Glitter og stas til tross, salget av LGs OLED-TV-er går ikke i rykende fart. (Bilde: Ole Henrik Johansen / Hardware.no)

Forteller for første gang hvor mange OLED-TV-er som er solgt

LG avslører salgstallene for de siste månedene.

På starten av dette året kunne vi melde at de store OLED-TV-ene endelig kom ut for salg. Første land ut var Sør-Korea, hvor innbyggerne fikk muligheten til å slå klørne i den 55 tommer store OLED-TV-en 55EM9700 fra LG.

Prisen for en TV med den slanke designen og skarpe bildekvaliteten gikk imidlertid for hele 57 000 kroner, og nå har de første offisielle salgstallene dukket opp. De er ikke akkurat oppløftende nyheter for LG eller andre OLED-satsende produsenter.

Sliter med avkastning

Dette er OLED:

  • Organic light-emitting diode
  • En OLED er en halvleder, mellom 100 og 500 nanometer tykk — rundt 200 ganger tynnere enn et menneskehår
  • OLED-er utstråler lys gjennom elektro-fosforesens
  • Genererer veldig lite varmeutvikling
  • Har fordeler overfor LCD-skjermer, da OLEDs plastiske, organiske lag er tynnere, lettere og mer fleksible
  • Fordi en OLED selv genererer lys, behøver ikke skjermene bakbelysning som ved LCD, noe som kutter ned på strømforbruket
  • Avstanden mellom elektrodene er tynnere — dermed går mindre lys tapt og OLED-skjermer fremstår som skarpere og lysere enn LCD
  • Les mer på Wikipedia

Nettstedet TechRadar besøkte LGs hovedkvarter i Seoul, og under en pressekonferanse uttalte direktøren for hjemmeunderholdningsavdelingen, Hugo Shin, at LG har solgt kun 200 TV-er siden salget startet i februar.

Etterspørselen på OLED-TV-er er det visstnok ingenting i veien med, men det er prislappen som skremmer kundene unna inntil videre. Den forholdsvis høye prisen kommer av at OLED-teknologien er en vanskelig nøtt å knekke rent kommersielt. Produsentene sliter med lav produksjonsavkastning, slik at det koster mye for hver enhet som dyttes ut på markedet.

Vil bli nummer én

Til tross for denne trange starten, forventer Shin og LG at salget vil ta seg opp, og at «et betydelig» antall OLED- og 4KTV-er kommer til å bli solgt i løpet av de neste 24 månedene.

Hvis dette skal skje, må prisene ned først. Shin tror at OLED-TV-er vil få samme pris som tilsvarende LED-LCD-modeller på så lite som to til tre år, på grunn av økt effektivitet i produksjonen og konkurranse med for eksempel landsmennene hos Samsung.

LG har nemlig som mål å bli verdens ledende forbrukerelektronikkmerke innen 2015, og OLED-teknologien skal spille en nøkkelrolle i dette.

De vil likevel ikke satse på 4K-OLED med det første, i motsetning til sine japanske rivaler Sony og Panasonic. I første omgang er fokuset på Full HD-OLED, og prisen på dette er allerede mer enn høy nok, om vi skal tro forbrukerne.

Sørkoreanerne satser også på 4K med teknologien LED-LCD:
Så mye koster LGs 4K-monster »

(Kilder: TechRadar, What Hi-Fi?)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen