Blogg

Første månedene som lærling

Vetle forklarer hva han har gjort, lært og opplevd som lærling hos Mediehuset Tek

Mediehuset Tek er ansvarlig utgiver av Akam.no, Amobil.no, Gamer.no, Hardware.no, InsideTelecom.no, Mobilen.no og Teknofil.no.

I tillegg til de enkelte publikasjonene, arrangerer selskapet Norges største mobilevent, Gulltasten.no og bransjekonferansen Telecruise.no.

Andre tjenester Mediehuset Tek driver er Prisguide.no og Diskusjon.no.

Mediehuset Tek er ansvarlig utgiver av Akam.no, Amobil.no, Gamer.no, Hardware.no, InsideTelecom.no, Mobilen.no og Teknofil.no.

I tillegg til de enkelte publikasjonene, arrangerer selskapet Norges største mobilevent, Gulltasten.no og bransjekonferansen Telecruise.no.

Andre tjenester Mediehuset Tek driver er Prisguide.no og Diskusjon.no.

I fjor sommer, etter ett år elektro og ett år IKT-Servicefag, fikk jeg lærlingjobb hos Mediehuset Tek. Jeg skal være lærling her i ett og ett halvt år til.

De siste sju månedene har jeg lært mye av å jobbe for Mediehuset Tek, og jeg har drevet med alt fra programmering til annonsearbeid. Nå har jeg endelig begynt å føle at jeg ikke bare er en utgift for bedriften, og jeg er klar til å fortelle dere litt om mine første måneder som lærling!

Min første programmeringsjobb

Tidlig i min lærlingtid fikk jeg oppdrag om å renovere Speedometeret. Grunnen var at speedometeret var voldsomt utdatert, og det var klart den trengte en liten oppussing i alle aspekter da jeg åpnet programmeringskoden. Dessverre var jeg ikke helt klar erfaringsmessig til å begynne å renovere hele speedometeret, så jeg valgte å starte med å gjøre designen litt finere. Etter et par uker begynte jeg å forstå mer av sammenhengene i koden og kunne legge til forskjellige nye funksjoner. Det var svært lærerikt å jobbe med dette, da jeg fikk teken på både vårt programmeringsrammeverk og generelle programmeringsegenskaper.

Utviklingsavdelingen! De fleste har påskeferie.
Utviklingsavdelingen! De fleste har påskeferie.

Annonsearbeid

Senere utover året 2011 fikk jeg ansvaret for å prøve Googles nye annonsestyringssystem kalt Double Click for Publishers, også kjent som DFP. Poenget med dette eksperimentet var å se om vi burde skifte til DFP fra annonsestyringssystemet vi kjører nå, altså AdTech. Det tok en god del timer å forstå de grunnleggende prinsippene, men jeg fikk etterhvert integrert et par Google DFP-annonser på Speedometeret. For å være et gratisprogram var DFP ganske funksjonelt, men det kunne ikke måle seg opp mot AdTech. Det var fordi AdTech rett og slett er mer fleksibelt med tanke på annonseformathåndtering, side- og formatoppsett og overvåkningsverktøy.

Vi bestemte oss senere for at jeg skulle ta over bookingansvaret for sidene våre, som vi tidligere har satt ut til A-pressen. En bookingansvarlig har ansvaret for å legge inn annonsekampanjer og passe på at alle kampanjene får levert det selgerne våre har solgt. Dette var en klart bedre løsning enn å bruke A-pressens booking, ettersom jeg er både utvikler og jobber eksklusivt med Mediehuset Tek sine sider.

Her kodes det, ja.
Her kodes det, ja.

Prisguidestatistikk

Etter å ha lært ufattelig mye det forrige året, fikk jeg et nytt oppdrag i starten av 2012. Denne gang trengte vi en ny statistikkside for nettbutikkenes ansatte i Prisguide. Her så jeg stor mulighet til å prøve å lage spennende funksjoner. Google Analytics var utvilsomt en stor inspirasjon under utviklingen av dette verktøyet, men jeg endte opp med en god del annen funksjonalitet enn Google Analytics tilbyr. Jeg fikk brukt forskjellig programmeringsmetoder, som Javascript, jQuery, JSON og Ajax, og det gjorde det hele veldig underholdende å bygge.

Prisguidestatistikken!
Her ser du oversikten av klikk og visninger av produkter i Prisguide.

Det endte opp med god og relevant statistikk, egne grafer for hvert produkt som hentes uten å laste inn hele siden på nytt og mange filtermuligheter. Imidlertid jobber vi med å tilby nettbutikkene enda flere filtre og muligheter, så tallene kan bli funnet så enkelt som mulig. Hittil har jeg fått veldig mange gode tilbakemeldinger, og jeg kan trygt si at dette verktøyet er det beste jeg har laget for Mediehuset Tek hittil.

Pausene er lærerike og den mest produktive delen av dagen.
Pausene er lærerike og den mest produktive delen av dagen.

Oppsummering

Forventningene mine til denne jobben har blitt møtt og overgått i det første halvåret, og jeg tviler på at det kommer til å endre med det første. Mediehuset Tek har gitt meg generell kunnskap om markedet, programmering og masse annet.

Det er også andre deler av Mediehuset Tek jeg er svært fornøyd med, som for eksempel foosball-bordet vårt (se bilde ovenfor). Pauser er jo nødvendig! Jeg merker fort at jeg blir mer og mer integrert i utviklingen av sitene våre, og jeg er klar til å jobbe videre her i Mediehuset Tek.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen