Sleep Score er en app som gir deg en poengscore for å si hvor godt du har sovet.
Sleep Score er en app som gir deg en poengscore for å si hvor godt du har sovet. (Foto: Faksimile, Sleep Score Labs)

Forskere: Søvnmålere kan gi deg dårligere søvn

Annonsør­innhold
Les hele saken »

En av de hendigste funksjonene til aktivitetsarmbånd og treningsklokker er såkalt søvnmåling. I våre tester har vi blant annet gitt mye skryt til armbånd fra Fibit, som er blant produktene som gir oss mest og mest forståelig data etter en god natts søvn. 

Nå skriver imidlertid New York Times at søvnmåling ofte kan gi dårligere søvn, etter å ha snakket med en rekke søvnforskere. 

Søvndata gjør brukerne engstelige

Forskerne sier søvnmålere kan forverre insomnia (søvnløshet) delvis på grunn av unøyaktig data, men også fordi dataen gjør brukere engstelige, som deretter gjør det vanskeligere å sovne. 

I en undersøkelse førte søvnmålerne til at brukere brukte for mye tid i sengen for å forbedre søvndataen sin, som forverret søvnløsheten. I tillegg skal flere av ha oppsøkt leger for å løse ting som viste seg å ikke stemme – som for lite dyp søvn. 

Et verktøy for å forstå søvnhelse

Forskerne er forøvrig ikke helt imot søvnmålere, og sier mye av dataen de gir kan være nyttig, men at brukere bør læres opp i hva dataen betyr og hva som kan ignoreres. Søvnmålerne baserer seg bare på estimater for å se at du faktisk sover. De enkleste måler bare bevegelse via et akselerometer, mens de mer avanserte også tar hensyn til pust og pulsmåling. Men selv disse kan ikke alltid si med sikkerhet om du sover eller ei. 

I en uttalelse til New York Times sier av av Fitbits søvnforskere, Conor Heneghan, at de gir pålitelige estimater basert på algoritmer som selskapet har utviklet ved hjelp av maskinlæring i søvnlaboratorier. Kombinert med pulsmåling og bevegelsesmønstre assosiert med forskjellige søvnstadier, skal det gi et godt bilde av hvordan man sover.  

– Vi prøver å gi brukerne et verktøy for å forstå deres egen søvnhelse, uttalte Heneghan. 

Forsker: Dropp søvnmålingen en uke og se hvordan det går

En psykologiprofessor New York Times snakket med, Hawley Montgomery-Downs, har forsket på begrensningene til søvnmålere. Hennes anbefaling er å droppe søvnmålere helt, og heller la kroppen fortelle deg om du har sovet godt nok, eller lenge nok. 

– Finn en uke når du ikke trenger å våkne en nøyaktig tid – når du har ferie for eksempel – og skru av alarmen din. Du kommer til å sove mye først, men etter noen dager vil kroppen din justere seg og fortelle deg når du bør legge deg og når du bør våkne. Stol på dét i stedet for en dings. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen