Forhandlerne overtar kontrollen

Før har Telenor kontrollert CommIT, Mobildata og Nordialog. Nå overtar Kjedehuset styringen av kjedene med 51 prosent av aksjene hos forhandlerne selv og 49 prosent på Telenors hender.

Tre merkenavn
De tre merkenavnene vi vil se under Kjedehusets paraply er Telekiosken, Nordialog og Mobildata. Etter egen strategi ønsker forhandlene nå, i større grad, å konsentrere seg mot de kundene de føler de best kan arbeide mot. Dette henger sammen med egen kompetanse, så vel som lokalisering og kostnadsstruktur. Innenfor samme kundestruktur vil forhandlerne konkurrere sterkt seg i mellom. Det er på mange måter innført krigsplikt dem i mellom.

Telekiosken ønsker å betjene privatmarkedet. Nordialog de store bedriftskundene og Mobildata SMB-markedet og deler av privatmarkedet.

Telekiosken omfatter 62 forhandlere, Mobildata 55 og Nordialog 33. Til sammen 150 forhandlere.

Aktiv fødselshjelp
- Det har vært et bevisst ønske fra Telenor Ã¥ overdra kontrollen over disse kjedene til forhandlerne selv. Det har ogsÃ¥ lenge vært et ønske blant mange forhandlere. Telenor har ogsÃ¥ bidratt praktisk for Ã¥ fÃ¥ dette til. Vi kjøpte opp og eide faktisk forhandlerposten i Nordialog ”et kvarters tid” før 51 prosent ble overtatt av  den store forhandlergruppen som nÃ¥ kontrollerer Kjedehuset. Vi eide da i utgangspunktet bÃ¥de CommIt, Mobildata og Nordialog 100 prosent, før vi  i en rettet emisjon solgte ut 51 prosent av den samlede porteføljen til forhandlerne, opplyser styreformann Per Jahren i Kjedehuset og daglig leder Dag Magne Søyland.

Etter dette ble Kjeden etablert og rammene for den videre utvikling, samt de foretningsmessige prinsipper lagt.

Operatørstyret avvikles
Det er mange som gjennom årene har reist kritikk mot NetCom og Telenor for å styre mobilmarkedet totalt via kontroll med store deler av forhandler- og distribusjonsappratet.

Med den nye eierkonstellasjonen i Kjedehuset er det en tidsepoke i det norske mobilmarkedet som ser sitt endelikt. De forhandlerne som er med i Kjedehuset omsetter ca 18-20 prosent av mobiltelefonisalget i det norske markedet, vesentlig mindre på fastnettsiden.

Inkludert i Kjedehuset er også distributøren Telefast, men samtidig har Kjedehuset også tegnet en avtale med Dangaard.

- Men Telehuset står fortsatt utenfor?

- Ja, de gjør det i hovedsak fordi det der trenges en dyptgripende snuoperasjon og opprydding før eiermessige grep kan tas, og der er vi på god vei, svarer Per Jahren. Det er han som i snart to år har ledet den kompliserte prosessen som har ført fram til Kjedehuset og den effektivisering og markedsfokus som vi nå ser. Det innebærer i første omgang at CommIT-navnet forsvinner fra markedet. Men Telenor gir ikke slipp på merkenavnet som de legger i skuffen for påkomne behov.

I denne sammenheng må det også nevnes at NetCom fortsatt kontrollerer Klart Svar.

- Men totalt er nok om lag 70 prosent av siste salgsledd i norsk mobilbransje ikke lenger operatørstyrt.

Valgfrihet
De 150 forhandlere som var med i de opprinnelig fire kjedene har fått velge fritt hvilke av de tre nye de ville tilslutte seg.

- For oss som kommer fra forhandlersiden er dette en løsning vi synes er svært interessant. Vi har organisert Kjedehuset slik at vi skal ha en bedre og klarere profil overfor kundene. Målet er enda bedre service og kundebehandling for øvrig, sier Dag Magne Søyland som kommer fra lederjobben i Nordialog. Og her har man lyktes i å få de andre lederne med seg også. Mobildata-bossen Lodve Sollid blir profilsjef i Kjedehuset og CommITs Frode Kittelsen er markedsdirektør. Det er ikke ofte i slike prosesser at man lykkes med å få alle de gamle ringrevene med i ny organisasjon med ny ledelse (jamf. Ementor).

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen