For mange elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår flere skader.
For mange elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår flere skader. (Fredrik Hagen, NTB scanpix)

Forsikringsselskap dobler forsikringsprisene på elbiler

Forsikringsselskapet Protector Forsikring mer enn dobler forsikringsprisene på elbiler, som har en skadefrekvens som er nesten 50 prosent høyere enn fossilbiler.

– Prisene har vært altfor lave, sier Lars Ola Rambøl, direktør for bedriftsmarkedet i Protector til bladet Motor.

I tillegg er skadene rundt 35 prosent dyrere å reparere enn på fossilbiler.

– Jeg kan bekrefte at det blir en vesentlig premieøkning på elbilene og også på premiumbilene, sier Rambøl til Motor.

Dyre reparasjoner 

For mange ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner.

Men årsaken til prisøkningen er også svært kostbare reparasjoner.

– Elbiler og nye premiumbiler har dyre deler med mye elektronikk. Det er lite som skal til før en småskade blir svært dyr når elektronikken sitter i skjermer, støtfangere, vinduer og speil, sier Rambøl.

Protector er også oppgitt over rekordhøye delepriser. En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55.000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50.000 kroner, ifølge Protector.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen