Noen få Model S med minste batteri vil fortsatt være å få kjøpt gjennom Teslas norske butikker. Fra mandag denne uken var det ikke lenger mulig å bestille nyproduserte biler.
Noen få Model S med minste batteri vil fortsatt være å få kjøpt gjennom Teslas norske butikker. Fra mandag denne uken var det ikke lenger mulig å bestille nyproduserte biler. (Foto: Tesla)

Fortsatt mulig å kjøpe rimelige Tesla-modeller

Selger ut de siste via butikkene.

Fra mandag denne uken var det ikke lenger mulig å bestille Model S med den minste batteripakken via Teslas hjemmesider. Den neste Model S-varianten i prislisten er hele 162 000 kroner dyrere enn utgående modell. Men selv om det ikke lenger er mulig å bestille nye Model S-biler av billigste variant kan du fortsatt kjøpe en i Teslas butikker.

– Vi får inn et lite antall Model S og Model X med 75 kWt-batteri til Norge, opplyser kommunikasjonssjef Even Roland i Tesla Norge til Tek.no.

Akkurat hvor mange biler det er snakk om vil ikke Roland ut med, men han ber potensielle kjøpere henvende seg direkte i butikk ettersom de har oversikt over hva som er tilgjengelig.

– Disse bilene var tiltenkt å brukes i salgs- og servicesammenheng, men ettersom 75 kWt-batteriet ble faset ut på mandag selges disse med en gang, forklarer Roland i en e-post.

Kjøpere kan falle fra

Fra å ha kostet henholdsvis 670 000 og 727 000 for minste Model S og Model X starter nå begge på godt over 800 000 kroner når 75 kWt-versjonene ikke lenger er å finne i bestillingsverktøyet.

Endringen kan bety at kjøpere faller fra, sa generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, i en kommentar.

– Det er fokus på at det er rikinger som kjøper Tesla. Det er det jo også. Men det er veldig mange i vanlig middelklasse som strekker seg. Folk som aldri tidligere har kjøpt en så dyr bil. De gjør det fordi de har lyst på en elbil som dekker behovet for familien.

– Det er mange i den kategorien som vil falle fra hvis prisene øker, slo Bu fast.

De billigste sto for mesteparten av salget

At det er de rimeligste  Model S- og Model X-variantene som har solgt best understrekes av tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Ved hjelp av vekten på nyregistrerte Teslaer kom de frem til at 2958 Model S-biler med 75 kWt-batteri ble solgt i 2018, mot bare 675 biler med det store 100 kWt-batteriet som står igjen i salgsverktøyet.

Dermed er det modellen som utgjorde over 80 prosent av Model S-salget i fjor som forsvinner. For Model X utgjorde minste variant 66 prosent av salget i fjor, også det ut fra informasjon om vekten på de registrerte bilene.

Oppdateringer på vei?

Flere spekulasjoner har handlet om at Tesla ønsker å gjøre plass for minstemann i modellutvalget, Model 3. Selskapet begynner levering av den rimeligste modellen nå i februar, og den vil koste fra 454 000 kroner her til lands.

Andre spekulasjoner om hvorfor Tesla kutter ut bilene som solgte desidert mest i fjor handler om at nye og mer effektive batterier kan være på vei, eller at bilene er i ferd med å få seg en mer generell oppdatering. Ingenting av dette er bekreftet av Tesla, som foreløpig ikke har lansert nye varianter.

Flere konkurrenter er på vei inni det norske elbilmarkedet. Jaguar i-Pace er allerede i salg, og Audi e-tron er på vei nå til våren. Begge to vil kunne kjøpes fra rundt 650 000 kroner, altså midt i det forholdsvis store prisgapet som blir stående mellom startprisen på Model 3 og 100 kWt-versjonen av Model S.

Nylig gjorde Tesla det også kjent at de kutter ut verveprogrammet for nye kjøpere, og at det også blir slutt på gratis superlading med nye biler. Verveprogrammet avsluttes 1. februar, og da avsluttes også mulighetene for å få ubegrenset superlading for nyekjøpere. Les mer i denne artikkelen.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen