(Bilde: Getty Images/BJP/montasje)

Fotografer i harnisk over at Getty gir bort bilder

Bildebyråets vil bekjempe tyvbruk, men terger på seg bidragsyterne.

Forrige uke ble det kjent at bildebyrået Getty Images nå vil la ikke-kommersielle tjenester benytte bilder vederlagsfritt gjennom såkalt embedding.

I praksis betyr det at bildebyrået deler ut om lag 35 millioner bilder gratis, noe som ser ut til å ha skapt furore blant fotografene som står bak bildene.

– Kynisk av Getty

– Det kommer til å koste folk jobben, det er det ingen tvil om, sier formannen i British Press Photographers’ Asociation, Jeff Moore, til bransjemagasinet BJP. Han forteller videre at det i første rekke vil ramme de små og uavhengige frilanserne som er avhengige av bildesalg på nettet.

– Getty var en av de store bildebyråene som hjalp den kreative bransjen å få Internett-salg til å lønne seg, og nå har de bestemt seg for å gå i motsatt retning. Det er et svært kynisk skritt å ta for Getty, sier Moore videre.

Advarer mot reklame

Getty samarbeider med Pinterest om å få på plass riktig bildeakkreditering.
Getty samarbeider med Pinterest om å få på plass riktig bildeakkreditering.Foto: Skjermdump: Pinterest

Grunnleggeren av bildetjenesten Picfair, Benji Lanyado, går desto lengre i kritikken sin. I et åpent brev til fotografer verden over advarer Lanyado om at embedding-løsningen til Getty fort kan brukes som en gratis reklameplass for bildebyrået.

 – Hvis bloggerne aksepterer avtalen, godtar de et stykke Getty-eiendom som vil leve på sidene deres for alltid. Det som i dag er et bilde, kan i morgen være et reklamebanner eller simpelthen ingenting, hevder han.

Et oppgjør med bildetyver

Deltakelse i den nye embedded-funksjonen er obligatorisk for alle Gettys bidragsytere, bortsett fra de som bidrar til Gettys Reportage og Contour-avdelingene. Dermed kan tilnærmet samtlige bilder i Gettys enorme bildebibliotek brukes vederlagsfritt.

Både profesjonelle og amatørfotografer bidrar til bildebiblioteket, blant annet gjennom et samarbeid med Samsungs fotoavdeling.

Med tanke på hvordan enkelte ikke-kommersielle aktører ser ut til å tro at alt som ligger ute på nettet er tilgjengelig for fri benyttelse, slik som den svenske bloggeren som ble dømt for bildetyveri, er det ikke vanskelig å se motivasjonen til Getty.

Tidligere i høst ble det også kjent at Getty Images ville samarbeide med Pinterest for å gi bilder rett metadata og dermed oppgi rett fotograf.

Hva synes du, er Getty inne på noe eller har de forvillet seg ut på feil jorde?

Har du blinkskudd du vil tjene penger på? Slik selger du bildene dine » 

(Kilde: The Guardian)

Kommentarer (19)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen