Bjørn Nyland satte fredag ny rekord i antall kilometer tilbakelagt i elbil på 24 timer.
Bjørn Nyland satte fredag ny rekord i antall kilometer tilbakelagt i elbil på 24 timer. (Foto: Skjermdump Youtube)

Bjørn Nyland satte verdensrekord: 2.781 kilometer på et døgn


Norske «TeslaBjørn», eller Bjørn Nyland, som han egentlig heter, la torsdag kveld ut på et verdensrekordforsøk. 

Rekorden han forsøkte å ta var for lengst distanse kjørt i en elektrisk bil på 24 timer.

Forsøket begynte klokken 22 torsdag kveld og varer altså til 22 fredag kveld. Da vi skrev om forsøket i 12-tiden fredag hadde Nyland kjørt rundt 1.600 kilometer. 

Da tiden gikk ut fredag kveld ble det klart at Nyland tok rekorden med god margin: Han kjørte 2.781 kilometer på 24 timer, som var betydelig mer enn den gamle rekorden på 2.644 kilometer. Den ble satt av østerrikske G-Electric i november i fjor. 

Godt over 100 km/t – inkludert lading 

Totalt ble strømforbruket på 865 kWh, over 11 ganger batterikapasiteten til bilen han kjørte, en Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. I snitt brukte Nyland 311 Wh/kilometer, eller 31,1 kWh/100 km, nesten dobbelt av hva bilen forbruker i vanlige hastigheter. 

Det er altså langt fra noen «hypermiling»-kjøring Nyland bedrev.  Snitthastigheten var godt over 100 kilometer i timen, inkludert tiden det tar å lade.

Model 3 Long Range Dual Motor, som altså har en normal rekkevidde på 560 kilometer etter WLTP-standarden. Med forbruket til Nyland på denne turen er vi imidlertid nede i godt under det halve. 

170 km/t 

Nylands rekordforsøk foregikk nærmest selvfølgelig på tyske veier, hvor det er tillatt med høy fart. På GPS-sporingen av rekordturen kunne vi se at en god del av kjøringen foregikk i hastigheter på 170-175 kilometer i timen. 

Det var ladenettverket til Ionity som ble brukt, som har en ladeeffekt på opptil 350 kW. Det er betraktelig mer enn hva Teslas egne Superchargere kan levere i Europa, siden vi foreløpig ikke har fått tilgang til den såkalte Supercharger V3.

Nyland ladet stort sett til rundt 50 prosent batterikapasitet for hvert hurtigladestopp, ettersom ladeeeffekten gjerne avtar over dette. Ionity sponset også ladingen under rekordforsøket, så Nyland trengte ikke å tenke over kostnaden, som for Ionity er åtte euro per ladestopp, uansett hvor mye man lader. 

Nyland har laget denne videoen av rekordforsøket. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen