Fotoessay Tesla Model S P85D

Tesla gjorde suksess da de for ett år siden lanserte Model S i Norge. De siste dagene har de aller første eksemplarene av den helt nye D-versjonen blitt levert til norske kunder. Vi ble med én av de nye Tesla-eierne på hans første tur med sin Model S P85D. (Bilde: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no)

Bli med inn i den nye Teslaen

Endelig har vi fått leke oss med superutgaven av teknologibilen.

Tirsdag ettermiddag stod vi i Drammen, og sammen med en smørblid og rykende fersk Tesla-eier plukket vi opp den splitter nye Tesla Model S P85D – rett fra det første partiet som har blitt levert til norske kunder. De neste to dagene tilbakela vi flere hundre kilometer på norske og svenske veier for å få testet den nye bilen.

Fra utsiden ser den definitivt ut som den vanlige versjonen av Model S, men under panseret skjuler det seg en vesentlig forskjell: D-en i navnet betyr nemlig at den nå har fått to motorer og trekk på alle fire hjul. Med totalt 700 elektriske hestekrefter fordelt over to motorer er dette den raskeste sedanen i masseproduksjon, da den kan gjøre unna null til hundre kilometer i timen på bare 3,4 sekunder.

Og siden alle hestekreftene er elektriske, gir det en ganske annen opplevelse enn du får med en like rask bensin- eller dieselbil. Med elektriske motorer er all kraften tilgjengelig umiddelbart, uten giring, og vi kan skrive under på at du definitivt blir sugd fast i setet når gasspedalen klemmes til bunns.

Fortsatt er Model S kanskje mer enn noen annet en datamaskin med fire hjul. En 17-tommers berøringsskjerm styrer alle funksjoner digitalt, mens digital «distribusjon» av trekkraften mellom motorene og et solid batteri gir en opplevelse som er veldig vanskelig å sammenligne med noe annet.

Les kommentarene (14)

Gå til side

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen