Slik blir førermiljøet i kommende Porsche Taycan: Betraktelig mer digitalt enn i øvrige Porsche-modeller.
Slik blir førermiljøet i kommende Porsche Taycan: Betraktelig mer digitalt enn i øvrige Porsche-modeller. (Foto: Porsche)

«Fotgarasje» og skjermbonanza: Slik blir interiøret i Porsche Taycan


Porsches første elbil Taycan skal vises frem i produksjonsversjon om knappe to uker, men allerede nå slipper Porsche bilder av interiøret i bilen. 

Dashbordet skal være inspirert av dashbordet i den opprinnelige Porsche 911 fra 1963. Derfra var grunntanken å se på hva som var mulig å fjerne eller redusere. 

– Vi ønsket å ha et absolutt minimum av fysiske knapper, sa plattformdirektør Bernd Propfe på et Porsche-arrangement i Grevenbroich i Tyskland i juli, hvor Tek.no var til stede. 

Skjermrekken gjør nesten at Taycan får en litt Byton-aktig fremtoning innvendig, med skjermer hele veien på tvers og et relativt stort touchpanel i midtkonsollen. 

Kurvet, digitalt instrumentpanel

Porsche Taycan er foreløpig kun vist frem i prototype-versjon. Den endelige produksjonsversjonen skal vises 4. september. Foto: Porsche

Selve instrumentpanelet er nå heldigitalt, og måler 16,8 tommer diagonalt. Panelet er lett kurvet og polarisert for å redusere gjenskinn, og kan opereres i fire moduser.

Standardmodusen er delt i tre, med fartsanviser og gjenstående rekkevidde i midten. Derfra kan man velge to kartmoduser, en som kun erstatter flisen i midten og en som fyller hele skjermen med navigasjon. Den siste modusen er ment for langturer hvor man ønsker færrest mulig distraksjoner, og viser kun hastighet, trafikkskilt og navigasjon via en enkelt pil. 

Porsche har også plassert åtte små touchaktiverte knapper langs ytterkantene av instrumentpanelet, som brukes til å operere ting som lys og heving/senking av chassiset. Det blir spennende å se hvordan disse blir å operere i praksis. 

Instrumentpanelet er gjort heldigitalt. Legg merke til touchknappene langs rammene. Foto: Porsche

Videre har Taycan ytterligere to skjermer. Infotainmentskjermen måler 10,9 tommer og opereres omtrent som en smarttelefon, med ikoner for ulike apper og en hjemskjerm som kan settes opp akkurat som du vil ved å dra ikonene rundt. Som på andre Porsche-modeller vil det kun være Apple Carplay som er støttet, ikke Android Auto. 

Vi fikk ingen annen begrunnelse enn at dette er Porsches strategi, og de henviste til at over 80 prosent av dagens Porsche-sjåfører bruker ulike iPhone-modeller. 

Tidligere i uka ble det også meldt at Porsche hadde inngått en avtale med Apple om en egen Apple Music-app på Taycan, med seks måneders gratis Apple Music inkludert. Tre år med internett-tilkobling i bilen er også inkludert. 

Haptisk touch 

I midtkonsollen ligger ytterligere en skjerm på 8,4 tommer som i hovedsak brukes til å styre klimaanlegget og vise ladeinformasjon, men den kan også fungere som en slags «musematte» for infotainmentskjermen over om nødvendig. 

Denne har såkalt haptisk feedback, altså sitter det en liten vibrasjonsmotor under skjermen som skal gi følelsen av at du trykker ned en knapp. Vi fikk prøve kjapt (på en modell) i Grevenbroich, og inntrykket var at systemet reagerte kjapt og at tilbakemeldingen var relativt kontant og tydelig. 

Et tilvalg vil også være en egen dedikert skjerm til passasjeren i forsetet, som vil ha tilgang til alle funksjoner og innstillinger føreren har på sin skjerm – med unntak av kjøremodus. Klimaanlegg i baksetet er også tilvalg, og med det følger også en egen liten innstillingsskjerm mellom setene. 

Som vanlig med nymotens biler i dag  får Taycan også stemmestyring. Du skal for eksempel kunne si «Hey Porsche, jeg er kald», «Ta meg hjem» eller «Se etter en restaurant her». Det gjenstår vel å se om denne noen gang vil dukke opp på norsk. 

Kundene vil kunne utstyre Taycanen sin med en egen skjerm for passasjeren i forsetet. Denne kan styre alt føreren kan, med unntak av kjøremodus. Foto: Porsche

Ikke head-up-display fra start

I lagringsrommet i midtkonsollen blir det mulighet for trådløs lading av én telefon, og denne vil i motsetning til mange andre biler komme med en klypeløsning som sørger for å holde telefonen på plass når du kjører. Head-up-display er planlagt, men vil ikke være tilgjengelig ved produksjonsstart. Det vil heller ikke være mulig å ettermontere, så det er en funksjon tidlige kunder altså går glipp av. 

Lufteslusene kommer for øvrig med elektronisk styring av blåseretningen, og er helt uten manuelle lameller. Brukeren kan velge mellom «spredt» og «fokusert» som innstillinger. Fokusert gjør at slusene blåser direkte på deg, mens spredt sprer luften rundt og gir en mer indirekte ventilasjon.

Det finnes også en innstilling du kan konfigurere helt selv ved hjelp av små bobler på skjermen som du kan dra i etter hvor du vil at dysene skal blåse. Ved hjelp av nøkkelen din kan bilen kjenne deg igjen og stille inn ventilasjon og seter fra forrige gang du satt i bilen. 

Interiørskisse av Taycan. Sittestillingen vil være lav og relativt tilbakelent. Foto: Porsche

«Fotgarasje» bak 

Baksetet har for øvrig et dypere gulv enn hva som gjerne har vært vanlig på elbiler, ettersom batteriet i elbiler vanligvis sitter under gulvet. Porsche har på sin side delt batteripakken i to, og på den måten fått plass til det de kaller en «fotgarasje» for baksetepassasjerene, altså et dypere område til beina. Sitteputene i prototypen vi fikk se var fortsatt relativt lave, men det kunne altså vært betydelig verre. 

Taycan har plass til det Porsche kaller 4+1, altså komfortabelt med plass til fire voksne, mens det nok blir rimelig ukomfortabelt å skulle skvise inn fem. Setene kan fåes i tre versjoner, kalt Normal, Sports og Comfort, hvor sistnevnte har egen massasjefunksjon.   

Akkurat volum på bagasjerom har vi foreløpig ikke, men inntrykket var at bagasjeplassen virket relativt god, om enn med en typisk sedan-aktig dyp utforming på bagasjerommet. Taycan får også en liten «frunk», altså et lite bagasjerom under panseret. 

Interiøret vil bli tilgjengelig både i flere skinnvarianter og et skinnfritt materiale kalt «Race-tex» som skal ha 80 prosent lavere CO2-avtrykk. Interiøret blir tilgjengelig i en rekke farger, deriblant «Black-Lime Beige», «Blackberry» og «Meranti Brown», med dører og midtkonsoller i tre, karbon, aluminium eller tøy. 

To uker unna 

Den endelige produksjonsversjonen av Porsche Taycan skal presenteres 4. september, og da får vi også vite de endelige spesifikasjonene. Det var i utgangspunktet ventet at selskapet skulle presentere bilen på den store bilmessen i Frankfurt, men i stedet har de valgt å ha tre samtidige arrangementer i henholdsvis Kina, Canada og Tyskland en snau uke før Frankfurt-messen sparkes i gang.

Lanseringen vil også bli strømmet på nett. Tidligere i sommer ble det meldt at Porsche hadde 30.000 forhåndsbestillinger av bilen, hvorav 2.800 var i Norge. Forvent dog at Porsche starter med de mest kostbare versjonene av bilen, som sannsynligvis bikker sjusifret i pris. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen