Første norske filmet med speilrefleks

Gråtass forsøker å gjemme seg.
Gråtass forsøker å gjemme seg.

Innspillingen av Gråtass 2, er nå over. Det gikk fort denne gangen siden de hadde råd til å ha to kameraer. Vi snakker med produsent, Morten Myklebust i Fantasi-fabrikken om hvorfor de nå bruker speilreflekskameraer til innspillingen.

Hvorfor speilrefleks?
- Det er et rent kostnadsspørsmål. Etter at vi hadde testet bildekvaliteten og fant ut at den holdt mål, så vi at dette ville bli mye bedre og billigere enn andre løsninger. Da vi filmet Gråtass 1 i 2004, brukte vi et digert kamera som i salg kostet over en million. Det måtte vi leie til 40 000 kroner i uka, og hadde dermed bare budsjett til ett kamera. Ved å bruke Canon EOS 5D Mark II i stedet, hadde vi ikke bare råd til to, men vi kunn kjøpe disse to, og har dem dermed til framtidig bruk.

- Fordelen med to kameraer framfor ett er at man kan klare seg med mye færre tagninger, og ved innspilling av scener der man bare trenger ett kamera, kan man rigge det andre klart til neste scene. Det sparer mye innspillingstid og dermed store personalkostnader. Det gjør også at det blir mindre venting for alle.

Ting gjøres litt annerledes
Å intervjue produsenten kunne vært en enkel sak, men siden vi er på location, må vi være stille mellom tagningene, og dermed tar ting litt tid. Jeg benytter ventetiden til å se på mens de filmer i et skiftende sommervær i Østfold, og legger merke til to ting. For det første er de lite nøye med at det til tider er harde kontraster. På den annen side er de veldig nøye på at lyset ikke endrer seg i løpet av en tagning.

- Harde kontraster er ikke noe stort problem med disse kameraene. Det har så stort dynamikkokmfang at vi får med det vi skal allikevel. Hvis det ikke ser så pent ut, er det lett å rette på i ettertid, sier regissør Trond Jacobsen.

- Lyset er et større problem, siden kameraet ikke har trinnløs blender, og det dermed ikke er mulig med en jevn justering av eksponeringen etter som lyset endrer seg. Her har Canon en jobb å gjøre, legger Joakim Nordström, mannen bak kamera A til.

Men siden Canon EOS 5D Mark II egentlig er et kamera konstruert for foto, og ikke video, må det være flere problemer enn dette, så med fare for å pirke i problemer kameramannen helst vil glemme, våger jeg meg frampå med spørsmålet om hva som ikke er slik han ønsker det.

Mange ledninger som kan dette ut, eller bare være i veien.
Mange ledninger som kan dette ut, eller bare være i veien.

Flere svakheter
- Det er en rekke ting, men mange av dem kan man komme rundt. Siden kameraet ikke egentlig er laget for filming, må vi finne en del løsninger selv. For eksempel er det ingen enkel måte å montere Red Rock-riggen og utstyret på den. Alt vi trenger av koblingsbokser, SDI-skjermer og annet eksternt utstyr må festes via blitsskoen, og vi vet ikke hvor mye den tåler. Noe kan også kobles til stativfestet. Dette gjør at monteringen blir uoversiktelig, og det er vanskelig å komme til en del kontroller på kameraet, mens det samtidig er lett å komme borti feil knapper.

Mannen bak kamera B, Morten Andreassen vil også legge til at den svake løsningen for montering av eksternt utstyr lett gjør at dette begynner å vibrere når det blåser, som igjen setter kameraet i vibrasjon. Det er derfor svært vanskelig å filme når vinden tar tak.

- HDMI-kontakten er alt for svak, og vi har ødelagt et ukjent antall HDMI-kabler under innspillingen. Heldigvis er det bare kablene som går, og ikke kontakten i kameraet, men det er forferdelig irriterende. Canon må gi oss noe mer standard og noe mer solid både for å ta ut bilde og lyd.

- En tredje ting er problem med moiré. Selv om kameraet har utrolig lite støy på høye ISO-verdier, får vi fort moiré-effekter på striper og ruter når ISO-verdien går over 640. Vi har også funnet ut at hele ISO-verdier gir mer moiré enn verdiene imellom. Så verdier på 160, 320 og 640 går svært bra.

Morten Andreassen gjør seg klar til opptak med kamera B.
Morten Andreassen gjør seg klar til opptak med kamera B.

Regissøren blander seg inn, og påpeker at mens kameraet går, får man ikke noe HD-signal til SDI (ekstern skjerm). Det betyr at en del detaljer må sjekkes etter at innspillingen er gjort, noe som tar ekstra tid. Det burde være lett for Canon å implementere dette, siden man får HD-signal før man starter opptaket.

Dette høres ganske omfattende ut, men det er overkommelige problemer. Begge kameramennene er imidlertid hjertens enige om at de ønsker seg et dedikert videokamera med fullformatbrikke og utskiftbar optikk, og sender ønsket sitt videre til Canon.

Men også store fordeler
Men hva er det så, bortsett fra prisen som gjør denne løsningen attaktiv? Overraskende nok, er ett av svarende "bildekvalitet". Bildekvaliteten fra EOS 5D Mark II er så høy, at den overgår omtrent alt som finnes av videokameraer. Red er ikke i nærheten, sier Nordström. Bildene er så skarpe, har så godt dynamikkomfang og så gode egenskaper i dårlig lys, at det er en fryd å se resultatet etterpå.

- Muligheten til å bruke store blendere og dermed få bakgrunnen helt utav fokus er også flott, men det stiller enorme krav til den som fokuserer og til skuespillere som da knapt kan bevege seg før de forsvinner ut av fokus, så vi går ikke over f/4, sier Andreassen.

At kameraet er lite, gjør det enkelt å flytte på. Det går derfor mye raskere å flytte seg fra en posisjon til en annen. Det er bare å løfte opp stativet med kamera og utstyr monternt på, og gå dit man skal. Filmer man på trange steder er det også mye lettere å komme til.

En liten rigg gjør sceneforflytninger enkle.
En liten rigg gjør sceneforflytninger enkle.

Alt i alt er hele gjengen svært fornøyd med valg av kamera, og nå som Canon ser at kameraene deres brukes til profesjonell filminnspilling, tror de at et dedikert videokamera for dette ikke er langt unna. De frustrasjonene de har slitt med i starten blir mindre etter hvert som de lærer seg å leve med dem, så de kunne godt lagd flere filmer med dette utstyret, aavslutter de.

Innspillingen tok 6 uker og hele filmens budsjett er på 13 millioner kroner. Den kommer på kino i februar 2011.

Les også:
Et møte med Philip Bloom
Sesongavslutningen av House filmet med speilrefleks
Test: Speilrefleksvideo

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen