bilder sett gjennom glass er gjennomgangstonen. Refleksjoner i glasset viser omgivelsene i flere lag som flettes sammen og veksler på å hviske hverandre ut og skaper et sammensatt preg i de umanipulerte bildene. De gir oss et inntrykk fra hektiske og levende storbyer. Det surrealistiske ligger i at bildene kan synes å oppsummere det ofte underliggende inntrykket av en storbyopplevelse - et inntrykk som så å si utgjør stemningen, men uten å være det vi bevisst fokuserer på i hverdagen. Dyrøs bilder krever formatet de har på utstillingen. I 133 x 100cm innbyr de til oppdagelsesferder. Detaljrikdommen i bybildet multipliseres i refleksjonene. Fotografiene finner sin plass i et sammenhengende hele som fanger menneskenes og inntrykkenes flyktighet.

"Candy train"

Inntrykkene av det vi bare går forbi

"Tidligere kjedet jeg meg litt på trikken fra Grünerløkka til Skøyen - helt til jeg begynte å se hva som utspilte seg i vinduene - og da jeg oppdaget at mitt enkle kompaktkamera faktisk kunne gjengi det jeg så, var jeg 'hekta på fotografering'! Jeg må se snodig ut der jeg uavlatelig kikker meg rundt, knipser tilsynelatende ingen ting og stadig skifter plass!"
Janniche Dyrø er utdannet ved School of the Art Institute of Chicago, og hennes bakgrunn er fra maleriet. Hun fikk en aha-opplevelse for to år siden: "Jeg satt ofte i byen og malte. For å gjengi følelsen av bylivet, la jeg tid oppå hverandre i maleriene. Bakgrunnen ble gjerne stabil, mens alt som beveget seg, som mennesker og kjøretøy, la jeg over hverandre.
Overraskelsen kom da jeg reiste rundt for å fotografere og finne inspirasjon til maleriene, og oppdaget at bildene jeg tok med kameraet kunne ligne det jeg malte. Men i stedet for tid var det flere romlige, men samtidige inntrykk, som med hjelp av refleksjoner kunne legges over hverandre." Og er det ikke slik vi opplever byen når vi ser tilbake? Hastende med et mål for øyet driver vi gjennom myriader av sanseinntrykk, som vi ikke lar få tid til å feste seg. Det er her Janniche Dyrø skjerper sitt ”fotografiske blikk” og stopper opp. "Jeg ser bilder overalt. Kameraet må være klart i hendene. Jeg må stadig vekk stoppe opp. Om nødvendig kan jeg gjerne stå lenge på ett sted og vente på det riktige øyeblikket, når mennesker, trikker eller lignende dukker opp i speilbildet og gjør motivet komplett." Selv om flere av bildene har noe ”snap shot”-aktig over seg, er de altså nøye gjennomtenkt. For Dyrø er det viktig å ha en klar tanke når hun fotograferer. "Jeg tror man må ha et prosjekt, en idé man forfølger. Slik kan man best utforske et tema og stille bilder sammen til en meningsfylt helhet."


"Rain"

Umanipulert og kompakt

Noe av det slående ved bildene ligger i de tekniske forutsetningene. Bildene er umanipulerte ”rett ut av kameraet”-bilder. Et digitalt Casio kompaktkamera er alt Dyrø har hatt med seg på sine vandringer og trikketurer. ”Det betyr egentlig ikke så mye hva slags kamera jeg har brukt, men mange spør meg om det,” forteller Dyrø, ”jeg har mer avanserte kameraer, men har altså valgt det kompakte til denne serien - av mange årsaker.” I disse fotografiene er det ingen spesielle kamerainnstillinger som har hatt innflytelse på sluttresultatet. Brennviddene tilsvarer noenlunde hva øyet ser. Slik sett er det ”det menneskelige øye” som ser, og ikke fotografen som forutser mulighetene som ligger i kameraets ”blikk”. Intet galt sagt om å kunne gjøre nytte av en fotografisk teknikk, men det er likevel noe befriende med det rene øye som fryser sitt eget sanseinntrykk, og lar det bli med det. Dyrøs bilder dokumenterer en evne til å se – til å forutse – det karakteristiske ved vår opplevelse av den hektiske byen - og å fryse det flyktige i et billedlig uttrykk med også impresjonistiske overtoner. Kanskje handler det om å akseptere kompleksiteten, uten å forenkle: ”For meg har linjene gjennom de urbane landskapene sin egen skjønnhet. I byen er det mange komponenter som utgjør virkeligheten, og de hører hjemme der.”

Utstillingen "Urban reflections" vises i Galleri BOA t.o.m. 3.februar 2008. Janniche Dyrø holder et seminar i Oslo Kameraklubb 12.februar kl.19.00.

"Copenhagen Baby"

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen