Anmeldelse Forza Horizon (X360)

Drømmebiler i majestetiske omgivelser

Forza går til frontalangrep på Need for Speed og Test Drive Unlimited.

[Gamer.no]: Helt siden Forza Motorsport så dagens lys i 2005 har Turn 10 forsøkt å gi oss en realistisk racingopplevelse i et tilgjengelig format. Det gikk rett i strupen på Gran Turismo, og har holdt seg tro mot formelen siden.

Annenhvert år har vi fått en ny og forbedret utgave. Når vi nå serveres Forza Horizon, bare ett år etter Forza Motorsport 4, skyldes det at et nytt studio, Playground Games, står bak utviklingen, og at det ikke er noen direkte oppfølger til de tidligere Forza-spillene. Slektskapet er der, men fokuset i Forza Horizon et ganske forskjellig.

Vakre omgivelser

Biler i solnedgang.
Biler i solnedgang.

I en gammel Volkswagen Corrado klarer du å sikre deg en av de siste plassene på deltakerlisten til musikk- og bilfestivalen Horizon. Festivalen har sitt sentrum i en stor rundkjøring, hvor alt fra løpskontor til verksted og bilforhandler er lokalisert. Omgivelsene er vakre og varierte, og det er en fryd å utforske nettverket av motorveier, småveier og grusveier som tar deg gjennom småbyer, fjell og skoger. Full døgnsyklus bidrar også til å levere helt spesielle stemninger. Konkurransene er spredd over hele landskapet, og du må kjøre til dem for å kunne delta. Da kommer oversiktskartet og bilenes GPS godt med. GPS-en kan kommanderes med stemmen via Kinect, men kartet er så lett tilgjengelig og brukes så ofte at det uansett er mer praktisk å programmere GPS-en via dette.

Etter hvert som du beviser at du duger, blir du belønnet med nye festivalarmbånd som gir deg tilgang til stadig vanskeligere løp. Målet er selvsagt å bli den kuleste og raskeste gutten i gata. For å oppnå det, må du skaffe raskere biler. Utvalget er ikke like heftig som i Forza Motorsport 4, men det er likevel hauger med heftige doninger å velge mellom. Spillet hviler tungt på klassesystemet vi kjenner fra tidligere Forza-spill, og løpene har ofte ganske snevre krav. Det innebærer at du stadig må prøve nye biler. Heldigvis kan du bytte bil ved løpsstart, så du står fritt til å kjøre til og fra løpene med favorittbilen.

Et spil med identitetskrise

Forza Horizon representerer en ny gren på Forza-treet, og gjør mye veldig riktig. Det er herlig å fly lavt over de idylliske landeveiene i drømmebilen mens sola er på vei ned bak trærne. Noen vil nok irritere seg over at spillet bare kjører med 30 bilder i sekundet, men det hele flyter som smør.

Likevel føles dette tidvis som et resultat av en identitetskrise. Forza Horizon mangler en del for de racinginteresserte, men det er ikke like actionfylt som nyere Need for Speed- og Burnout-spill. På den ene siden har man perfeksjonisme når det gjelder kjørefølelse og bildetaljer, på den andre siden vinner man løp ved å kjøre idiot. Samtidig appellerer nok settingen mest til de som enda ikke har fått mopedlappen. Forza Horizon er verken fugl eller fisk, men gnu er ikke så dumt det heller.

Forza Horizon kommer i salg 26. oktober, kun for Xbox 360.

Dom X360: 7/10 GODT

Vil du vite mer?
Les hele anmeldelsen av Forza Horizon på Gamer.no »

Les også: Sniktitt: Need for Speed: Most Wanted

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen