Antall private mobiler som kobler seg opp mot bedriftenes nettverk har økt dramatisk i løpet av de siste to årene. (Foto: iStockPhoto) (Bilde: iStockphoto)

Foretrekker app fremfor mobilnettsted

– Raskere og mer pålitelig, mener spurte i ny undersøkelse.

Mange bedrifter står overfor valget om de skal legge ressursene i å utvikle et nettsted som fungerer optimalt på mobil, eller om de skal lage en mobilapp. Selv om de to tingene ikke behøver å utelukke hverandre, foretrekker 85 prosent av de spurte i en fersk undersøkelse å bruke en mobilapp fremfor et mobilt nettsted. Undersøkelsen er laget av Compuware i Norden, som leverer programvareløsninger. 

Årsaken til at de spurte i undersøkelsen foretrekker en mobilapp fremfor et mobilnettsted, er ifølge Compuware først og fremst at appene blir ansett som mer pålitelige, raskere og lettere å navigere i. 

Fordeler med mobilapper fremfor mobilsider, ifølge undersøkelse fra Compuware.
Fordeler med mobilapper fremfor mobilsider, ifølge undersøkelse fra Compuware.Foto: Compuware

Vil ha personlig tilpasset innhold

Ifølge undersøkelsen vil forbrukerne ha apper med personlig tilpasset innhold. Forbrukerne er også interessert i å få tilgang på kampanjer og andre fordeler, og ønsker at tilbud, nyheter og produktanbefalinger kan spres lett via sosiale nettverk.

– Forbrukerne stiller stadig høyere krav til mobile apper. For å møte disse kravene krever det en bevisst innsats i hvert ledd av utviklingen. Høy ytelse er en viktig del av kundens oppfatning og bør derfor ses som sentralt når appen utvikles. Mobilapper må være sentrerte rundt nytten og de må være raske og pålitelige, sier Pål Christoffersen, regionssjef for Compuware i Norden.

Chief Innovation Officer Geir Sand Nilsen i Fanbooster.
Chief Innovation Officer Geir Sand Nilsen i Fanbooster.

– Nei, det er ikke så enkelt

Ekspert på mobilmarkedsføring, Geir Sand Nilsen i Fanbooster, mener undersøkelsen er unyansert.

– Det er ikke snakk om enten eller. Mobil web og mobil app brukes ulikt. Noen søker etter informasjon i en app store, andre på mobilt internett. Skal du bare ha tak i adressen til et selskap, er det lite troverdig at du laster ned en app, sier Nilsen. 

Han mener at det er større sannsynlighet for at du laster ned appen hvis du har et nært forhold til merkevaren. 

– Verdien av brukernes preferanse på app eller site er overvurdert. Jeg har vanskelig for å tro at den jevne forbruker har et veldig bevisst forhold til apps og mobilsider på et generell basis. Så lenge behovet brukeren søker blir dekket, er det min klare mening at plattform er underordnet, sier Nilsen.

Ikke problemfrie apper

Selv om de spurte i undersøkelsen foretrekker apper, oppgir mange at de har hatt problemer med mobilappene. 

62 prosent sier at de har opplevd at appen har krasjet, frosset eller på andre måter feilet. 47 prosent sier at appene har gått for tregt, mens 40 prosent har prøvd å bruke en app som ikke ville starte opp.

Det brukerne ifølge Compuware vil ha i mobilappene er først og fremst enkel tilgang til informasjon om produkter og butikker, reiseplanleggere og mulighet til å kommunisere i sanntid. Men Geir Sand Nilsen i Fanbooster mener det å vurdere fordeler og ulemper med apper er vanskelig å gjøre før du har vurdert hva det egentlig er brukeren har behov for. 

– At det er fordeler og ulemper med både apps og mobilsider er åpenbart. Med før du hvordan du skal løse behovet til brukeren blir en apps vs mobilside-diskusjon prematurt for merkevaren, avslutter Nilsen.

Hele undersøkelsen ligger her.

Les også: – Mobilsidene bør fungere knirkefritt og Norske bedrifter er mobilsinker

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen