Fotografene kan miste navneretten!

Av Knut Førsund

Åndsverkloven sier nemlig:

§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.

Legg merke til ordene god skikk. Det er med andre ord ikke et ufravikelig krav i loven at fotografens navn skal oppgis, det har med skikk og bruk å gjøre. Og hvis skikken får lov å utvikle seg slik den f.eks. har gjort med fotografier brukt på emballasje, og til dels innen reklame, så kan etter hvert fotografene miste denne retten! I så fall har de seg selv å takke… Også på Internett syndes det mye med angivelse av fotografens navn, her har også hver og en sin oppgave å påpeke når navnet mangler. Dette gjelder så vel yrkesfotografer som amatører.

Noen arkiveringsprogram kan brukes til å legge avtaletekst inn i bildet. Da er det klart for mottaker, og alle brukere hva som gjelder. Foto: Knut Førsund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Reklamefotografene – eller alle som leverer bilder for bruk innen markedsføring, informasjon og reklame – bør snarest begynne å bli mye strengere. For det første bør dette med kreditering av fotografens navn stå klart i fotografens leveringsbetingelser. Disse betingelsene bør både ligge på nettet samt følge hver eneste levering.

Nå er det jo slik i praksis at et papirark med leveringsbetingelser – og/eller eventuell tekst i en faktura – ikke vil følge bildet eller den digitale filen. Dermed kan misforståelser og forglemmelser lett oppstå. Men dette kan unngås på en ganske enkel og elegant måte:

Fotografens navn, standard leveringsavtale og særavtaler for det enkelt bilde kan legges sammen med bildefilen, i såkalt IPTC-tekst. Denne teksten legges inn via ”fileinfo” i Photoshop eller ”tekst” i FotoStation – Cumulus og noen få andre programmer har også muligheten for dette. (Enkelte amatørprogrammer kan ha en løsning hvor slik tekstinfo kun lagres lokalt på maskinen, dette vil selvfølgelig ikke fungere i denne sammenhengen.)

Tidligere hadde mange norske bildebyråer en felles standardavtale. Jeg har gått gjennom denne avtalen og fornyet den i dagens digitale tidsalder. Denne avtalen står det fritt å kopiere og benytte – eventuelt tilpasser du den til ditt bruk. Så gjenstår det å være litt tøff mot misbrukere, selv om det en sjelden gang kanskje vil bety at du mister kunden. Stå på den retten du har, og husk at når det er en del av dine leveringsbetingelser, så går disse faktisk ”utenpå loven” når kunden har akseptert dem!

Avtalen finner du her: www.fotoskolen.no/leveringsavtale.htm

Av Knut Førsund

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen