Overgangen mellom gass (synlig materie) og mørk materie (usynlig materie) kommer til syne i denne illustrasjonen. (Bilde: Illustris Project)

Forskere har laget en modell av hele universet

Se 13 milliarder år på fire minutter.

Vi mennesker stiller oss stadig store spørsmål. Hvem er vi, og hvor kommer vi fra? Hva er egentlig universet, og hvor stort er det? Livets store spørsmål kan vi kanskje ikke svare på helt ennå, men med Illustris har imidlertid forskere nesten greid å svare på hva universet er – og hvor stort det er.

Over 40 000 galakser

Oversikt over så godt som hele universet, sentrert på den største ansamlingen materie.Foto: Illustris Project

Illustris Collaboration er et samarbeid mellom mange forskere ved universiteter fra forskjellige land. Samarbeidets formål har vært å kartlegge og lage en oversikt over det kjente universet, og å gjøre denne oversikten mest mulig forståelig og korrekt.

Nå er prosjektet avsluttet, og resultatet er imponerende. Oversikten inkluderer over 350 millioner lysår, mer enn 40 000 galakser og ikke minst universets utvikling over 13 milliarder år. Faktisk starter oversikten bare 12 millioner år etter at Big Bang inntraff.

Enorm datamengde

Datamengden som skulle til for å lage oversikten er så enorm at det ville tatt en vanlig datamaskin rundt 2000 år å fullføre den virtuelle modellen. Derfor har forskerne tatt i bruk verdens superdatamaskiner, og over 8 000 kraftige prosessorer. Men selv med dette arsenalet av datakraft tok det forskerne fem år å fullføre modellen.

Forskerne presiserer at modellen er uferdig og aldri vil kunne inkorporere absolutt alt som finnes i universet, men at den vil kunne brukes til å hente ut uendelig mye informasjon om det universet vi kjenner til. Allerede har man for eksempel oppdaget at stjerner i små galakser oppstod langt tidligere enn det vi trodde før. Flere slike oppdagelser kan også senere springe ut av Illustris.

Nederst i artikkelen kan du se flere bilder fra prosjektet!

Her er uansett kortfilmen forskerne i Illustris har laget for at vi vanlige dødelige skal fatte omfanget av det de har satt sammen:

Illustris er et enormt prosjekt, som virkelig trekker de store linjene.
Denne lille rom-ubåten har imidlertid langt mer "jordnære" formål »